zaterdag 28 augustus 2021

Foss als anti-lekband

 Zo niet in het diepste geheim dan toch wel in alle stilte (ik heb er niet over geblogd) heb ik onder de roets al enige tijd Foss antilek banden in gebruik. Lang genoeg gezwegen om er iets over te kunnen schrijven in elk geval.



Ik heb jaren terug mijn rechter heup gebroken na een val in de bocht met die fiets en met een heupprothese kan ik dus beter voorkomen opnieuw ten val te komen. Ik voel mij veiliger met een brede voorband en om in een hoger verzet te kunnen rijden heb ik op die fiets ook de breedste 559 26'' gemonteerd. Twee duims ongeveer. Dat is de dikte van banden waar de meeste verkrijgbare Foss binnenbanden nu precies voor bedoeld zijn.

Toen ik via de bandentesten van Wim Schermer begreep dat het ook met de rolweerstand en de prijs van vergelijkbare speciale binnenbanden wel goed zit vond ik dat dus de moeite van het proberen waard.

Een tamelijk versleten Tryker (40 mm) reed ik lek op de terugweg uit Aalsmeer. Ik had die band zeker op 6 bar staan en reed er een 2 mm brede niet in. Dat was gauw te voelen maar was zeker geen zuurkool met klapstuk!

Ik kon gemakkelijk de fiets stilhouden en trok de niet er eigenlijk gewoontegetrouw uit. Daarna pas kon ik de lucht er echt snel uit voelen stromen en omdat het ding terugstoppen me tegen stond verving ik de binnenband. Maar ondertussen ook weer vervangen  door een Foss.

Toen ik vrijdag met de roets naar het werk wilde voelde ik dat de achterband eigenlijk  veel te weinig spanning had. ''Ik ben eens met Piet Kunis dat die Foss toch wel wat vaker opgepompt moeten worden'' dacht ik nog. En pakte de grote voetpomp er bij om de Furious Fred op druk te zetten.

Als ik daar geen Foss in had zitten zou ik dat zeker niet geriskeerd hebben. Zoveel vertrouwen heb ik al in de banden. Dat zelfs als ze lek blijken te zijn het lek niet erger wordt!

Aan het eind van de werkdag bleek de druk wel grotendeels opnieuw verdwenen (hoewel je er in principe nog op zou kunnen rijden). Maar heb ik hem aan de compressor op het werk gehangen. En kon ik er opnieuw moeiteloos de 20 kilometer mee terug naar huis roetsen.

Voor mij is de Foss daarmee geslaagd om niet alleen de veiligheid en de bedrijfszekerheid te vergroten maar ook de manier om goed rollende maar minder lekbestendige buitenbanden te (blijven) gebruiken en op te rijden. 

De smalste 406 is trouwens goed om bijvoorbeeld in een Kojak te doen. Zoals bekend rollen juist oudere dus ook vaak de meest gebruikte banden het best. En zo haal je snel de prijs van zo'n blauwe Foss band er al weer uit!

Wat ik wel van fora heb begrepen is dat je de banden niet moet oprekken naar een grotere omtrek. Want anders dan butylrubber komt het materiaal dan niet meer in zijn oude vorm terug.

Ook schijnt (kijk maar op het doosje) de las net voor het ventiel vóór en niet achter dat ding geplaatst te moeten worden (gezien met het ventiel onder aan het wiel in rijrichting). 

Waarom kunnen Piet noch ik  je vertellen, is voor ons Chinees :-)

2 opmerkingen:

  1. Mick, ik vind het mooi om te lezen, dat jij als 2e testrijder, ook een positieve ervaring heb met deze biba.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pas nog heeft een klapband door butyl me een versplinterd composietwiel 'opgeleverd'.
      Een paar weken geleden zag ik op het journaal zelfs een tonnenzware vrachtwagen op z'n zij liggen door dezelfde oorzaak!
      Het lijkt me dat je als ligfietser nog genoeg risico over houdt (-:

      Verwijderen