zondag 22 augustus 2021

Recht zo die gaat?

 Bij de route over de Hollandse Waterlinie hoorde ik van Fred in de DF weer eens dat ik niet goed recht op het stoeltje zat. Van mijn Cheetah. Dat heb ik zelfs op mijn vorige fiets van dat model al eens gehoord van Elly.

Nu had ik natuurlijk kunnen tegenwerpen dat de DF ook niet geheel symmetrisch schijnt te zijn en dat hij met zijn dure GPS-watch vast de route nog wel eens kan over rijden zónder zich aan mij te hoeven ergeren... Maar zo ben ik niet! ;-)

Beter eindelijk eens proberen daar misschien iets aan te doen besloot ik. Want met de ronde neusbuizen zoals aan moderne ligfietsen zitten kan de trapas -en daarmee de trappers- gemakkelijk getordeerd komen te staan ten opzichte van het frame.

Nu is dat hetzelfde probleem als de CV-installatie monteur heeft om twee bochten uit te lijnen na elkaar bij zijn werk dus heb ik een oplossing.

Je zet een recht stuk metaal (bij mij toevallig een waterpas) tegen de eerste bocht in het frame. Die zette ik met een stelbindertje vast.

Daaraan een rechthoek met een klem, standaard gereedschap dunkt me!

Tegen het bracket een u-profiel, bijvoorbeeld van aluminium en je kunt een afwijking al zien of opmeten. Zowel de Cheetah als de Orion hadden ook een afwijking.

De aluminium neuspijp van de Cheetah in het roestvrij stalen frame kon ik na loshalen van de boutjes het makkelijkst bijrichten. Die van de Orion schoot dan met de hand iedere keer net even te ver door. En deed ik het door voorzichtig met een hamertje te tikken (tegen een pedaaluiteinde).

Fietst echt een aanmerkelijk stuk prettiger nu, efficiënter en beter voor de rug ook!




2 opmerkingen:

  1. Hey Mick, voelt het ook beter in de rug bij het fietsen ? Tot de volgende rit. Groeten Fred

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé die Fred, leuk dat je even zelf reageert ;-)
      Ja ik voel wel wat verschil ja. En eigenlijk veel als je bedenkt dat de afwijking op het oog minimaal was!
      Toch blijf ik verder volkomen achter mijn eerdere positieve verslag van de tocht staan. Dat ik er verder geen klachten aan overgehouden heb en het tempo prima aan kon!
      In tegenstelling tot de uitputting van het jaar daarvoor op dezelfde fiets...
      Mvg Mick

      Verwijderen