woensdag 12 augustus 2020

Typische MBB-bandenslijtage


 Omdat de Df (meer langzaam dan zeker) onder constructie is (zie 'Peer de Schuymer') gebruik ik de voorwiel aangedreven Cryzbike wel weer af en toe. Geen straf met dit warme weer. Snelheid is toch wat ondergeschikt nu.
Ik heb daarmee afgelopen week o.a. een tweedehands koffiemolen opgehaald (een met een conische maalschijf i.p.v. mesjes voor espresso maling van de Fairtrade bonen), Helaas moest ik daarbij ook een lekke band betreuren in de (toch forse) Shredda.
Deze Schwalbe ken ik juist als een (draad)band die doorgaans lang mee gaat. Het blijkt dan ook geen lek te zijn in het loopvlak maar juist in de wang.
Ik meen -hoewel na slechts 5755 km- daarmee toch wel een typisch 'Moving Button Bracket' slijtage op het spoor te zijn.
Op eigenlijk iedere video die vanaf een Cruzbike-achtige fiets opgenomen is kun je de wat deinende tred van dit type fiets waarnemen. Dat is ook de wel prettig aanvoelende links-rechtse druk op het stuur -in cadans ritme. Maar hierdoor worden de wangen van de voorband kennelijk zwaar belast!


Eigenlijk ben ik dus op zoek naar wat bredere 451 banden. Zoals de Shredda maar dan met wat sterkere wangen.
Maar de keuze in 20x1 3/8 banden is beperkt. Liever niet m'n smalle Durano's .
Ik wil het daarom eens proberen met Michellin City Diablo 'racebanden' van in ieder geval 37mm breed...
Nu was deze Shredda zeker niet de duurste band en minder snel dan de vouwband versie. Maar dit is toch al met al wel een wat teleurstellende constatering.
Zoals door Wim Schermers (en anderen hun) rolweerstandproeven gebleken is zijn soepele zijvlakken een vereiste voor snelle banden. Dat is bij een MBB fiets dus kennelijk niet met een duurzame band te combineren.

Zelf gaat het mij namelijk best wel aan het hart deze 37 mm brede band met nog een perfect uitziend loopvlak in de shredder te moeten gooien :-( !

5 opmerkingen:

  1. Weet je zeker dat de velgrem de band niet raakt bij stevig remmen? Moeilijk voor te stellen dat de band slijt van een beetje zijdelingse belasting. Dit valt in het niets bij wat velomobielbanden te verduren hebben, en daar is de Shredda geen onbekende.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat weet ik zeker. En omdat ik er op gereden heb vind ik me dat ook helemaal niet moeilijk voor te stellen!

      Verwijderen
  2. Shredda's gaan inderdaad lang mee, ik heb met de eerste set 40-406 Shredda voorbanden 15830 km gereden voor ze in de kliko verdwenen. De tweede set ligt er nu als zomerbanden voor het 2de seizoen op, en zien er nog steeds goed uit, daar ga ik deze zomer zeker mee uitrijden. En wie weet misschien nog een deel kilometers volgend jaar....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hi Mick, ik heb de BMX band Tioga Powerblock 37/451 al eens geprobeerd op mijn handbikes.
    Rolt ook geweldig.
    Lorenz

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het meedenken Lorenz!
      Die Powerblocks heb ik in 406 overgenomen als kandidaat voor de DF. Maar ondanks de maat '20x1,40' zetten ze de vm nog lager op de weg dan Kojaks (20x1,35) bovendien vond ik ze beslist niet snel. Wel hebben ze stugge wangen.
      Maar ik heb nu ook de Michelins binnen. De 'racebanden' waar op de foto 'Diablo' op stond blijken ordinaire Juniors te zijn, Maar ja wat kun je ook verwachten voor een tientje?
      Stugge wangen (en geen lekbescherming) hebben ze zeker!
      Mvg Mick
      p.s. Nog geen rij-ervaring mee. Nu toch eerst maar mijn 28 mm (smallere 1 3/8") Shredda blijven proberen (op 7 en zelfs 8 bar). Kijken of dan de wangen ook nog kapot gaan....
      Wel 'n snelle voorsectie in elk geval!

      Verwijderen