zondag 2 augustus 2020

Peer de Schuymer


Het roer is opnieuw om hier voor Eigenfiets.nl. Ik ben nog steeds overtuigd dat in principe met handpleister-stuc van binnen uit de wielkast van de DF het snelst (en zeker goedkoopst) zou zijn aan te passen. Want ik was zelfs al aardig op weg met deze methode...
Maar toen bedacht ik me dat ik eigenlijk ook de draaicirkel door de wielen wel wat kleiner zou willen hebben. Vooral om de trekkerhellingen in te kunnen draaien op het werk. En dan heb ik het nog over de 38 mm (1,40") banden!
Het wordt dan steeds moeilijker om nog precies te bepalen waar en wanneer ik het gips wil verwijderen. Terwijl doorrijden, zelfs met een deel er van vanwege het gewicht natuurlijk niet wenselijk is...Ik ben dus overstag gegaan (voltooid deelwoord)!
Zoals Piet Kunis dat deed (het noodzakelijke weghalen vanuit de buitenkant en het schuim daarna dichtlamineren met carbon) kan de wielkasten alleen maar sterker maken.
Zonder een opzienbarend grote ongewenste vermeerdering van het gewicht dus.
Ik heb het gips daarom verwijderd en ben mij aan het bekwamen in de 'Kunis-techniek' ;-)
Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat er voor secondenlijm ook spuitbusjes 'versneller' in de handel zijn! Maar die zijn via Toolstation hier in de Hoofdstad op verschillende vestigingen zonder portokosten verkrijgbaar.

Timmerman Koos legt het uit (met hetzelfde vertederende accent als dat van Derk Thijs):


Via een Forum voor modelvliegtuigbouwers las ik zelfs dat er daar weer in de plaats voor als niet-chemische variant een spuitfles(je) ciroenzuur of sodawater voor gebruikt zou kunnen worden.
En fin, Eigenwijs of niet, je moet natuurlijk nooit vasthouden aan een plan als het eindresultaat -zelfs maar mogelijk- minder zou zijn...!
Wel zal uitbreiden van de wielkast om de draaicirkel van de fiets te verkleinen consequenties gaan hebben voor de breedte van het stoeltje.
Dat is jammer want dat is juist het onderderdeel dat het meest slijtvast bleek met de m6 ophanging.
Anderzijds vond ik de taps toelopende vorm van het ding over de hele breedte (alleen maar om redenen van design) toch al ongewenst voor de ophanging!

7 opmerkingen:

  1. Lekker bezig weer Mick! Gaat vast goed komen, je bent zelfwerkzaam en zelfredzaam genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is i.d.d. wel te hopen Adri ;-)
      Die secondenlijm is dunvloeibaar en daarvoor moet ik af en toe de gehele vm omkeren...
      Daarom heb ik de handgreep achter nu aan een spankoord onder/voor een trappetje bungelen (buisisolatie om de trap tegen beschadigen). Zodat ik in dat geval alles via de voorkant 1/4 kan draaien!

      Verwijderen
  2. Hoi Mick, dit is inderdaad,de door mij toegepaste methode. Het grote voordeel hiervan is, dat je (i.d.n.) stukje bij stukje de ruimte in de wielkast verder kan uitbreiden.Bij mijn Mango bleek na de eerste aanpassing, dat de wielen in sommige posities toch nog aanliepen. Je kan dan prima zien, waar er nog meer ruimte nodig is. Uiteindelijk gaat het passen als een handschoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat in mijn methode opgeld deed is "Een goed begin geeft een goed behagen". De wijsheid gaat echter verder: "Maar het einde zal de lasten dragen". IK zou me met het gips in het nauw gaan werken.
      Wie met tranen heeft gezaaid (want ik vind dit zeker geen 'fijn werk') zal oogsten met gejuig. Dat hoop ik dus maar.
      Bedankt, ook namens anderen (de vorige post is buitengewoon vaak gelezen) Piet!
      Mvg Mick

      Verwijderen
    2. Sorry Mick, het is gejuiCH......;-))

      Verwijderen
    3. Bedankt Adri!
      Als jij m'n g/ch 's zou verbeteren en ik jouw d/t's waren onze blogs drie sterren samen!

      Verwijderen
    4. Zo helpen we elkaar..........;-))

      Verwijderen