Het fietsen in mijn DF gaat dan wel over rozen maar des te moeilijker over de verkeersheuvels. En dat is nou net waarvan er in de Hoofdstad nogal wat zijn!
Nu heb ik velomobielen eerder aangepast en het soms fantastische resultaat daarvan van anderen als bijvoorbeeld Piet Kunis gezien. Man, wat kan die hard rijden in zijn 'SuperMango' daar rond Hoorn!
Mijn idee is het 'loopvlak' van de wielkasten te rechten aan de onderkant. Zodat ik -zeg 40 mm- brede banden gebruiken kan met maximaal opgedraaide schroefdraad van de schokbrekers in de bovenkant van die kasten.
Ik wil de juiste vorm er in brengen met gips dat ik er na het lamineren uit wil raggen. Waar ik bij kan komen nadat ik (plaatselijk) origineel carbon weggeslepen zal hebben.
Toen ik de fiets met het achterwiel aan een trappetje bevestigde om op hoogte te kunnen werken en het rechterwiel af nam bemerkte ik dat de eerder gemaakte stoelophanging helaas opnieuw losgekomen was (de inslagmoer m6).
Voor beide heb ik nu een andere optie gekozen.
Het -al wat uitgesleten gat- heb ik opgeboord naar m10 en daar een zelftappende schroefdraadbus ('rampamoer') ingezet.
Het -al wat uitgesleten gat- heb ik opgeboord naar m10 en daar een zelftappende schroefdraadbus ('rampamoer') ingezet.
Aan de binnenkant de kneedpasta vervangen door (langzamer uithardend) epoxy-hars met glasbubbelpoeder.
De voordelen van zo dik mogelijke banden zo ver mogelijk uit laten steken onder de fiets lijken me duidelijk. Met uitgevulde wielkasten bij een gerieflijke bandendruk de verkeersdrempels over.
De DF herbergt genoeg aerodynamische kwaliteiten om het nadeel van wat meer windvang aan de onderzijde te overkomen lijkt me.
Overhellen in de bocht zal de fiets dan natuurlijk wel meer gaan doen dan maar is door een aparte remgreep voor links en rechts aardig te ondervangen vind ik.
De voordelen van zo dik mogelijke banden zo ver mogelijk uit laten steken onder de fiets lijken me duidelijk. Met uitgevulde wielkasten bij een gerieflijke bandendruk de verkeersdrempels over.
De DF herbergt genoeg aerodynamische kwaliteiten om het nadeel van wat meer windvang aan de onderzijde te overkomen lijkt me.
Overhellen in de bocht zal de fiets dan natuurlijk wel meer gaan doen dan maar is door een aparte remgreep voor links en rechts aardig te ondervangen vind ik.
Daar heb ik met de Limit al genoeg mee kunnen oefenen :-)
Ook sukkelen met die ophanging in de DF dus.......Jammer dat ook daar niet gewoon een aluminium plaatje is gebruikt, dat had in de Quattrovelo ook dat probleem kunnen voorkomen.
BeantwoordenVerwijderenMaar goed, je hebt weer een oplossing voorhanden, zoals we van Mick gewoon zijn!
Groeten, Adri.
Ja het is niet echt een aanmoediging voor het wielkastproject! Maar de bodemreparatie en de achterophanging van het stoeltje geven deze envoudige jongen dan toch weer animo.
VerwijderenEen rechte plaat lukt niet tegen de grillig gevormde wielkast. Maar een hoekprofiel naar de bodem zou nog wel een mogelijkheid zijn...
Dank je voor het compliment Mick. Ja mijn SuperMango blijft een geweldig fijne fiets ..en de in ontwikkeling zijnde Different, zal flink zijn best moeten doen om beter te worden.
BeantwoordenVerwijderenJa Mick, dat heb je goed onthouden. Ik heb toen hardschuim aan de buitenzijde van de wielkasten aangebracht en daar overheen koolstof gelamineerd. Vervolgens van binnenuit de wand van polyester kast en het schuim weg geschuurd en afgewerkt met koolstoflaminaat
VerwijderenEven een kleine correctie Mick: nieuwsGierig.......
VerwijderenBedankt voor je openhartigheid Piet!
VerwijderenMisschien dat ik spijt ga krijgen van het gebruik van gips voor dit doel maar toen ik ontdekte dat (aanwezig) modelgips zo aardig blijft plakken aan het laminaat was ik om.
Schuim vind ik altijd maar moeilijk beheersbaar en je moet het zeker ook niet aan je handen krijgen voor het uitgehard is! Komt bij dat je na het schuren de cellen open hebt liggen die je dan ook eerst nog strak moet afwerken...
Wel heb ik eerst 'goudband-handpleister' in huis gehaald i.v.m. de verwerkingstijd. Die is voor gietgips (mallengips eigenlijk) veel te kort!
Mvg Mick
Bedankt Adri, ik merk dat ik ook met de spelling wat aan het sukkelen ben, dan wordt het dus:
VerwijderenAls ik me goed herinner heb je ook bij je Mango de wielkasten vergroot (om GoCycles te kunnen monteren).
Heb je toen ook handpleistergips gebruikt of word ik nu te nieuwsgierig? ;-)
Mick, je heb me niet helemaal goed begrepen. Ik heb geen purschuim gebruikt, maar hardschuim-plaat (er zijn div. diktes). Dat kan je met secondelijm direct bevestigen tegen de wielkast en is met schuurpapier heel goed te modelleren.
VerwijderenAh,Ok Piet, plaat heb ik ook overwogen. Vanwege de bochtige en tapse vorm lijkt het me bij de DF meer het probleem op de oplossing...
VerwijderenTot nog toe is het resultaat nog niet erg strak maar ik twiijfel ook veel over de vorm. Met magneetjes aan 2 kanten probeer ik de benodigde vorm te bepalen (uitgaande van een Tryker 40 mm band). Ik weet van het stucen dat afsmeren met water en zeep aan je vingers goed gladde resultaten kan geven.
Bij InterCityBike heeft Peter bij de stoelophanging ter plekke van de body een kort kunststof buisje om de bout geplaatst. Waar de bout contact maakt met de body dus.
BeantwoordenVerwijderenOmdat de bout de body beschadigd vertelde hij. Was bij mij nog niet gebeurd.
Bij jou is er dus al sprake van een flinke beschadiging.
Dat vind ik dus zo fijn aan mijn jaarlijkse bezoekjes. Dat dit soort zaken ook direct aangepakt worden zonder dat ik er om vraag. Zo kreeg ik vorig jaar een nieuw stuurblokje dat veel slijtvaster is. De kosten die ik op deze manier jaarlijks maak zijn per kilometer verwaarloosbaar.
BeschadigT Wim, neem je tijd! (-:
VerwijderenWat hij dus niet deed zijn de bouten precies in elkaars verlengde richten. En het geval is dan dat iedere keer als jij je stoeltje opricht....
Probleem met een overschuifbuisje is bovendien dat daardoor de kop van de bout nog minder van de body raakt, terwijl er niets gebeurt (ja een T dames en heren) aan de zijdelingse torsie krachten (omdat de bouten niet verbonden zijn, m.a.w. het is geen as).
Maar ik begrijp (weet nu zeker) dat je dat bedoelde met "buisje".
Mvg Mick
De bout HAD beschadigd. Zo had ik het bedoeld.
BeantwoordenVerwijderenJa dan hink je een beetje op 2 gedachten Wim, want dat HAD ie bij jou -volgens eigen zeggen- toch nog niet? ;-)
VerwijderenEn fin zo schiet bij mij het vormen van de kast ook nog steeds niet erg op. Maar feitelijk denk ik eigenlijk dat ik het bijvormen aan de achterkant niet hoef te overdrijven. Ik kan straks via de voorkant ook wat ruimte scheppen en dan de remstang wat verkorten bijvoorbeeld...
Hè toch nog betrapt ;-)
VerwijderenToch heb ik ondertussen nog eens zitten denken...
VerwijderenHet is wel mogelijk met nylon (bij voorkeur).
En dan is er helemaal geen ongewenst contact van het boutje met het composiet meer nodig. Een zo breed mogelijke bus (of buisje) door de kast waar de kop binnen blijft.
Tussen het stoeltje en de kast een verdikking (of nylon opvulringen) die in de breedte richting op hun plaats blijven gedrukt door de wielkasten.
Lijkt me moeilijk monteren, maar in principe kan het!
En -hoewel theoretisch mogelijk- in het geval van de DF nog extra moeilijk het passende nylon te maken omdat het stoeltje over de gehele breedte taps toeloopt!
VerwijderenDan zou je dus ook aan weerskanten taps toelopende opvulringen of complete bussen moeten maken.
Wat niet mogelijk is in een normale draaibank!
Naast alle serieuze, zinnige en onzinnige informatie in het oorspronkelijke blogbericht is het door alle opmerkingen echt een hilarisch document geworden.
BeantwoordenVerwijderenDat heeft zijn oorzaken en gevolgen en er zit zelfs humor in.
VerwijderenMaar waar bleef je nu met de Fortenroute?
Deed je app het niet dat je ons niet vinden kon?
Hoi Mick, ik had graag meegegaan, maar ik heb in april een ongeluk gehad. Toen heb ik mijn schedel op twee plaatsen gebroken, plus een schedelbasisfractuur en een zware hersenschudding. Die hersenschudding heb ik nog last van. Ik kan ook nog niet volledig werken. Helaas moest ik ivm klachten afzeggen. Heeft tijd nodig..
VerwijderenDan doet het lachen natuurlijk ook pijn, begrijp ik helemaal Wilco.
VerwijderenJe naam bleef wel gewoon zichtbaar op Ligfiets.net (terwijl je die weg kunt halen). Vandaar mijn onwetendheid.
Beterschap!