dinsdag 7 juli 2020

Fortenroute goed bezocht


Het Vrijdagbericht op Ligfiets.net las ik eigenlijk pas zaterdag. Ik had namelijk zopas ophangbeugels voor mijn fietsen ontvangen uit Duitsland van Amazon.
Behalve dat er dit keer geen d/t fouten instonden viel het me ineens op dat de volgende dag al de Stelling van Amsterdam-route gereden zou worden!
Die wil je na zo lang in groepsrij-lockdown gezeten te hebben natuurlijk niet missen!
En zo dachten er meer over.
Hoewel 1 iemand miste werd zijn plaats ingenomen door de -als altijd- herkenbare verschijning van Jules & Elly in hun Quattro's en begonnen we al met zijn zevenen vanaf de pontjes bij het hoofdstedelijk CS.
Het regende en waaide flink de eerste uren maar toch had ik voor de Cheetah gekozen (niet de DF met de langzame 38 mm Continentals dus, bang voor pijn in de voeten) .  Samen met Mark-Jan zelf, waarvoor het eigenlijk geen keuze is, waren we daarmee ver in de minderheid. De DF van Fred, Strada's een Quest zou later inhaken.
Jules en Elly waren ons in feite tegemoet gereden en haakten bij hun eigen woonplaats af.
Hoewel het niet koud was was ik blij dat de regen eindelijk op hield maar beoogde koffiepauze in Abcoude ging niet door omdat de groep, inmiddels TIEN man sterk geen plaats kon vinden in het door Coronamaatregelen verkleinde etablissement.
Foto's heb ik helaas niet kunnen maken want ik heb vrijdag mijn telefoon op het werk laten liggen. Het tablet waarmee de hangende Ligfiets is genomen is wat te groot voor dat doel.
Niet alleen de animo was groot eindelijk weer eens samen te rijden, ook de spaghetti maaltijd thuis bij Sjoerd in Vijfhuizen was een gouden bijdrage!
We hadden allemaal een mondkapje bij ons om gebruik te kunnen maken van de (gelukkig enige) pont. Daar kon ik ook het bandencompressortje laten snorren zoals gepresenteerd door Wim Schermer.
Dat kon niet verhinderen dat Mark-Jan op de lange afstand duidelijk mijn meerdere is, zelfs op een veel lagere bandendruk... Ook de vanaf Abcoude ingehaakte rijder op een carbon M5 Highracer had minder moeite op een lagere bandenspanning dan ik. Maar dat zijn ook wel superieure fietsen lijkt me
In Volendam was ik dan ook 'aardig kapot' met mijn zware RVS antieke Optima (met bovendien te grote slecht aansluitende toptas).



Daar kwam bij dat achteruit manoeuvrerend  de ketting er af liep waarna het zelfs onmogelijk werd nog naar het kleine voorblad terug te schakelen. De eerste de beste helling moest ik daardoor lopend afleggen. En zo nog meer afzien.
Vanaf Monnickendam besloot ik dan ook het eindpunt (waar ik vlak bij woon, de Schellingwoudebrug) te bereiken zonder de groep die over de dijk van de Gouwzee verder reed.
Via de kortste route landinwaarts die ik goed ken, via Zuiderwoude.
Met oververmoeide bovenbenen en door de zon verbrande knieƫn
 was ik daarmee om kwart over zeven weer thuis. Maar zonder voetklachten en een goed gemoed!

3 opmerkingen:

  1. (niet de DF met de langzame 38 mm Continentals dus, bang voor pijn in de voeten)

    Wat bedoel je hier nou precies mee Mick?
    Heb je onder de DF langzame banden? Waarom?

    Ik heb onder andere de super goedkope Continental Contact Speed 28-406 en die zijn toch niet echt langzaam. Volgens de test van WimS wel, maar ik merk tot 35km/u niet zo heel veel verschil met de extreem dure One.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef toe Wim, dat is niet het hele verhaal. De goedkope 20x1.5" Continental Contact die ik kocht zijn inderdaad langzaam, dat kon ik ook met de roets goed constateren.
      Daarbij is de lekbescherming ook nog eens afwezig (ik kan zo een naald door het loopvlak steken). Redenen waarom het me nutteloos lijkt deze banden nog eens door Wim S. te laten testen. Zonde tijd.
      Wat er met de voetklachten bij komt is dat ik in de DF 155mm cranks heb zitten (om iets meer vrijheid met de schoen te hebben). De optimale cranklengte is voor mij 165 mm. En laat ik die nu net precies op de Optima hebben gemonteerd?!
      Mvg Mick

      Verwijderen
    2. Oh nee, ik zie dat de precieze maat van de mijne 20x1,4" is.
      Nu ik er over na denk...Tijdens de tocht zag ik dat Fred (nu met DFxl) op precies 'jouw' banden reed. Daarop sprak ik hem aan over de slechte rolweerstandmetingen door je naamgenoot. "Oh daar kan ik me niet druk over maken,ik rijd toch op winterbanden het hele jaar door!".
      Ik denk dat het weinige lekrijden (dat hij ook als kwaliteit aangaf) en wat mij ook nog niet gebeurd is (maar ik heb ze er ook nog niet zo lang op zitten) voornamelijk te danken is aan de dikte van het profiel.
      Een naald door een Marathon+ in een tangetje brak bij mij af toen ik 'm door 't loopvlak steken wilde!

      Verwijderen