zondag 7 juni 2020

Beertje Redneck naar matriarchaat

Cavia's zijn zeker niet door god geschapen!
Ze bestaan namelijk niet in het wild en hebben dat ook nooit gedaan.
Ver voor de veronderstelde 'geboorte van Jezus' werd het diertje door voorouders van de Inca's gefokt uit in het wild levende cavia-achtigen. In de regio van het hedendaagse Peru.
Uit genetische tests blijkt dat dit maar 1 keer gebeurd is en daarna nooit meer herhaald. En daar komen al die wonderlijk zo veel van elkaar verschillende beestjes dus uit voort!
Nu is afgelopen jaar éen van de twee broers komen te overlijden van het duo dat ik jaren geleden van mijn moeder gekregen heb. Ze waren onafscheidelijk hoewel 'de kuif' niet altijd even vriendelijk was voor zijn broer...
De meest bazige beer is niet meer en de altijd slimste heeft hem uiteindelijk toch overleefd (kunnen we misschien een les uit trekken, het zijn bovendien 100% vegetariërs!).
Nu pas werd me duidelijk wat een probleem je dan hebt om zo'n oudere beer nog aan 'een maatje' te koppelen!
Omdat ik geen nest wil en hij al te oud is om nog te laten castreren heb ik hem proberen te koppelen aan een jong mannetje. Geen familielid dus dit keer.
Met een wifi bewakingscamera moest ik jammer genoeg constateren dat dat beslist geen 'match' werd...De oudere grotere beer probeerde het nieuwe diertje het leven alleen maar zuur te maken. Hij smeet hem door de kooi en zou hem zelfs uitgehongerd hebben als ik niet had ingegrepen...

Nu had ik met die mogelijkheid -waar vaak voor wordt gewaarschuwd- al rekening gehouden en gezorgd dat dit (jonge) beertje een gecastreerde was. Dit is al gebeurd bij de kinderboerderij waar ik hem vandaan haalde.
Daardoor heb ik 'Redneck' alsnog gelukkig kunnen maken bij de twee vrouwtjescavia's ('zeugjes') van mijn moeder in Monnickendam.
Daar bracht ik hem achter op de Optima Cheetah heen (bovenste foto).
Opnieuw ging mijn tablet en de observatiecamera mee en logeerde ik een nacht om het drietal samen te beoordelen. Wat een verschil!
Hij werd gelijk geaccepteerd en tussen de (rood-)bruine korthaar en de grotere bruin-witte dame ontstond gelijk iets dat zeker als "cavia-relatie" kan worden aangeduid. Heel vertederend om te zien!



En mijn eigen cavia? Ik ben er achter dat voor hem de vrijheid van de complete tuin waarin hij rond kan lopen de grootste peiler is van zijn levensgeluk. En dat is nu ZIJN tuin. En hij mag ook graag fourageren in gezelschap van de kat ;-) Voor de duvel niet bang.
Hij moet eenvoudig niets hebben van nachtbrakende jongelieden die hem uit de slaap houden met druk gedoe!
Een opvatting waar demograaf Malthus (1766-1834) het zeker mee eens zou zijn.





2 opmerkingen:

  1. Als God niet bestaat, waarom de duvel dan wel??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat verleiding altijd op de loer ligt en de cirkel rond is!

      Verwijderen