zaterdag 16 mei 2020

Van een hobby je liefhebberij maken.

Hoewel de 'Degelijke Stadsfiets' waar buurtfietsenmakerij Smerig in de van Ostadestraat zich op richt niet helemaal mijn ding is (als ligfietser is me daar een vouwfietsje al goed genoeg voor), ben ik soms heimelijk wel wat jaloers op die gasten.
Hoe heerlijk ontspannen ze voor de werkplaats zitten om in het zonnetje hun wielen te spaken! Maar zou ik dat zelf ook niet kunnen met mijn ligfiets-Toko? Spullen genoeg!
Het voorwiel van de roets vertoont een lichte slinger zag ik vrijdag. Dat zou ik dus graag even na richten op een mooie dag. Dat is het vandaag helaas wat minder.
Wel kan ik vast een inspaninrichting bedenken om een wiel met het door mij gefabriceerde flexdeksel na te draaien. Liefst zonder mijn creatie los te hoeven maken van de Sram-trommelremnaaf natuurlijk! ;-)
Dat moet zeker lukken in de Tacx 'hometrainer' die breed genoeg is! En die ik eigenlijk alleen voor montagedoeleinden gebruik omdat ik al genoeg fiets.
Wel is die feitelijk gemaakt voor bredere achternaven. Maar een stukje buis over een asmoer doet de  truc door de vrije ruimte op te vullen.



Ondertussen heb ik een ander eerder gespaakt wiel voor de 222 gevonden. 
Eén met maar liefst een inwendige breedte van niet minder dan 29 mm! Eigenlijk speciaal bedoeld om in combinatie met een Gocycle-band te gebruiken. Maar die is net te breed voor de huidige voorvork. Ik heb daar nog wel een (nóg oudere) Thys vork voor maar moet die dan eerst behoorlijk aanpassen.
Het wordt daarom een Shredda 1.75" (44 mm) in combinatie met een Shimano rollerbrakenaaf.
Lijkt me ook een interessante combinatie om uit te proberen.

Zulke brede en comfortabele banden kun je met een enkelzijdige voorvork wel vergeten heb ik gemerkt. Die gaan aanlopen tegen de vork omdat ze daar niet op ontworpen zijn. Of je moet ze excentrisch spaken maar daar is dan weer absoluut niet mee te sturen omdat het loopvlak van de band dan naast het draaipunt van het stuur komt te 'liggen'...
 Long story short, ik houd het nog even op de Thys 222 met Eigenbouw RVS boegspriet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten