zaterdag 2 mei 2020

DF gekraakt

De DF maakt bij mij niet altijd de verstandigste impulsen los. Zo is daar al minstens een maand het opgebroken fietspad bij de Amstelbrug op mijn route waardoor ik me tussen de auto's begeef.
Om geen fietsers te hinderen die het pad aan de overkant van de weg gebruiken en je dus tegemoed rijden anders.
Dat gaat altijd nog wel goed (mede ook juist dankzij de afzettingspylonen van het werkverkeer) maar dan die stoplichten bij de brug...
Daar liet ik me verleiden in een soort fuik te rijden tussen een wachtende bestelbus en de stoep.
Ik kwam die bus nog wel voorbij maar het licht sprong daarna erg vroeg op groen. Waardoor de chauffeur zich kennelijk geen rekenschap van mij had gegeven en bij het rechtsaf slaan de linkerkant van de fiets kraakte!
Hij stapte ook wel netjes uit dus ik heb geen reden aan zijn woorden te twijfelen. Maar de schade (door aanrijding met zijn band) is veel groter dan ik aanvankelijk dacht.
Het is niet alleen een rubberafdruk tegen de staartpunt links die de achterkant een stuk naar rechts duwde.
Toen ik dinsdag water onder de bodem van de fiets opdoekte voelde ik pas dat de flarden er aan de onderkant bijhangen en een scheur van 80 cm lengte in de bodem veroorzaakt hebben!

Ik had dus toch beter zijn kentekennummer kunnen fotograferen.
Gelukkig zit de schade wel aan de linkerkant achter. De achtervork zit namelijk vast aan de rechterkant van de DF.
Ook kettingdruk wordt op de beschadigde plaats niet uitgeoefend. Maar doorrijden met zo'n schade is er natuurlijk beter niet bij.
En ik ga de reparatie zelf uitvoeren want ik gruw sowieso van de inzet van fossiele brandstoffen daarvoor (en heb bovendien geen auto).

6 opmerkingen:

  1. Gelukkig in de bodem Mick, niet in het zicht! En goed te repararen dat scheelt ook een stuk. Hoewel ik niet weet of je er langs binnen goed bij kan, maar je kan de scheur van buiten af mooi uitslijpen en van daar ook vullen met epoxy vuller gemengd met glasballen en/of carbon snippers. Enm van binnen wat lappen carbon er in lijmen als je er bij kan. Daarna een lik verf aan de buitenkant en klaar ben je weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb destijds mijn alu FAW weg gedaan om 'minder'. Maar hoewel ik nogal eens geklaagd heb over de kwetsbaarheid van composiet in het verleden, de mogelijkheden tot herstel zijn wel degelijk groter!
      Mvg Mick

      Verwijderen
  2. Mick, sowieso is gewoon goed hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach ja, dat vindt zijn oorsprong in het Duits hé?
    Bedankt dat je me daar nog weer een keer aan herinnert vlak voor de dodenherdenking ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien een beetje onvoorzichtig... Ik ga nooit rechts van een auto staan als een auto mogelijk naar rechts gaat en ik blijf er op ruime afstand achter staan, mocht hij achteruit rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Noemde Maxima een bepaalde uitspraak van Willem Alexander ook niet zo? Ik noemde het in elk geval "een onverstandige impuls".
      Meer?

      Verwijderen