zaterdag 18 april 2020

Universele verlichting

Veel ligfietsers zijn Roomser dan de paus. Is oom agent al blij dat je verlichting voert, zij menen dat dat persé ook nog eens aan het frame van de fiets gemonteerd moet zitten. Dus niet op je hoofd mag staan of aan je tas mag hangen. Bullshit!


Helemaal fout naar mijn idee. Het effect van (ligf)ietsen op het metabolisme is het grootst door zo veel mogelijk verschillende aandrijfvormen en besturingen toe te passen. Verschillende fietsen dus en dan is universele verlichting veel overzichtelijker!


Het heeft ook nog eens voordelen in het verkeer omdat ik mijn powerled-hoofdlamp 's nachts kan richten op de gemotoriseerde weggebruiker vanuit een woonerf. Zodat ik door hem of haar in het 'zonnetje' te zetten uit de anonimiteit haal en minder moeite heb mijn voorrang op te eisen.
Voor al mijn andere liggers als de velomobiel zit mijn achterlichtje aan de tas vast zodat ik geen boekhouding nodig heb om te weten of de AAA's ervan nog lading hebben. En met de handige mili-ohm meter van Wim die ik nu eveneens in huis heb heb ik daarvoor een sterk duo in gebruik!
Als ligfietser ben je al anti-burgerlijk genoeg vind ik. En in die zin is het dan niet nodig ook nog eens excessieve  bedragen voor een achterlampje uit te geven.
Terwijl steeds meer electronica uit China wordt uitgerust met een onbereikbaar lithium-ion celletje kun je bij een grootgrutter als de Action nog steeds en masse geïmporteerde stevige achterlampjes kopen met zelfs aan de printplaat gesoldeerde contacten voor de vervangbare (oplaadbare) batterijen! En dat voor weinig...


Deze blijkt dan ook nooit uit te vallen onderweg en is goed zichtbaar. Waarom dan een duurdere bestellen zo vraag ik u af? Om 'exclusiever' te zijn?!
Hoewel ik de bril-vorm nu niet echt mooi vind van het ding vormt dat wel een bijzonder sterk reflectorglas. Ook al weer een aanrader en het simpele centrale schroefje houdt hem goed op de plaats en maakt de batterijen snel en eenvoudig bereikbaar.  De printplaat is dan ook nog eens goed uitneembaar met een klein kruiskop-schroevendraaiertje.
Ik ben over dit goedkope ding na een tijdje proefrijden bungelend aan een samenstel van tiewraps nu zó tevreden dat ik na breuk van zo'n nylon dingetje gisteren deze nu definitief met twee m3 boutjes (en kleine opvulringetjes) heb vastgebout aan de tas. De moertjes heb ik daarna een druppel secondenlijm gegeven b.w.v.  borging.

Eenvoudig, goedkoop en overzichtelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten