zondag 7 januari 2018

pret met Fred

Zoals ik me eerder heb laten ontvallen had ik last van een "tennisarm". Althans daar had het de kenmerken van. Problemen van het spaakbeen dat rond de ellepijp draait.
Toch had ik zelf het idee dat dat indirect met een probleem in de linkerschouder te maken had. Maar dat werd door mijn schoonzus tegengesproken die in een ziekenhuis werkt en dus medisch geschoold is.
Zelfs mijn huisarts bevestigde dat ik de symptomen van een tennisarm had maar ik ben er nu toch echt praktisch van genezen door de linker schouder af en toe te corrigeren!
En deze zelftherapie zonder medicijnen schept perspectieven! 's Nachts even de schouder losdraaien als ik een tintelend gevoel ervaar laat me acuut weer probleemloos verder slapen. Waardoor ik de volgende ochtend ook de roeifiets weer eens gebruiken kan!
Omdat ik niet echt langer bang hoef te zijn voor overbelasting en pijn kan ik eveneens weer wat klussen klaren. Maar ik wil ook weer niet in zeven sloten tegelijk lopen en eerst belangrijke uitgestelde dingen doen.
Zo heb ik gisteren de dakconstructie van de schuur-aanbouw letterlijk 'opgekrikt' met een autokrik en een dikke plank zodat het regenwater weer de goede kant op loopt over de golfplaten (-:
Aangezien ik nog autokrikken genoeg heb liggen van auto's die ik de laatste eer heb bewezen laat ik die ook gewoon achter waar ik hem aan bevestigd heb bij de funderingswerkzaamheden.

opname door slaapkamerraam (sorry)

Het spaken van een nieuw achterwiel voor de roets heb ik nog even uitgesteld.
Door plaatsing van de Furious Fred 2 duims band op het oude CVT-wiel dat ik er ooit van Jacques bij kreeg. Daar valt hij mooi rond omheen (zoals het hoort dus) en rolt al erg lekker!
Ik kom zo op een hoger verzet en het comfort is veel beter dan met een smallere achterband.
Het snerpende geluid bij de backstroke door het versleten sperlager neem ik dan maar weer even voor lief....
Meestal rijd ik toch met een gehoorbeschermer op, lekker warm ook.
Voor ben ik terug op het grotere 451 wiel (maar dan een met trommelrem) en een keihard opgepompt Durano bandje.
Het contrast met de achterband kan dus bijna niet groter ;-)

Eindelijk wat zon vandaag!
Geholpen door de rolweerstandproeven van Wim Schermer kwam ik op deze combinatie. Volgens hem kan ik nog zeker 10% winnen op de achterband door hem straks op de 25 mm brede Rodi holkamervelg van Rosebikes te leggen. Maar alles op zijn tijd natuurlijk!
Roeifietstreffen Almere-Buiten

6 opmerkingen:

  1. Ik heb ook een tijdje pret met Fred gehad onder de DF (achterwiel).
    Maar na de klapband was ik Furious, het scheelde niet veel of ik was op de kant gegaan en de dijk afgevallen!
    Nu een suffe, saaie, maar betrouwbare Marathon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb het gelezen Reinier, linke soep hé?
      Een Marathon fatboy Almotion (bedoel je die?) heb ik ook klaarliggen maar daar is deze velg helemáál wat smal voor.
      Is op het oog een oerdegelijke vouwband en zou zelfs nog minder rolweerstand hebben. Maar weegt wel 680 gram tegen de Fred 420. Dat moet je wel eerst op gang brengen...

      Verwijderen
    2. Nee, niet de Almotion. Die past helaas niet in de wielkast van de DF. Geweldig fijne band onder de Quest. Ik heb nu de "gewone" Schalbe Marathon, zo ongeveer het breedste (en hoogste) wat nog past. Wel een stuk zwaarder, maar zo op het oog niet kapot te krijgen door de dikke laag rubber. En toch nog redelijk lichtlopend getest door Wim Schermer, in ieder geval beter dan de Marathon Plus.
      Maar voor je Roets zal het allemaal veel minder verschil uitmaken denk ik.

      Verwijderen
    3. Qua bandenkeuze is de vergelijking DF-Thys 222 ongeveer appels en peren. Maar wat aantoonbaar niet klopt is dat het voor de roets MINDER uit maakt. MEER juist!
      De rolweerstand speelt bij een lagere snelheid een veel GROTERE rol als bij een volledig gestroomlijnde snelle fiets als de DF. Op hogere snelheid neemt namelijk het aandeel van de luchtweerstand in de totale weerstand een groter deel in. Basiskennis!

      Verwijderen
    4. Ik zou verwachten dat je op een roets vooral te maken hebt met luchtweerstand, dan aandrijfverliezen en dan pas rolweerstand. De aerodynamica van een roetser lijkt me erg beroerd, vergelijkbaar met een racefietser? Daar is luchtweerstand ook de grootste vijand vanaf (geschat) 15 km/u. Jij bent een sterke rijder, rolweerstand zal bij jou een relatief kleine rol spelen, zowel op de roets als in de DF. Jij komt altijd in de zone waarin luchtweeerstand je grootste verliespost is. Stel je levert een vermogen van 150W. Ik gok dat dat in de DF 40km/u is en op de roets 25 km/u. Om één km/u harder te gaan zul je op de roets vermoedelijk meer vermogen moeten leveren dan in de DF. Een halvering van je rolweerstand levert je op de DF meerdere km/u op, op de roets waarschijnlijk minder.
      Maar ik kan het ook fout hebben, mechanica is niet mijn vakgebied.
      Overigens kunnen we ook beiden gelijk hebben: jij als je het verschil uitdrukt in procenten en ik als je het verschil uitdrukt in absolute waarde ;)

      Verwijderen
  2. Nee, de luchtweerstand begint pas over de 30-40 km per uur een dominante rol te spelen, natuurlijk ook erg afhankelijk van de tegenwind en het eventuele hellingsvlak.
    Hieronder kun je dus in je velomobiel aan een racefietser of roetser nog een flinke dobber hebben!
    Maar als je alleen in snelheidswinst denkt kun je zo wie zo beter in de trein of hyperloop stappen...
    Dat is nu altijd zo jammer in discussies met mensen die nog nooit met roeifietsen hebben kennis gemaakt of niet van sport houden.
    Ik merk dat met beter rollende banden het PLEZIER in het roetsen toeneemt en daarmee mijn conditie en welbevinden.

    BeantwoordenVerwijderen