Dit zelfstandig naamwoord tussen aanhalingstekens kon ik van de zomer beluisteren uit de mond van een NVHPV-coryfee. Die toch al meerdere velomobielen reed, berijdt en heeft bezeten. Had hij het werkelijk over een monocoque velomobiel of zag hij zijn auto voor ogen?Ik heb de DFxl van Intercitybike goed kunnen bekijken toen ik Ymte trof bij het Velodrome in Sloten en op de Afsluitdijk (i.v.m. de -race). Inplaats van sociopathische praatjes richtte ik me op bodemschade en kon die ook duidelijk vaststellen aan de 'voetenbakken' die geïntegreerd zijn in het vooronder.
Dit zegt natuurlijk al genoeg ver de veronderstelde "afstelmogelijkheden van de achterveer" om de fiets hoog genoeg op de wielen te krijgen en zo schade door verkeersdrempels te voorkomen. Dus ik wist wat me te wachten zou staan met het kiezen voor deze fiets...
Als je de 'bakken' hoger probeert te krijgen door het korter afstellen van de achterveer zakt de achterkant. Gaat de zeer kwetsbare dragende "kokerbalk" (om maar even in het inleidende jargon te blijven) op dezelfde manier verloren. Minstens zo erg dus!
Die kokerbalk / kettinggoot raak ik al als ik de fiets op straat probeer te zetten op drie wielen. Dan moet ik de achterkant opgetild houden om de kettinggoot niet te raken met de drempel van de voordeur van mijn benedenwoning.
Wat nog wel eens wordt toegepast om de voorkant hoger te krijgen is het monteren van zo dun mogelijke voorbanden (28-23 mm), om vervolgens de voorveerophanging in de wielkast wat uit te vullen zodat het wiel wat verder naar onder uit gaat steken. Daar wordt de draaicirkel zelfs wat kleiner van.Toch ben ik geen fan van deze methode omdat het je dwingt om op keihard opgepompte banden te rijden en dat bovendien de windvang in de wielkasten vergroot. Dat is niet waar ik de DF voor gekocht heb!
En het schoonhouden van de wielkasten wordt me veel te lastig als ik voor carrosserie-delen zou kiezen om de wielkasten af te sluiten. Daar heeft Frank me al voor gewaarschuwd.
Ik vind de bereikbaarheid van de wielkasten door het makkelijk afhalen van de wielen nu juist zo'n voordeel boven de Questen!
Daarom rijd ik dus Kojaks die ik gelukkig nog aardig op voorraad heb want ze blijken zelfs lichter te lopen dan de roemruchte 'Primo Comets' en zijn met hun 35 mm aardig comfortabel.
Alleen dat aanlopen aan de onderkant...Amsterdam puilt uit van gemene bestrating om de snelheid van vervuilende auto's af te remmen. Ook ik kan die niet allemaal omzeilen en het effect is er dan ook naar. Links is er zelfs een scheur door ontstaan naast de eigenlijke raakplaats in de lengterichting. Als ik er een lamp onder leg komt het licht daardoor naar binnen schijnen!
Met stroken pakpapier die ik met water onder de fiets heb geplakt heb ik expres de drempel bij mij in de straat geschaafd:
Waar het papier wegscheurde heb ik met het ceramische slijpvoetje op de multitool de toch al verdwenen
onderkant verder afgeslepen tot in het carbon:
Met epoxy heb ik de wapening onder opnieuw afgelakt.
Daarna de zaklantaarn opnieuw onder de fiets gelegd waarmee ik door de afgeslepen plekken heen kon schijnen om de plaats te bepalen van nieuw weefsel aan de binnenkant. Met Paclanfolie druk ik de lucht uit de hars, overbodige hars weg en zorg ik voor een gladde afwerking.
Bovendien word je de damp van de hars in de woning zo wat minder gewaar (heb ook een ionisator \ luchtzuiveraar er bij aangezet).
In het interieur heb ik met de 155 mm pedalen en schoenmaatje 42 namelijk ruimte genoeg. Ook al omdat ik het stoeltje eerder hoger hing (i.v.m. heupproblemen als ik te diep zit).
De verkeersheuvel huis-afwaarts kan ik nu probleemloos nemen! Bovendien voelt de onderkant al weer veel steviger aan door het lamineren dan na de al ontstane slijtage.
Als ik de straat na het werk terug in rijd kan ik de zelfde drempel nog wel licht raken. Evenals wat andere drempels dus ik zal deze actie nog wel eens moeten herhalen!
Misschien een typisch Nederlands probleem die drempels? Een goede oplossing zou zijn een afneembare bodemplaat (zoals de Quattrovelo) met bij voorkeur voetenbulten van flexibel materiaal. In elk geval kan je dan zelf de gehele bodemplaat in zijn geheel vervangen zonder de fiets naar Dronten te hoeven brengen. Maar dat vervangen zou bij flexibel materiaal niet nodig moeten zijn.
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat Ymte zich wat in de luren heeft laten leggen toen hij Daniël vroeg hem hoger op de wielen te willen hebben Piet.
VerwijderenEen hele bodem is niet nodig denk ik maar ik overweeg wel voetengaten te maken met inderdaad iets
van rubber deksels daarin ja. Daar heb ik vooralsnog geen moed genoeg voor verzameld. Maar wel wat vooruitgang geboekt dus.
Mvg Mick
Open zagen is natuurlijk ook een optie, maar niet iedereen zal dat willen. Dichte voetengaten is in de winter wel lekker uiteraard, hoewel ik zelf na één winter met voetenbakjes gereden te hebben daar niet meer aan begin, veel te warm en vochtig in de fiets.........
BeantwoordenVerwijderenJe hebt wat snel getypt trouwens Mick, ik denk dat je kettinGGoot bedoelde? (in kokerbalk/kettingoot) ;-)
Groeten, Adri.
Ik ben nogal een koukleum en juist zo blij met die gesloten onderkant Adri, dat is ook een reden dat ik het eerst zo proberen wil.
VerwijderenYou got me met die g te weinig! Ter verdediging moet ik zeggen dat mijn internetverbinding niet goed was en daar veel aandacht aan moest geven.
Heb daarom glasvezel aangevraagd maar net al een veel beter resultaat verkregen door eenvoudig de ingebouwde wifi uit te schakelen en over te gaan op een usb-netwerkstick.
Prettige dagen!
Ook voor jou prettige dagen uiteraard Mick! Ach en die "g" te weinig, dat overkomt allen wel eens als we op een of andere manier verstoord worden in onze bezigheden......
VerwijderenDe DF is de Ferrari onder de velomobielen. Gemaakt om te racen komt ook die auto moeilijk over verkeersdrempels.
BeantwoordenVerwijderenJe bent zelf ook niet het Lelijke Eendje onder de ligfietsers Belle (-;
VerwijderenPrettige dagen!
Je moet oppassen met het verstevigen van de voetenbakken. Nu is dat een tamelijk onschuldige zwakke plek. Je wil niet dat de fiets op een andere plek de klappen gaat opvangen, dan loop je kans op vervelender schade.
BeantwoordenVerwijderenMet de gedachte daar achter ben ik het eens Reinier. Maar juist in de bolling is het koetswerk sterker dan ernaast. De scheur ontstond dan ook iets hoger!
VerwijderenIk denk niet eens dat dat met de dikte van het koetswerk van de DF te maken heeft. Iets met een ronde vorm (de bult) is nu eenmaal sterker dan iets dat relatief vlak is (net even erboven)...
Ja daar heb je wel een punt, ik denk dat de schade aan de los komende "luchthapper" bij Robert daar ook debet aan is hij moet meen ik elk jaar zijn voetenbanken opnieuw (laten) lamineren ik zweer ook bij dichte voetenbanken, scheelt een jas, handschoenen en muts. Als het erg koud is gaat er zelfs een sok in de pijp tot ik op bedrijfstemperatuur ben. Snap ook dat je de aerodynamische luchtstromingen in/om de wielkasten niet wil wil verstoren, ik merk al verschil in topsnelheden met de iets te ver naar binnen gespaakte winterwielen icm. de wieldoekjes ipv. de carbon platen.
BeantwoordenVerwijderenHoi Willem,
BeantwoordenVerwijderenHet laminaat dat ik zelf heb aangebracht is erg weinig. Omdat dat deels unidirectioneel is op de dikste plaats 2 laagjes. Toch heeft het al een flinke inslag overleeft.
Reed voor de test een deel van de Fortenroute over met extreem veel drempels...Moet dat nog steeds niet te snel doen dus maar het verband zit er kennelijk weer goed in.
Ik zit natuurlik ook wel eens te denken "had ik niet beter
voor een WAW kunnen kiezen?". Die staat, of kan staan i.i.g. hoger op de wielen. Maar die heeft bijvoorbeeld geen afgeschermde ketting vanwege de dubbelzijdige wielophanging, is weer die 80 cm breed...
Ik heb er nu trouwens ook aan 1 kant een wieldoekje opzitten i.v.m. niet goed draaiende lagers in het DF wiel.
Ik heb de lagers daarvan nog niet kunnen uittikken...
Prettige jaarwisseling!