Ik ben trots dat Amsterdam als eerste stad een verbod heeft ingesteld voor brom- of snorfietsen van vóór 2011. Dat is natuurlijk een volstrekt willekeurige maatregel maar deze voertuigen zijn dan ook bijzonder vervuilend en gevaarlijk in een stad waar veel fietsers en voetgangers te vinden zijn.
De (lokale) overheid had dan ook wel iets goed te maken met mens en milieu na het toestaan van gemotoriseerde tweewielers zonder helmplicht (de snorscooters). Die precies de minst sociale doelgroepen zo aanspreken...Iedere ontmoediging van het rondrijden met een windscherm en rokje is toe te juichen vind ik.
Voor invaliden is trouwens dispensatie op de maatregel aan te vragen.
Ik kocht mijn velomobiel bij een zaak waar in ieder geval de filiaalchef een Thys 209 berijdt.
Je zult echter het aantal ligfietsers de kost moeten geven dat nog nooit met een roeifiets kennis heeft gemaakt!
Daarmee feitelijk de mogelijkheid ontkennend om het bovenlichaam in te zetten bij de voortbeweging. Dat is naar mijn mening net zo iets als een rolstoelgebruiker die ontkent dat hij ook lopen kan.
Je zult echter het aantal ligfietsers de kost moeten geven dat nog nooit met een roeifiets kennis heeft gemaakt!
Daarmee feitelijk de mogelijkheid ontkennend om het bovenlichaam in te zetten bij de voortbeweging. Dat is naar mijn mening net zo iets als een rolstoelgebruiker die ontkent dat hij ook lopen kan.
Hij lijkt me daarom ter lering ende vertier aardig om even te kijken hoe het Andy vergaat als zijn vleselijke geheim aan het licht dreigt te komen!
Helaas heb ik het fragment niet kunnen vinden met Nederlandse ondertiteling. Wel is via Youtube rechts onder een symbool te vinden voor Engelse subtitels.
Hahaha !
BeantwoordenVerwijderenGoede post Mick!
BeantwoordenVerwijderenAch zomaar wat gedachtensprongetjes eigenlijk, vermengd met actualiteit. Een zekere openhartigheid zelfs :-)
VerwijderenAltijd leuk om je schrijfsels te mmogen lezen Mick, dank daarvoor!
BeantwoordenVerwijderenIk heb afgelopen jaar een lang weekend een roeifiets (Thys 209) mogen lenen van een roetser bij LOL (je weet wel, die fameuze ligfietsclub van Zutphen e.o.). De 90 geroetste kilometers, verdeeld over drie ritten, vormden een leuke en leerzame ervaring. Het voordeel ten opzichte van normaal ligfietsen is inderdaad de total body workout die met een roeifiets gedaan wordt. Het is een prachtig mobiel fitnesapparaat.
De efficiëntie van de beweging op een roeifiets is echter lager dan die op een ligfiets. Je gebruikt wel meer spiergroepen, maar gaat evenwel niet sneller vooruit dan op een open ligger. Althans, ik niet, ik rij toch een flink stuk sneller op mijn M5 CHR dan op de 209, en dat kost me dan ook nog eens minder moeite, letterlijk 'M5' dus ;-)
Dus ik kan zeggen dat ik tenminste geprobeerd heb de mogelijkheid niet te 'ontkennen om het bovenlichaam in te zetten bij de voortbeweging' (en daar een mooie les uit geleerd heb). En dat, in zoverre ben ik het met je eens, zouden best meer ligfietsers mogen meemaken.
vooral je rug en buik profiteren enorm van regelmatig roetsen. Het stimuleert zelfs om thuis nog wat overgebleven spiergroepen als triceps en borst te trainen.
VerwijderenBovenal wil ik het belangrijke stemmingsverbeterende effect niet missen dat minimaal drie dagen aanhoudt!
En dat allemaal voor enkele minuten extra reistijd op een woon/werkrit van 40 kilometer!
Dat 'stemmingsverbeterende effect' ook al in ruime mate bij het gebruik van de velomobiel :-).
VerwijderenWat moet je dan nog in Argentinië Paul?!
VerwijderenJuist weer zo'n " ik weet niet en ik wil het niet weten!"-reactie, sorry...
Er bestaan trouwens ook driewielers van voor de aller-onhandigsten...
VerwijderenHilarisch, mafkees Andy. Ik zal moeten verbouwen als er weer een fiets bijkomt......afgezien van de strijd. Ik gebruik mijn roeimachine 1a2 keer per week en pak dan meestal 10 km dat is voldoende voor mij, doe de hele dag zwaar werk en loop daarbij tussen de 7-11 km en fiets elke dag 52km. ww dus heb na 42 jaar werken aardig wat draaiuren...moet er sinds de laatste ziekelijke geestelijke dwaling van die wibocri's in Den haag nog 7.5 dus......ben benieuwd of de motor en aandrijflijn dat allemaal volhouden. neemt niet weg dat ik het wel eens zou willen proberen, maar meestal ben ik verkocht als ik zoiets probeer dus......moet ook eerlijk bekennen dat ik vanavond, ondanks de harde regen, harde wind en lage temp. blij ben met mijn DF met kap, ben weer warm, droog en veilig thuisgekomen en dat lukt niet met een roeifiets of andere open fiets.
BeantwoordenVerwijderenEerlijk blijven, ik kwam gisteren ook wat doorweekt en verkleumd aan. Had de roets door omstandigheden niet in de kooi kunnen zetten in Aalsmeer en vond na het werk de achterband half leeg.
VerwijderenTwee keer opgepompt, in de stromende regen toch de band maar gewisseld, met natte handschoenen verder gereden...
Kon bij de bakker het kleingeld nauwelijks nog uit de beurs trekken (ondanks het regenpak).
Toch is de roets normaliter de fiets waarmee ik weinig moeite heb in de regen, vanwege het dyneema i.p.v. een ketting.
Wat ruimtegebrek betreft: Ik kan hem heel goed op het achterwiel stallen. De slede blokkeert de fiets dan tegen achteruitrijden waar ik de cheetah naar gemodelleerd heb met een uitvalnaaf tussen de pedalen.