Anders Breivik zou het zeker een doorn in het oog zijn. Jonge mensen die iets positiefs proberen te bewerkstelligen op deze verdorven aardkloot. Maar zelf zie ik ze graag. Die (voor mij) jonge organisatoren uit Utrecht van de AFSLUITRACE.
Ik ben Olaf glasmacher van Vrijwiel dan ook nog altijd dankbaar dat hij mij op het spoor bracht van deze vrolijke club geëngageerden vorig jaar.
Behalve een redelijk serieuze wedstrijd, dus het sportieve element is het doel een drinkwaterproject te steunen in Small Ekombe, Kameroen. In de bus werd verteld dat er inmiddels, ook door sponsering en inzamelacties van deelnemers achtduizend euro bijeen gebracht was.
Uniek aan deze tocht is -objectief beschouwd- dat je mee kunt liften met desnoods je velomobiel en al, als je in de omgeving van Utrecht of Amsterdam woont.
Na het onterende te laat komen van ondergetekende voor de Meewind Tour niet aan dovemansoren gericht :-) Door mee te rijden met een bus en een vrachtwagentje voor de v.m. die deze tocht naar Den Oever toch al zou maken vanuit de Domstad spaar ik zo in de uitstoot van CO2. Ook tijdens (lig)fietstochten produceer je dat broeikasgas namelijk (veel mensen weten dat niet).
Zoals voorgaande jaren was de organisatie en catering weer uitstekend georganiseerd aan de Noordkant van de Afsluitdijk. En waren daar weer de vrolijk aangeklede en zelfverzekerde jonge mannen en vrouwen in hun dierenkostuumpjes ter vermaak ;-)
Mooie kleuren moeten mooi blijven. Het keerpunt bij Friesland werd gemarkeerd met de Kameroense vlag.
Heerlijk vind ik dat in een land dat met zijn achterlijke cultuur vasthoudt aan het Sinterklaasfeest !
Dat werd de plek waar eerst mijn achterlichtje hing en de polsband-afstandbediening met een lusje binnenband om de GPS-beugel boven het stuur.
Nadeel daarbij was dat ik geen controle had of het toestelletje daarop reageerde (feedback). Mijn smartphone is namelijk te oud om de app op te installeren (anders had ik hem zelfs als achteruitkijkspiegel kunnen gebruiken). Ik heb de camera daarom vanaf de start van de race laten doordraaien.
Dat leverde een groot MOV (Quicktime) bestand op van 1,8 gig. Maar na een klein half uur was de interne accu uitgeput.
De beelden geven dan ook niet helemaal een juist beeld van de het uiteindelijke resultaat van de race. Ik VERLOOR. Behalve van Ymte natuurlijk, uiteindelijk ook van de in elkaars kielzog rijdende kopploeg van de racefietsers. Tot mijn spijt.
De stroomlijn van de C-Alleweder was nou ook nog niet optimaal.
Ik had over beide voetengaten een -te smalle- pvc lamel gelegd. Maar bleek daar waarschijnlijk al voor verscheping op de hydraulische laadklep een van verloren te zijn. Ook aan afscherming van de wielkasten heb ik niets meer gedaan en het achterwiel heeft geen doekjes. Te veel tijd kwijt geweest aan voorkomen dat de kettingen ergens af zouden lopen.
Lachend ontving hij het applaus maar zo veel mogelijk naar beneden kijkend op zijn bescheiden manier. Of om uit te drukken "Niet gooien mensen, niet gooien..." .
Omdat het nogal een beleefd applaus was scandeerde ik maar even "Ymte! Ymte!" (:
Uniek aan deze tocht is -objectief beschouwd- dat je mee kunt liften met desnoods je velomobiel en al, als je in de omgeving van Utrecht of Amsterdam woont.
Na het onterende te laat komen van ondergetekende voor de Meewind Tour niet aan dovemansoren gericht :-) Door mee te rijden met een bus en een vrachtwagentje voor de v.m. die deze tocht naar Den Oever toch al zou maken vanuit de Domstad spaar ik zo in de uitstoot van CO2. Ook tijdens (lig)fietstochten produceer je dat broeikasgas namelijk (veel mensen weten dat niet).
Maar dat de sportiefste van ons Ymte Sijbrandij naar Den Oever gekomen was in zijn superieure gereedschap de Intercitybike, helemaal uit Dronten en de race zou winnen vond ik dan ook helemaal terecht. Long story short.Op het hoofdstedelijk Sloterdijk Station stond zelfs nog een derde (b)aardige ligfietser die de tocht mee zou rijden. Met een Rainbow Lyra open tweewieler:
Ymte, Limit, Lyra |
Zoals voorgaande jaren was de organisatie en catering weer uitstekend georganiseerd aan de Noordkant van de Afsluitdijk. En waren daar weer de vrolijk aangeklede en zelfverzekerde jonge mannen en vrouwen in hun dierenkostuumpjes ter vermaak ;-)
Mooie kleuren moeten mooi blijven. Het keerpunt bij Friesland werd gemarkeerd met de Kameroense vlag.
Heerlijk vind ik dat in een land dat met zijn achterlijke cultuur vasthoudt aan het Sinterklaasfeest !
De Solara actioncam die continu vastliep heb ik (na bijna een jaar) bij de Blokker kunnen ruilen voor een Denver. Met afstandbediening en Wifi zelfs :-) Het was dan ook de maiden trip voor dit toestelletje dat me i.d.d. veel degelijker toe schijnt.Probleem was wel waar hem te bevestigen zonder dat hij het uitzicht vanuit de Limit zou belemmeren.
Dat werd de plek waar eerst mijn achterlichtje hing en de polsband-afstandbediening met een lusje binnenband om de GPS-beugel boven het stuur.
Nadeel daarbij was dat ik geen controle had of het toestelletje daarop reageerde (feedback). Mijn smartphone is namelijk te oud om de app op te installeren (anders had ik hem zelfs als achteruitkijkspiegel kunnen gebruiken). Ik heb de camera daarom vanaf de start van de race laten doordraaien.
Dat leverde een groot MOV (Quicktime) bestand op van 1,8 gig. Maar na een klein half uur was de interne accu uitgeput.
De beelden geven dan ook niet helemaal een juist beeld van de het uiteindelijke resultaat van de race. Ik VERLOOR. Behalve van Ymte natuurlijk, uiteindelijk ook van de in elkaars kielzog rijdende kopploeg van de racefietsers. Tot mijn spijt.
De stroomlijn van de C-Alleweder was nou ook nog niet optimaal.
Ik had over beide voetengaten een -te smalle- pvc lamel gelegd. Maar bleek daar waarschijnlijk al voor verscheping op de hydraulische laadklep een van verloren te zijn. Ook aan afscherming van de wielkasten heb ik niets meer gedaan en het achterwiel heeft geen doekjes. Te veel tijd kwijt geweest aan voorkomen dat de kettingen ergens af zouden lopen.
Maar de velomobiel is voor mij ook veel te groot terwijl de Intercity DFxl Ymte als een handschoen past!Erg leuk vond ik om te zien hoe Ymte ondanks zijn superieure stroomlijnklasse toch gelauwerd werd als "Eerste van de Ligfietsers" . Hij moest daarbij op iets gaan staan waarbij hij nóg meer uitstak boven de menigte dan hij van zichzelf al doet.
Lachend ontving hij het applaus maar zo veel mogelijk naar beneden kijkend op zijn bescheiden manier. Of om uit te drukken "Niet gooien mensen, niet gooien..." .
Omdat het nogal een beleefd applaus was scandeerde ik maar even "Ymte! Ymte!" (:
Maar deze foto is nog van vóór de wedstrijd |
Hoe lang heb jij erover gedaan en wat was het gemiddelde van Ymte? Het asfalt van de afsluitdijk is een stuk beter dan LEL en de omstandigheden waren ook nu zeer goed. Afgelopen zaterdag ben ik over de afsluitdijk gefietst van Groningen naar Amstelveen en ben geloof ik maar één fietser tegengekomen.
BeantwoordenVerwijderenHoi Piet,
VerwijderenDat van die snelheid kan ik je niet vertellen want ik heb geen kilometerteller. Soms kijk ik op de GPS daarvoor maar zelfs die hing niet op z'n plek. Ymte heeft niet echt geraced want dat was voor hem niet nodig om als eerste aan te komen. Er was ook geen tijdregistratie, alleen een stempelpost aan de andere kant.
Het asfalt mag beter zijn (behalve de roosters op de bruggen) maar vergeet de draaibruggen niet! Deze verstoren de de tijdberekening praktisch volkomen.
In ons geval waren die (was die moet ik eigenlijk zeggen) in ons voordeel. Ymte was er al over toen hij op de terugweg open ging, ik reed per ongeluk de afslag van de dijk af maar eenmaal omgekeerd stond het peleton te wachten...Voor de brug :-)
Nogal dynamische cameravoering! Maar het commentaar er bij maakt alles goed ;-).
BeantwoordenVerwijderenBedankt. Ik werkte eigenlijk voor het eerst met dit dingetje en als je hem dan ook nog aan een velomobiel met geblokkeerde voorvering hangt...Maar de geluidsregistratie is ook geen pré van deze Denver.
VerwijderenHet idee van een dure smartphone er bij te kopen(voor de terugkoppeling) terwijl mijn oude refurbished Samsung Young zelfs nog Youtube af speelt stuit me wat tegen de borst.
De app vermeldt namelijk nog niet eens vanaf welke versie Android ik hem dan wél installeren kan!
Mick, ik weet dat je een taalpurist bent, ik weet dat je je verhaal 3 keer leest voordat je het post, maan dan toch ... geëngageerden? :-)
BeantwoordenVerwijderenDat is een zelf gemaakt zelfstandig naamwoord Theo.
VerwijderenHet is gebaseerd op de bijvoeglijke bepaling 'geëngageerd', dat politiek betrokken / gemotiveerd betekent- dus niet 'betekenD' of zo.