donderdag 24 maart 2016

Ontkoppeling met Terugkoppeling

Ik ben erg enthousiast over het nieuwe rijden met de apart verbonden voorremmen. Het remt veel beter, waardoor ik met een grotere snelheid kruispunten durf te naderen. De wielen komen altijd direct volkomen vrij na een stopactie wat de snelheid erg ten goede komt. Maar er is ook een ander belangrijk aspect bijgekomen.
Ik kan nu daadwerkelijk 'sturen' door de remkracht meer met de rechter -in de binnenbocht- of linker -in de buitenbocht- rem te laten werken. Dat maakt het velomobielrijden van het besturen van een soort zeepkist tot een 3-dimensionale aangelegenheid!
Het sturen met het standaard gecombineerde remhandvat is normaal sterk af te raden. De remkracht is namelijk zo ingesteld dat de driewieler er door rechtuit rijden blijft. In de bocht draait het buitenste wiel echter sneller dan het binnenste. Daardoor krijg je bij een remactie in een te snel genomen bocht een ruk aan het stuur de bocht uit. Niet prettig en niet best voor de stuurinrichting, kogelkoppen...
Dat komt omdat u in een voertuig rijdt waarvan sinds de eerste Alleweder van Bart Verhees weing meer is doorontwikkeld op technisch gebied. Zo niet de mijne :-)

En dan heb ik het nog maar niet over de McPherson-ophanging van de voorwielen die bij iedere invering de wielen en het camber naar elkaar toe trekken. Die vering heb ik dan ook geblokkeerd. Dat geeft comfortverlies, toegegeven. Maar betekent hopelijk dat ik een tijdje geen spaken meer hoef te vervangen. Of een complete trommelremnaaf door uitgesleten spaakgaten, kogelkoppen...



Goed, bijremmen in een te snel genomen bocht kan bij u misschien net omslaan richting de buitenbocht voorkomen. Maar als u het stuur daarbij niet uiterst sterk vast houdt wordt de bocht te ruim genomen waarbij u tegenliggers raakt, een stoeprand waarbij u alsnog een koprol zult maken. Of als die er niet is een sloot in zult rijden, lantaarnpaaltje raken of het ravijn in rijden. En da's niet fijn.
Het stuur dat ik tijdens het remmen in de gemodificeerde C-Alleweder in handen heb geeft mij een rechtstreekse terugkoppeling hoevéél ik het ene remhandvat meer moet inknijpen dan het andere... 

13 opmerkingen:

  1. Interessant. Misschien is het een relatief eenvoudig mechanisme wel mogelijk om dosering van de remkracht te compenseren van de actuele stuuruitslag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probeer het maar eens, het is echt waar wat ik schrijf!
      Leuk te weten misschien is dat Bart Verhees een remsysteem had in zijn MK8 dat werkte..."door de stuurknuppel naar voren te duwen".
      Toch denk ik niet dat daarmee de remkracht verdeelbaar was. Dat zou wel te doen zijn met een soort, wat men in de loodgieterij noemt, 'eengreeps mengkraan'.
      Juist omdat deze zaken eigenlijk nog helemaal niet zijn opgelost snap ik niet zo goed waarom er al aan vierwielers wordt gewerkt.

      Verwijderen
  2. Ik heb ook lange tijd met ontkoppelde remmen gereden (ca 70.000 km). Met inderdaad de voordelen die je hier noemt. Op de langere termijn worden de scharnierpunten te ruim en gaan ze "fladderen" en dat is dan weer jammer. De laatste 105.000 km rijd ik weer met gekoppelde remmen. Soms verlang ik terug naar de ontkoppelde remmen, maar meestal probeer ik remmen zoveel mogelijk te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Kees,
      Ik heb er pas 80 km mee opzitten en ben i.e.g. nog wild enthousiast :)
      Overigens ben ik er voor dat iedereen werkt aan ieder project dat hij denkt dat goed is op HPV-gebied. Alleen denk ik dat met een soort compenserende remhendel al veel sneller de bocht ingereden kan worden, een reden die je nogal eens leest als argument voor een vierwieler.
      Wat je over die scharnierpunten schrijft zou duiden op een verkeerd gebruik van de remmen...
      Zelf vind ik dat ik -ook met de Limit weer- relatief veel werk aan de voorwielen heb gehad tot het aantal kilometers dat ik er mee gereden heb. Ik lever liever wat comfort in aan vering als dit minder wordt. Maar hoop nog met een beter (minder wiel-onvriendelijk) verings-systeem te komen!

      Verwijderen
    2. Helemaal met je eens dat het goed is als heel veel ideeën uitgewerkt worden. En vooral ook gedeeld worden. Zodat je niet allemaal hetzelfde gaat uitproberen :)
      Sinds ik met extra stugge veren (= minder comfort) voor fiets heb ik eigenlijk nooit meer gebroken spaken of zo. Ook de stabilisatorstang heeft zo'n soort effect, maar is in vergelijking met gewoon stugge veren veel te complex (en daarmee kwetsbaar).

      Verwijderen
    3. Een gedeelte van de opvullingen boven het veerhuis is bij mij ook van rubber maar doet eigenlijk nagenoeg niets. Feitelijk hebben we dus ongeveer het zelfde gedaan, de invering beperkt en daarmee de belasting op de spaken verkleind.
      Met een lineaire inschuiving van de wielas en veerelement waarbij de kogelkoppen niet van hun hoogte afkomen zou ik ook spoorbreedte en camber moeten kunnen behouden volgens mij. Maar zo'n ophanging is wel iets gecompliceerder.

      Verwijderen
  3. Ik begrijp dat de WAW standaard ontkoppelde remmen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ondertussen 160 km mee gereden en sta er nog steeds helemaal achter!
      Ik heb ook nog een idee om het te combineren met een parkeerrem zonder een extra kabel naar een van de wielen of een extra rem op het achterwiel te hoeven maken.
      Maar daar kom ik dan nog wel op terug als ik dat gemaakt heb.

      Verwijderen
  4. De WAW, Versatile en Orca zijn altijd al uitgerust met onafhankelijke remmen links en rechts... Dat hangt natuurlijk wel samen met de andere besturing die in die velomobielen toegepast wordt: stuurknuppels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al van bij het prille begin kent de WAW inderdaad het systeem van ontkoppelde remmen, wat evenwel niet het geval was bij de eerste generatie Versatile waarmee ik een flink aantal jaren heb rondgereden. Ik weet niet wanneer Flevobike die stap heeft gezet. Pas bij de ontwikkeling van de Orca of bij de laatst ontwikkelde Versatiles? Is er een kenner in de zaal?

      Verwijderen
  5. Hoi René,
    Dat komt wellicht doordat de WAW een joystick-besturing heeft, net als bij de meeste open trikes. Meestal hebben deze voor elk voorwiel een aparte remhendel; één links en één rechts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja da's de waarheid als een koe jongens, geen 1 april grap. De 3-wieler in mijn volgende bericht heeft weer gekoppelde trommelremmen.
      En toegegeven, ik kan daarbij geen negatief effect bij in de bochten constateren. Maar ik denk dat dat komt door de behoorlijk gekantelde fusees. Dat zou bij een velomobiel wel héél diepe wielkasten tot gevolg hebben. Maar het kán dus wel goed gaan.
      Blijft het feit dat de hendel daarvan met één hand behoorlijk zwaar gaat. Het remt veel lichter met de rollerbrake achter, bediend door het rechter handvat.

      Verwijderen
  6. In mijn kalisvaart heb ik ook altijd met ontkoppelde remmen gereden. En daarmee kon ik inderdaad spectaculair remmen in de bochten.

    In mijn Quest mis ik het niet echt. Ook omdat het stuur niet veel ruimte geeft voor twee remhendels. Misschien weer eens in de toekomst kijken.

    BeantwoordenVerwijderen