vrijdag 4 maart 2016

HARSstikke goed remmen !?


Of hoe frauderende garagebedrijven de trommel-afgeremde velomobiel kunnen helpen. 
Mij staat de oproep van niemand minder dan VeloTheo nog goed voor ogen. Hoe verbeter ik de remwerking van de voorremmen?
Ik had niet meer dan de standaard toegepaste methoden zoals het gebruik van Jagwire-remkabels voorradig als advies. Maar hij heeft gelijk, meestal helpt dit maar voor korte duur en het vervangen van nog lang niet versleten remsegmenten staat me tegen. Is er werkelijk geen andere optie?
Het toepassen van schijfremmen zou natuurlijk kunnen maar zelfs in een halfopen wielkast als die van de Strada moet men dan wel eerst de remklauw gaan demonteren alvorens het wiel nog van de as te kunnen schuiven. Bezwaarlijker nog lijkt me dat in zo'n wielkast nog wel eens takken tussen de remblokken en de schijf kunnen komen waardoor zelfs de schijf kan verbuigen. Zoals ik  ooit bij de Sunrider van Marcel Beekmans moest constateren.
Het wiel was daardoor nauwelijks nog rond te draaien! Een goed idee van het Velotilt team dus die af te schermen.
Dan heb ik nog zitten denken aan het eenzijdig maken van rollerbrake-naven. Als ik de lagers uit de conussen neem zou ik die moeten vervangen door industrielagers 24-12 mm om op de vereiste asdiameter te komen voor in de (voor)vorkpoten. Die maat groeflagers wordt helaas niet geproduceerd.
Maar effe ho-en...Kan ik niet 'eenvoudigweg' de remwerking van de bestaande trommelrem verbeteren?
Mijn aandacht werd getrokken door de reactie van 'Piet' op een forum.

27-05-01
wanneer de voeringen schoon en vetvrij zijn, en niet zijn versleten, de
kabels gesmeerd "lopen" dan zouden ze perfect moeten werken. Is dat niet het
geval, ga naar de drogist en wanneer die het niet heeft, dan naar een winkel
die violen en strijkstokken verkopen ( nee !!! niet lachen )
koop daar een blokje hars, de violist gebruikt dat voor z'n strijkstok. Maal
een heel klein stukje héél fijn, rollend op een glasplaat of een tegel met
een stuk pijp. haal de trommelrem uit de trommel en strooi er een beetje
gemalen hars in. Weer in elkaar en fietsen.Op die manier heb ik in opdracht
van m'n baas dikwijls " remvoering vernieuwd" Zeker weten, zó heeft hij nog
nooit geremd. Doe je dat met een gewone fiets en je remt alleen met de
voorrem, pas op !!! je gaat over de kop. één nadeel , remmen gaat de eerste
tijd niet bepaald geruisloos maar wél goed


Nu denk ik zelf dat boomhars te zacht is voor dit doel en dus slechts een tijdelijke oplossing kan bieden.
Zo kunnen (alt)violisten, cellisten en bassisten soms niet meer dan één enkele dag doen met een portie hars op hun strijkstok (bron).
Ik zit meer te denken aan epoxyhars die ik wil aanbrengen in door mij eerst gemaakte axiale groeven in het remfrictie materiaal. Hierdoor hoop ik dat de hars beschermd wordt tegen wegschuiven door het bestaande materiaal van de remschoenen en de remwerking zo niet al te abrupt gaat leiden tot het blokkeren van de voorwielen. Wat natuurlijk ook niet wenselijk is. 
Bovendien is tweecomponenten hars feitelijk al hetgeen het frictiemateriaal bijeen houdt:

Voor de laag frictiemateriaal worden meestal poedervormige of vezelvormige frictiestoffen uit minerale, organische of keramische stoffen samengevoegd met vulstoffen door middel van een bindmiddel (kunsthars).
(bron).

14 opmerkingen:

  1. Ha die Mick,

    Ik lees je stukjes graag en benieuwd naar de resultaten van de remwerking in de harde praktijk.
    Verder ben jij nogal van de taal en het viel mij op dat er een zinsnede wordt gebruikt die ik steeds vaker hoor, maar mijns inziens onjuist is: "Nu denk ik zelf....". Lijkt me een pleonasme.

    Vriendelijke groet,
    Henk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kun je er bij denken "nu vermoed ik (zelf)"als je dat mooier vindt. Ik heb niets tegen het schrijven van spreektaal als de vervoeging van de (veel gebruikte) werkwoorden maar klopt.
      Pleonasmes kunnen vaak ook erg komisch werken maar zelfs dat vind ik hier nauwelijks het geval. Wat ook niet de bedoeling was trouwens :)

      Verwijderen
    2. Nu ik er nog eens over na denk (sorry ik probeer hier ondertussen nog iets uit mijn handen te laten komen ook) wat ik schreef klopt wel degelijk. Het is namelijk een wederkerend werkwoord 'zich afvragen'.
      Ik zou ook JOU iets kunnen (af)vragen namelijk. In de zin "Ik vraag jou wel veel af hé?" bijvoorbeeld.
      Toegegeven, meestal laat je dat 'af' er dan meestal af :)

      Verwijderen
  2. Hoewel de hars niet vast zit, verdwijnt die niet. De hars blijft in de trommel, en werkt waarschijnlijk nog redelijk lang door. De situatie is niet te vergelijken met een viool, dat is geen gesloten systeem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maarten,

      Het is misschien best een proefje waard ja. Ik heb deze kwestie voorgelegd aan 'Ed' een collega van mij die (ook) uit de techniek komt. Volgens hem is het GEEN duurzame oplossing omdat de vrij zachte was vuil vast gaat houden.
      Maar wees vrij om het eens te proberen en laat de uitkomst weten!

      Verwijderen
    2. Ik heb trouwens wel een proefje gedaan met een goedremmende ankerplaat (in het voorwiel van mijn roets) en die verwisseld voor een slecht remmende. Zelfs hardhandig opschuren met een schuurschijf op de boormachine op de remschoenen in dezelfde onbewerkte naaf kon de remwerking niet evenaren (ik kan de fiets op het laminaat van de woonkamer door de rem heen drukken). Het verschil zit dus echt in de segmenten volgens mij, niet in de trommel.
      De segmenten ga ik dus proberen te verbeteren!

      Verwijderen
  3. Hoi Mick, ik weet ook niet wat voor bindmiddel die fietsremonderdelenenboeren in de voering die op de remsegmenten gelijmd zijn doen. Weet wel dat het geen bomenhars is daar zit teveel terpentijn in....dat smeert ipv. frictioneren. Ik gooi altijd een handje remmenstof uit de oude trommel in de nieuwe trommel als ik remsegmenten&trommels heb vervangen anders remt de handel niet op de remtestbank. Ook tijdens een "remmencursus" van BPW en BREMBO is dit mij wel verteld, de combinatie remstof en wat water is zo goed dat het lijkt alsof je tegen een muur knalt (8-12 m/sec is goed haalbaar met volle aslastsimulatie in de bank trekken met als resultaat een remberekening alsof de trailer volgeladen is) Als ik na 10.000 in de SA. trommeltjes kijk zit er ook wat stof in, zolang het niet teveel is heb je meer remkracht dan nieuwe segmenten&trommels. Het nadeel van ruw opschuren is dat er minder innig contact ontstaat tussen de voering en de trommel dus minder remkrachten hoe gladder, des te meer contact dus hogere remkrachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem,
      Bedankt voor je expertise. Ed kwam met ook een heel nuchtere opmerking volgens mij "Je moet letten op de wrijvingscoëfficiënt
      van het materiaal". Als voorbeeld gaf hij ook nog hoe touwtrekkers het touw insmeren met hars om meer grip te krijgen. De wrijvingscoëfficiënt van epoxyhars heb ik niet kunnen vinden maar wel weet ik dat er vloeren van worden gegoten...
      https://nl.wikipedia.org/wiki/Wrijvingsco%C3%ABffici%C3%ABnt

      Ook zijn er twee soorten wrijving: adhesieve wrijving en hobbelwrijving.
      http://technotheek.utwente.nl/wiki/Antislip

      Kortom, een kwestie van uitproberen denk ik.

      Verwijderen
  4. Jaja die wrijvingscoëfficiënt is natuurlijk een basale waarde waar al het remmen mee begint maar daar kunnen wij als consument/klant weinig aan veranderen zonder kunstgrepen die niet gewenst zijn. Ik heb vroeger wel eens een bus VIM uit mijn service wagen (ik waste er mijn handen mee) leeggestrooid in de trommels van een draadkraan die gebruikt werd als hijstelling er was veel slip op de rembanden en de klus moest eigenlij wel af..........dan moet je een keuze maken na een doos VIM waren de trommels en banden "total lost" maar de klus af en wat dacht je wat de trams in Amsterdam doen als zij "zand trappen" om tijdens een noodstop een kortere remweg te creëren ??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. APK keuringstations die hun klanten 'een paar nieuwe remblokken + montage' in rekening brengen terwijl ze alleen wat hars in de trommels smeren lijkt me anders ook niet een helemaal kosjere "kunstgreep" anders Willem!

      Verwijderen
  5. De voeringen en trommels reinigen met remmenreiniger helpt ook goed. Zo wordt het frictiemateriaal weer grondig schoon en vetvrij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Remmenreiniger' is gewoon de zoveelste verkoopnaam voor een sterk ontvettingsmiddel zoals aceton. Ik heb remSPOORreiniger in de aanbieding voor een leuk prijsje!

      Verwijderen
    2. Aceton is het zeker niet,dat kan te agressief zijn, ontvetten doet het zeker en het is afgestemd voor...remmen !!
      Bij de Action niet duur.

      Verwijderen
  6. Aceton is b.m.w. niet agressief, je moet het alleen niet inademen. Oh van de Action dus dan blijft er niets 'aan de strijkstok zitten' ;)?
    Dat "afstemmen" is dan wel met een stemvork gebeurd zeker?
    En waar zet ik het nog neer in mijn toko...

    BeantwoordenVerwijderen