Niet iedere Amsterdammer kan dit zeggen van zijn rijwiel en dit blog heeft 'n laagdrempelige instroom zo (hoop ik).
Anders dan alleen het behalen van hoge snelheden wil ik met een mensaangedreven voertuig een zo veelzijdig mogelijke spiertraining van de berijder nastreven.
Uiteindelijk als het alleen op snelheid aan komt kun je overal voor 'n verbrandingsmotor terecht.Terwijl een CO2-neutrale uitvoering werkt op groene stroom: Daar kan 'n mens toch niet tegenop!
zondag 6 maart 2016
Qualitätsbremse von Sachs
Links de Wilhelms-ankerplaat rechts hedendaagse sturmey archer....
Tja, die Duitse ziet er een stuk solider uit, dat is zeker! Maar aan de andere kant, hebben we keuze als we een velomobiel kopen? De standaard uitvoering is met SA trommels, je kan enkel de grote van de trommels zelf bepalen. Tot nu toe is er weinig onderhoud geweest aan mijn 90 mm trommels, hoewel ik ook ervaren heb dat die aanslagplaatjes er makkelijk afvallen bij demontage, en de snelborgers inderdaad na demontage het best vervangen kunnen worden door nieuwe. De kwaliteit zou dus aanmerkelijk opgewaardeerd kunnen worden! En bij mijn daalsnelheden zou ik uiteraard graag iets meer betalen voor betere kwaliteit, ook ik heb maar één leven zover ik weet.........
Ik heb zelfs meegemaakt dat toen ik na uitzoeken waarom de rem bleef aanlopen één van die aanslagplaatjes schuin tussen het draaipunt en de halve maan in bleek te staan!
En toch hebben de SA segmenten meer voering oppervlakte maar de hefboomwerking kan heel anders zijn. Maar die éénmalige speelgoedborgveertjes zijn prullerig en horen hier eigenlijk niet op thuis bovendien zijn de lagers inferieur voor ons milieu.
Ja dat valt mij ook op Willem, een duidelijk andere keuze van Sachs. Een kleiner remoppervlak met een grotere kracht door hefboomwerking. Je zou ook kunnen zeggen dat ze hun tijd ver vooruit waren omdat dat ook het principe van de schijfrem is. Maar die is niet zo mooi afgeschermd door de naaf.
Tja, die Duitse ziet er een stuk solider uit, dat is zeker! Maar aan de andere kant, hebben we keuze als we een velomobiel kopen? De standaard uitvoering is met SA trommels, je kan enkel de grote van de trommels zelf bepalen.
BeantwoordenVerwijderenTot nu toe is er weinig onderhoud geweest aan mijn 90 mm trommels, hoewel ik ook ervaren heb dat die aanslagplaatjes er makkelijk afvallen bij demontage, en de snelborgers inderdaad na demontage het best vervangen kunnen worden door nieuwe.
De kwaliteit zou dus aanmerkelijk opgewaardeerd kunnen worden!
En bij mijn daalsnelheden zou ik uiteraard graag iets meer betalen voor betere kwaliteit, ook ik heb maar één leven zover ik weet.........
Groeten, Adri.
Na wat ik al gebroken heb geloof ik dat ik er meerdere heb :)
VerwijderenHoewel je er zo-wie-zo niet beter op wordt natuurlijk...
Mvg Mick
Ik heb zelfs meegemaakt dat toen ik na uitzoeken waarom de rem bleef aanlopen één van die aanslagplaatjes schuin tussen het draaipunt en de halve maan in bleek te staan!
VerwijderenEn toch hebben de SA segmenten meer voering oppervlakte maar de hefboomwerking kan heel anders zijn. Maar die éénmalige speelgoedborgveertjes zijn prullerig en horen hier eigenlijk niet op thuis bovendien zijn de lagers inferieur voor ons milieu.
BeantwoordenVerwijderenJa dat valt mij ook op Willem, een duidelijk andere keuze van Sachs. Een kleiner remoppervlak met een grotere kracht door hefboomwerking.
VerwijderenJe zou ook kunnen zeggen dat ze hun tijd ver vooruit waren omdat dat ook het principe van de schijfrem is. Maar die is niet zo mooi afgeschermd door de naaf.