zondag 20 maart 2016

Dubbel enkel


Omdat ik al talloze malen door enkele brave NVHPV-leden gewezen ben op de mogelijkheid gebruik te maken van Velemobiel.nl voor het oplossen van al mijn malheur heb ik dat dus maar eens gedaan!
Dat mag wel in de krant natuurlijk vandaar dat ik er even melding van maak
Zowel Ymte van Intercitybike als Allert van VM.nl kreeg ik direct aan de lijn! Echt topklasse als je dat vergelijkt met iemand willen spreken van de vakbond FNV bijvoorbeeld. Waar ik dan nog jarenlang €16,00 contributie p.m. aan betaald heb !
Maar helaas heb ik geen standaard velomobiel. Bij hun proukten (de produkten zijn dus van hen) is namelijk de afstand tot het trapstel instelbaar i.t.t. de Limit. En heeft de ophanging aan het stuur van het dubbele remhandvat dus een vaste aangelaste plaats gekregen.
Aangezien ik er bij mijn vraag dan ook nog foutief bij vermeldde dat het geheel een klemmetje voor 22 mm buis zou moeten hebben...Terwijl die hoofdbuis in werkelijkheid een maat dikker is. Ze konden me dus niet direct helpen door iets op te sturen. Alle begrip.
Wat er bij aanschaf zat was iets van een gemodificeerde enkele rem waarvan de kunststof klem was uitgevijld.
Die is al lang vervangen wegens slijtage (speling) en nog niet zo lang geleden vervangen door mij voor deze:

Met verlengende dubbele klemconstructie en in principe een parkeer-rem. Die ik helaas nooit goed heb kunnen afstellen. Bovendien kreeg ik eveneens speling en kon ik de tonnetjes niet vast zetten. Waardoor een van de kabels niet terug wilde komen )-: Met een aanlopende rem rijden daar wordt een mens niet vrolijk van.
Gelukkig bewaar ik in mijn ijzerwinkel een breed scala aan (stalen) klemmetjes. Iets wat ooit een zadelbuis-klem geweest is past goed over de hoofdbuis van het stuur. Die hoofdbuis weer is uitneembaar in twee delen dankzij mijn Eigenfiets dubbelloops expanderconstructie.
Dus fabriceerde ik met een zadelklem het volgende waarbij twee puntlasjes voorkomen dat de parallelle buisovergangen kunnen verdraaien ten opzichte van elkaar.

Het remmen gaat nu weer uit de kunst. Wel moet ik er liefst twee handen voor gebruiken maar dat was ik eigenllijk al min of meer gewend door de instabiliteit van de vorige hendel(s).
In beide zit een terugveermechanisme, de tonnetjes zijn helemaal ingesloten en ook is de vervanging of het loskoppelen van een remkabel een fluitje van een cent geworden!
.
.

8 opmerkingen:

  1. Mooi opgelost. Ik blijf genieten van dit soort verhalen.

    Mijn vader was ook zo'n technische man en hij kon ook prachtige oplossingen bedenken bij de 'problemen' (tegenwoordig zegt men dan 'uitdagingen') die hij regelmatig tegenkwam in zijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik wil best toegeven dat dit ook weer zo'n "creatief met staal" oplossing is :-) Alleen het 7 cm lange verbindingsbuisje is van aluminium.
      Maar het geeft wel direct het goede resultaat dat ik er van verwacht had! Komt bij dat ik de Limit toch liever niet wil missen omdat er een tijdje het stuur uit ontbreekt.
      Bovendien rem ik met 1 70 & 1 90 mm trommelrem. Over "niet standaard" gesproken :)

      Verwijderen
    2. En dan nóg eens wat, deze handles veren automatisch terug. Volgens mij doen die dat uit Dronten nog steeds niet...

      Verwijderen
  2. Bij de huidige VM's uit Dronten gaan de handles ook gewoon terug: de veer in de remtrommel zorgt daar voor. Als dat niet gebeurt is het een teken van een minder soepel lopende kabel of draaipunt hier of daar. Maar standaard is ook bij de Q en de DF en alle afgeleide fietsen: vanzelf terugveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja als alles mee zit wel ja.
      Maar zeg eens, is dit het standpunt van Kees van Malssen, de NVHPV of van de Drontense velomobielproducenten bij monde van allebei?

      Verwijderen
    2. Dit is gewoon mijn persoonlijke ervaring. Daarom staat mijn naam ook vooraan, met als toevoeging dat ik "toevallig" ook nog voorzitter ben. Anders had ik andersom gesigneerd :) Of het expliciet gemaakt in de reactie

      Verwijderen
  3. In ieder geval kost het wel veel remkracht als de remassen of -kabels/ogen zo zwaar lopen dat de handles niet meer soepel op de veerkracht terugdraaien dat geld ook voor elke veer die maar in de remonderdelen tegenwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind niet dat ze tegenwerken Willem. Ze helpen om de kabel terug te krijgen naar hun uitgangspositie waar ik eerder soms zelfs met mijn duim een niet meekomend tonnetje terug duwen moest. Dat vind ik veel erger!
      Alle moderne (race-)fietsen hebben dit terugveersysteem, auto's... Of misschien heb ik toevallig sterkere handen?

      Verwijderen