zaterdag 31 augustus 2013

Gebruikte remsegmenten remmen beter


Vanwege het aanhoudende mooie weer en de komende  EK-roeifietsen heeft de Thys Revolver prioriteit op mijn ‘te doen’-lijstje. Daar een Engels label voor te gebruiken
helpt natuurlijk niet.
 De vertikale speling  die Donderdag optrad heb ik er nu naar alle waarschijnlijkheid uit gekregen.


Door als onderste lagerbout  weer de Thys-ID m8 te gebruiken. Maar het lager dan niet 28mm, niet 30 groot maar wel 32mm ! Benodigd voor de lagere RVS-spriet. Nadeel is dat die wat zwaarder is.
Maar gezien de grootte van de kracht die er kennelijk via de revolverring op komt kan het loopvlak van een volle centimeter natuurlijk weer geen kwaad!


Met het gebruik van de (snellere) Thys-voorvork liep ik onvermijdelijk wel weer tegen het nadeel van de oude configuratie aan: Het slechte remvermogen.  Hoewel de ingespaakte 70mm SA Elite-naaf me van aanlopende remblokjes tegen de velg verlost had viel het remvermogen me bitter tegen!
Ook ontvetten en opschuren mochten niet baten helaas.
Ik heb daarom overwogen een nieuw 438 wiel te gaan spaken (met 36 spaaks velg namelijk) met rollerbrake. Maar besloot eerst nog één ding te proberen dat minder werk oplevert: Vervanging van de rembodem. Van eveneens tweedehands oorsprong.

Dit nu blijkt een gouden greep te zijn. En nog opmerkelijker misschien: Terwijl het rode ding verder bijna versleten segmenten bevat!


Ik heb daarom overwogen een nieuw onderwerp in te voeren ‘Onverklaarbare Fenomenen’.
Maar nu ik er over na denk begrijp ik het wel. De eerder gebruikte rembodem, van verder precies hetzelfde fabrikaat, heeft een veel grotere kracht nodig om de hefboom te laten kantelen!
Terwijl bij de oudere remsegmenten de lichting al is ingezet (zonder dat de segmenten de trommel nog raken). M.a.w. de benodigde kracht van de remkabel  verloopt allerminst lineair.  


Die sponzige respons van de remkabel op de korte-slag bar-end remgreep kon ik dan ook heel duidelijk voelen maar is nu weg!
Dat ik het ongetwijfeld ook met Jagwire remkabel had kunnen oplossen daar twijfel ik niet aan. Maar al mijn zoekinspanningen in A’dam naar die (of vergelijkbare) kabels stuiten op onwetendheid of verkooppraatjes bij de middenstand. Voor hun eigen meuk (: !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten