zaterdag 24 augustus 2013

Halve autoritjes


De opvolger van mijn ‘klassieke Panda’ is een totaal andere klasse auto geworden: De Subaro Justy uit 2000. Een graag aanvaard weggevertje van mijn broer. Met bijna 250 duizend op de teller maar met electrisch bediende ramen, airconditioning, vier aangedreven wielen (foei!) en laatste maar niet het minste een afneembare trekhaak.
Prima geschikt om een fietsdrager op te prikken dus. Daartoe heb ik de drager en een simpel vouwfietsje (met SA-3v. naafje) achterin liggen.  Als ik nu een beroerde ochtend heb (niets menselijks is me vreemd) ga ik met de auto en geïnspireerd door het daglicht met de vouwfiets terug.

Dat rijdt niet bepaald ideaal trouwens als je een ligger gewend bent! Veel wind vangen, kleine 20” wieltjes en het transmissieverlies van de derde versnelling…):
Maar het mooie komt dan nog. Ik heb de Hafa-ligger niet weg gedaan, die durf ik na m’n kennismaking met de Optima Cheetah eigenlijk niet eens meer te koop aan te bieden. Maar nog prima geschikt om enige dagen in de fietskooi op m’n werk te laten staan.
Of -als het míj uit komt-  achterop de auto te zetten en zo alles weer thuis te hebben. Dat geeft dus een enorme vrijheid van handelen en keuzes maken.
En zo wens ik het me ook:  Je bent er niet voor het ronddraaien met je voeten op een ligfiets of in een velomobiel naar mijn mening. Die dingen zijn er voor joú…



      

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij begint een agent van de politie zo : "U trok onze aandacht met..."

    Je ligfiets steekt wel erg ver uit de zijkanten van de auto. Als ik de fiets zo zou vervoeren kom ik geen paar kilometer ver zonder bekeuring hehe. Want het is een soort wetmatigheid dat dan ineens de dichtheid/dekking van de politie patrouille auto's opvallen hoog is :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt Peters, ik zat 'm ook wel een beetje te knijpen eerlijk gezegd. Vandaar dat ik het feest nog even uitstelde en zwartje 'over het weekend trok' in de fietsenkooi :) !
    Ik verwachtte / hoopte op die vraag, dus mat dat na.
    Met een lange lat bleek dat rechts idd 5cm te veel (25cm). Links maar 13 cm. Door goed schuiven van de wieldragers kan ik dus precies ih midden uitkomen...En binnen de wettelijke 20cm blijven.
    Iets anders dat de pret drukte was dat de verlichtingsbalk nog niets deed. Dat heb ik evenwel vanmorgen goed gekregen met 'overschuif-kabelverbinders' (vd Halfords).
    Vandaar m'n hernieuwde zelfvertrouwen id zaak (: !
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen