Ik beschik in de Limit over unieke schakeleigenschappen. Die
voor goed geld niet te koop zijn in de velomobielwereld. Weliswaar kan voor de
inbouw van een versnellingsnaaf gekozen worden maar daar krijgt men de hogere
transmissieverliezen er gratis bij...
Dankzij een aangepaste tussennaaf met vrijstand kan ik
werkelijk voor andere kettingtandwielverhoudingen kiezen met het (totaal rond
de honderd kilo wegende) voertuig in stilstand.
Jammer genoeg is de oude Sachs drie-versnellingsnaaf niet
uitgerust met de ophangingsmogelijkheid voor een tandwiel aan een der flenzen. Een
3x7 naaf van Sram (welke Sachs heeft overgenomen) die ik later kocht heeft dit
wel, voor de bevestiging van een schijfrem. Daarvan is het binnenwerk helaas
dusdanig veranderd door de Amerikanen dat ik er dezelfde truc niet mee uithalen
kan.
Die zou goed van pas gekomen zijn omdat de handgemaakte ophanging aan de spaakgaten
toch niet echt zuiver genoeg blijkt. Snelslijtende tandwielen lijken daar me
een goede aanwijzing voor.
Ik heb daarom een andere, rigoureuze. methode bedacht. Een van de –versleten- tandwielen met m3 boutjes en sluitringetjes rond de flens geklemd om alles te centreren. De onderdelen verwijderd en het Aluminiumcentrum gevraagd de alu-legeringen aan elkaar te lassen. Als ik na het lassen de boutjes verwijder hoef ik dan in principe alleen de vijf gaten nog door de flens te boren.
Garantie dat dat gaat lukken heb ik niet want naaf en
tandwiel zijn niet van zuiver aluminium. Maar ik heb met de rvs boegsprieten heel
goede ervaringen opgedaan met het Aluminiumcentrum. Ze gaan behoedzaam om met
de werkstukken, anders had ik dat aan de loopvlakken vh anderhalve millimeter dunne
materiaal gelijk gemerkt!
Dit lijkt me een eenvoudiger en waarschijnlijk doeltreffender
methode om aan een vijfpuntsophanging te
komen voor het 30 tands tussentandwiel (tbv de secundaire ketting naar het
vrijwiel) dan zelf te gaan boren.
Wel ben ik er nog in geslaagd op mijn bijna 25 jaar oude GAWALO-tekenbordje de vijf punten met gelijke afstanden tot het midden en tot elkaar te construeren. Met passer en lineaal dus.
Zoals Euclides al deed 300 jaar voor christus in de bibliotheek
van Alexandrië: een pentagon.
Veel bronnen van deze op perkament geschreven wijsheden en kennis zouden later door de christenen worden vernield en verbrand bij de plundering van de bibliotheek.
Veel bronnen van deze op perkament geschreven wijsheden en kennis zouden later door de christenen worden vernield en verbrand bij de plundering van de bibliotheek.
Zelfs dat de aarde rond was werd door hen niet langer geloofd. En filosofie zowel als wetenschap werden als “zondig” beschouwd om zelfs maar over na te denken.
Feitelijk is er sinds die tijd dus weinig veranderd ten goede.
Mee Eens
BeantwoordenVerwijderen