Hoewel ik de Hafa bij droog weer de afgelopen weken bijna dagelijks woon-werk heb gebruikt ben ik er achter dat om veilig achter Mark-Jan aan te stuiven –zoals bijvoorbeeld de komende fortentocht- misschien gebaat zou zijn bij een degelijke midracer.Ik kan me ook goed het zelfvertrouwen heugen waarmee Gerrit zijn Fujin bereed…En stond die niet onlangs te koop?
Ik mailde hem daar over maar kennelijk is Orange niet langer zijn provider. Een telefoonnummer van het internet van de familie gaf telkens een antwoordapparaat…
Op Marktplaats vond ik er wel een vergelijkbare oldtimer. Een optima Cheetah. En die ben ik gisteren voor de vraagprijs (200 euri!) in Haarlem wezen ophalen. Gedateerd okay, maar wat een mooie fiets!
De eigenaresse C. Tijssen had de
fiets geërfd van haar zuster die ons helaas op 61 jarige leeftijd ontvallen is.
Zij was behalve ligfietster ook actief lid van de Fietsersbond in het centrum
van Haarlem (de Ripperdastraat 15).
Tijdelijk doet de benedenverdieping van het pand nog dienst
als lokale fietsenstalling maar het geheel staat te koop.
Een van de redenen is ongetwijfeld het enorme brede (klap)
stuur dat Optima destijds met gebruikmaking van bestaande (conventionele) stuurdelen
monteerde. Dat bovendien af en toe m’n knieën raakte.
Ik wil daar een smal omgekeerd hoefijzer-vorm stuur van
maken dmv bar ends. Zoals ik ook op de Hafa monteerde.
Verder zit er veel te veel kettingbuis op naar mijn zin. De
weerstand hiervan is al terug te leiden op het feit dat ik de pedalen
nauwelijks achteruit kan draaien. Ik hoop een extra geleidewiel te monteren
voor het onderste ketting-gedeelte (boven het voorwiel).
Het kenwerk van deze midracers is eigenlijk dat de ketting wel onder het stoeltje doorgetrokken wordt (waardoor ik nu m’n voeten veel sneller aan de grond heb vanaf 42cm) maar nog hoog genoeg gaat om de volledige stuurverdraaiing mogelijk te maken.
De rechte achtervork behuist ad onderkant zelfs een standaard
om de fiets neer te zetten maar komt erg dicht bij de bovenkant van de ketting.
Waardoor daar ook weer een mantelpijpje zit wat de kettingweerstand natuurlijk
laat toenemen.
Ook het scharnierpunt van dat vorkje komt onder de framebuis
uit wat natuurlijk niet zo aerodynamisch is…
Gelukkig krijg ik iets meer vrije tijd doordat de klus aan
de Panda (de auto) over is. Er blijkt roest in een van de cilinders te zijn
onstaan door de koelvloeistoflekkage. Terwijl ik morgen van m’n broer een
Subaru Justy kan krijgen…
Uiteraard interesseren me de fietsen meer hoewel het erg leerzaam was zo’n ding uit elkaar te trekken J!
Mooi! En voor 200,- kan je geen buil vallen. De mooie vorm van de Cheetah heeft me altijd aangestaan, daarom had ik er vroeger een en nu weer een, een oud opgeknapt beestje. Kijk voor de zekerheid goed naar de lassen waar het kettinggeleidewieltje onder het stoeltje zit, bij mij was het frame daar (en op nog een plek) gescheurd. De kettingloop zelf is een ramp, en een snelle fiets is het niet echt maar het fietst leuk. Succes!
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de tip Sjef.
BeantwoordenVerwijderenEr zijn bij de mijne gelukkig geen scheuren zichtbaar. Ik heb ook de indruk dat er weinig mee gefietst is. Want er zitten weinig gebruikssporen op.
Ik vrees dat de kettingloop pas echt goed kan worden met een andere achtervork en scharnierpunt daar van.
Maar ik wil beginnen met een geleidewieltje voor het balhoofd naar voorbeeld van de nieuwe Cheetah: http://www.recumbent-cycle.com/en/recumbent-bike/58-optima-cheetah
Mvg Mick
Die kettingloop, zeg ? Kun je de weerkerende ketting niet simpelweg langs het voorwiel laten lopen, of kom je dan in conflict met de voorvork ?
BeantwoordenVerwijderenHet ziet er wel een comfortabel fietsje uit.
Hoi Jan,
BeantwoordenVerwijderenDat levert wel de minste weerstand op ja. Maar dan wordt de stuuruitslag wel heel beperkt, vandaar dat ik een geleidewieltje prefereer. Zodat het een goed wendbare fiets blijft;
Hij zit lekker idd en ik zet zo makkelijker een voet aan de grond.
Toch is ook het sturen van deze geringe hoogte wennen. Je moet wat snellere stuurbewegingen maken bij lage snelheid om te balanceren. Dat ondanks dat alles zijdelings veel stijver is dan aan de Hafa.
Mvg Mick