Kort na het openen van de fietsdoorgang van ons Rijksmuseum deed Mark-Jan via de Alf-lijst al een (late) oproep tot het rijden van een tochtje. Vandaag is het weer de derde Zondag van de maand en er was zelfs voorzien in een aankondiging op Ligfiets.net dus dat leverde nu tenminste 5 man op.Ik was als tweede ter plekke en dat gaf nog even de mogelijkheid tot een gesprekje met de –kennelijk zeer tevreden- Raptobike-rijder. Hij gaf aan, heel verrassend, achteraf eigenlijk liever de nieuwste Thys (209) te hebben gekocht dan de Quest XS. Een opmerkelijk standpunt. Hoewel ik dus vanwege de intrinsieke waarde (en de ‘artistieke vrijheidsbeperking’ die dat oplegt) geen van beide bezit houd ik wel van afwijkende/opvallende meningen!
Victor R. met zijn frontaal fraai gerestaureerde Quest, die me nog een tip gaf
voor het maken van een brilspiegel (ik gebruikte mijn ‘spyglasses’). Welk
project te vinden is in de zelfbouwhoek.
Een ‘opgevoerde’ Batavus-Relax rijder. Want met liggender
alu-stoeltje er op. En voor de vering en ventilatie een op maat gesneden (badcel)rubber
mat.
Zag er netter uit dan mijn eigen voor de gelegenheid uit de
badcel getrokken matje (dat ik dubbelgeslagen had en met postelastieken
bevestigd).
Ten slotte arriveerde Mark-Jan zelf, precies op tijd. Gaf
ons netjes een hand en hij had wel een tocht van 90km voor ons in petto!
Omdat ik lang niet overtuigd ben van mijn kunnen over
langere afstanden gaf ik al aan mogelijk eerder af te haken. Ik had daarvoor
ook speciaal m’n Garmin Legend meegenomen.
Het rijden ging goed en de ivt de velomobiel lichte Hafa
leek een goede keuze. Tot we bijna in Baambrugge waren. Hier ben ik afgehaakt
maar niet vanwege aambeien…
Er was een bocht naar rechts met een afdaling. Ondanks dat
ik bijtijds gewaarschuwd werd “pas op grind!” ging ik in die bocht onderuit.
Mijn achterwiel rolde zijdelings weg volgens André en ik
kwam op mijn rechterkant te liggen (ondanks de betrekkelijk lage snelheid en
het bewust niet remmen…).
Ik verzette mij niet tegen de val want dat had ik met
mijn van een verlengde heupprothese voorziene rechterbeen moeten doen. En
mankeerde gelukkig niets.
Langzaamaan drong wel het besef tot me door wat er had kúnnen
gebeuren. En zag ik her en der (vooral in het midden) van het versleten asfalt
meer grind liggen…
De Hafa rijdt achter op een slick. Mogelijk is ook de grotere
lengte van haar achtervork de oorzaak van een verminderde zijdelingse
frame-stijfheid. Of het feit dat ik geloof ik de enige was met vering voor
& achter.
In elk geval kan ik de volgende keer beter met een
driewieler voor de dag komen (best nog een kantelende…).
Maar na twee en een halve uur (en het onderweg nog even
snacken) kwam ik toch redelijk tevreden thuis. En heb nu ook nog dezelfde dag de
cilinderkop van de Panda onder handen genomen door mijn spijbelactie.
Maar da’s meer iets voor ‘Eigenauto.nl’ (: !
Hoi Mick, sterkte met je pandakoppie en koppakking
BeantwoordenVerwijderenBedankt Willem,
BeantwoordenVerwijderenieg In de lengterichting lijkt 'ie nog vrij vlak. Anders zou ik tussen de liniaal ruimte moeten zien, ook bij de Panda.
Met konijnen moet je wel oppassen: Er is een konijn dat woont in een hol. Behalve als 'ie thuis is want dan is 't vol!
Mvg Mick
BeantwoordenVerwijderen