zondag 21 april 2013

De opwaartse kracht....

Ik probeer altijd de empirische diagnose toe te passen waar het de Limit betreft. Soms sla ik de plank daarmee wel eens mis. Omdat er te veel factoren ineens veranderen.
 Zo begon de secundaire ketting problemen te geven na het verkleinen van het aandrijftandwiel (met 2 tanden). Het "eenvoudige kettingspanarmpje" heeft op zich ook wel goed gewerkt (na wat bijbuigen van het geperforeerde band helemaal geen aflopers meer gehad van het derailleurwieltje).

Maar ondanks een verbetering bij het rijden op het vlakke toch nog steeds een hardhandig protesterende ketting bij het oprijden van hellingen en stevig aanzetten op de trappers...
Als ik dat negeerde liep dan de ketting af van het freewheel.
Aha het vrijwiel dus! Omdat daar de plaats van de oude ophanging ook al meer op gericht was maar het toch ook nog al eens liet afweten (met centrifugale krachten, op een rotonde bijvoorbeeld) heb ik mijn aandacht naar het 18 tands wiel terugverplaatst.
Ik heb van het U-profiel klemdeel van een uitlaatklem, twee m6 boutjes en nog een dingetje een klem om de monovork geknutseld. Als scharnierpunt voor een eenzijdig opgehangen spanarmpje.


Uit een 1cm dik nylon snijplankje een scharnierend mono-armpje gemaakt dat om m6 getapt draad draait.
Ook het m5 draad voor het boutje van het(zelfde) derailleurwieltje bevindt zich hier in. Alsmede een oogje voor het opspannen met een elastiek. Welk uiteindt bij de bevestiging boven helemaal achterin van het draaghandvat.


Ten slotte heb ik er een (veel dunner) rondje gladde kunststof aangebracht om te voorkomen dat de ketting er toch nog van af zou lopen...
Een behoorlijk gefrunnik weer maar het resultaat is prima. Vandaag weer voluit tegen de Nesciobrug, Zeeburger- en Amsterdamsebrug ingereden



Dus de trekkerhellingen op het werk op rijden zou ook weer tot de mogelijkheden moeten behoren (:  





   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten