Naar aanleiding van een opmerking van Maas-Maarten op het blog van Wijnandt wil ik de bevinding van het gevaar voor het scheef gaan staan van de lagers in de voetenslede onderschrijven. Alleen níet dat de afstelling van de lagers bij de voetenslede rond de verchroomde ijzeren boegsprieten “makkelijk” is!Doordat ieder lager een eigen excenter heeft namelijk ontbreekt eigenlijk een richtpunt van wat ‘recht’ is. Alles hangt zo gezegd “op losse schroeven” ( minder dan) de helft aan excenters ware beter geweest.
Om het negatieve effect van een schuin hangende voetenslede
op de haaks erop geplaatste lagers inzichtelijk
te maken heb ik bijgaande foto van het voetenhuis aan de inox boegspriet ingetekend.
Als de lagers niet goed gericht zijn, dat ook kan ontstaan door het loskomen van de exc., levert dat gelijk een grotere weerstand op. En snelle slijtage van de loopvlakken.
Omdat het verstandig is een eenmaal verworven inzicht ter harte te nemen heb Ik ‘rigoureus’
alle excenters uit de lagers van de aandrijfkant, de rechterkant dus, vervangen
door centers (3x). Symmetrische opvulbusje dus om van de lagers met m8 ophanging naar de m6 bevestigingsboutjes te verlopen.
Ik vond die in de wieltjes van een rollerskate, van kunststof.
Het voordeel van aan éen kant gecenterde lagers is dat je zo een richtpunt krijgt om eenvoudig
(zelf) de speling uit de voetenslede-lagers te stellen met de (overgebleven)
excenters. Die het makkelijkst aan de linkerkant kunnen worden gesteld n.m.m.
omdat daar geen Revolverring, CVT-wiggenhuis of bevestiging voor de aandrijving (igv
de pré-CVT) in de weg zitten…
Helaas is de 30X50mm RVS-spriet niet hoog genoeg om dat met een excenter aan de onderkant op te vullen. De hartafstand van de asjes in de voetenslede is namelijk wel 8cm. En grotere lagers met een buitendiameter van 35mm worden eenvoudig te dik (en zwaar natuurlijk).
Ik heb daarom de excenters aan de bovenkant, iets tegen mijn principe in, WEL behouden.
Maar dan daarbij helemaal in hangende positie gefixeerd. Zodat ik aan de
onderkant ruimte had een uit rail
gezaagd klemarmpje te bevestigen met een klein slechts 4mm smal lagertje.
Dat is een zelfde lagertje als de 220 gebruikte met m7 als
bevestigingsgat. Een lastige maat dus. Daarom maakte ik van een PC-deeltje ’n
opvulbusje naar m3. En dat tegen de
spriet geschoven (zoals een excenter dus).
Het onderste lager wordt volgens mij toch niet al te zwaar belast.
Een manier om dit armpje zowel als de 2 exc. aan de bovenkant te voorkomen zou zijn uit te gaan van RVS 60X30X1,5. Dat is in de handel maar dat zou een iets zwaardere spriet opleveren…
'k Wil eerlijk bekennen: ik snap hier geen bal van! En dat zal echt wel aan mij liggen 8-|
BeantwoordenVerwijderenHoi Wijnandt,
BeantwoordenVerwijderenLaat ik het anders zó proberen uit te leggen: De hoogte van de staande lagers (aan de bovenkant dus bijvoorbeeld) bepalen in welke richting de liggende lagers (dus links en rechts naast je boegspriet) gericht zijn.
Dat kan door de excenters verkeerd gaan staan. Zou het eerste staande (bovenlager) hoger komen dan het tweede dan zullen de (liggende) zijlagers bij het naar voren duwen vd slede schuin naar beneden willen rijden ipv recht de geleidebanen volgen. Omgekeerd bepalen de liggende lagers de koers vd staande.
Door de excenters id bovenlagers en de rechterkant te vervangen door centers staat de slede automatisch recht op de zwaartekracht en door het blauwe ding naar lnks te duwen...
Was deze tekst behulpzaam ;) ?
Mvg Mick
Mick
BeantwoordenVerwijderenIk moet zeggen dat ik ook wat moeite heb, je verhaal te begrijpen.
Zelfklussers hebben echter altijd mijn sympathie, daarom even het volgende :
IJzer bestaat niet als constructiemateriaal.
Puur ijzer wordt voor putdeksels gebruikt maar zeker niet voor fietsen.
Wat jij gebruikt is staal 37 of roestvaststaal.
Waarvan akte.
Veel succes !
Bram
Dag Bram,
BeantwoordenVerwijderenJe zult dan ook wel weten dat er nog verschillende soorten roestvrij staal zijn ook!
Maar je lijkt de tekst idd niet goed begrepen te hebben (?).
Ik doel op de "ijzeren verchroomde boegsprieten" om het soort voetenslede aan te duiden waarin de (veelheid aan) excenters wordt toegepast. Die van de aloude Thys 220 types hadden namelijk geen exc.
En of in alle lagers van die van de Thys 209 zulke dingen zitten weet k eenvoudig weg niet (ik vermoed van wel).
Als je dit onderwerp volgen wil moet je misschien eens een roets bekijken.
Mvg Mick