zondag 24 februari 2013

(Cor’s) Batterijenpijp

Ik heb sporttechnisch gezien een hele voldoening gevende woon/werk-week gehad. Met éen dag roetsen en éen keer bankdrukfietsen daar in. Maar dat interesseert de gevestigde velomobielwereld geen bal. Dus zal ik het maar over de verlichting van de Limit hebben. Of nog beter waarschijnlijk: Ik jat gewoon rechtstreeks het idee van een ander!
Doorgaans ben ik erg zuinig als het op het aankopen van prefab spullen aan komt. Ik was dan ook erg blij met de (zelfbouw) koplamp die ik van Erwin kreeg. Terwijl die al veel langer mee gaat dan de dure Philips van Quemo!
Terwijl áls ik dan iets, een onderdeel, uit de winkel betrek het ding blijkt te gaan smelten! Zoals de batterijenhouder(s) van Hecke. En ja meervoud, want het is me Dinsdag j.l. opnieuw overkomen. Terwijl er dit keer toch echt geen kortsluiting ih spel was. Ik heb nu al 3 x E1,5= E4,5 uitgegeven aan smeltend plastic!
Nu heb ik natuurlijk ook weinig op met Beatrix en dus ook niet met het Beatrix-park, waar ik het effekt van de nieuwe lichtbundel op de gevoelige plaat had willen vastleggen. Ik was het RAI-terrein nog niet af of ik kon geen lichtschijnsel meer waarnemen…
Bij thuiskomst blijken opnieuw veertjes van de batterijenhouder in de kunststof van de behuizing te zijn gesmolten. Niet zo extreem als bij de kortsluiting de eerste keer (waarbij ze helemaal naar buiten kwamen) maar toch genoeg om de serie-schakeling onherstelbaar te verbreken!
Uiteindelijk heb ik nu dus toch maar mijn oorspronkelijke idee ten uitvoer gebracht. Een batterijen-buis te fabriceren. Zoals ik volgens mij van Cor eens heb gelezen. Maar omdat die geen labeling-systeem gebruikt heb ik dat niet kunnen terugvinden. Onder de vloer bleek ik nog ergens een ¾” slagvast PVC-buisje rijk. Dat is voor 8 Enelope penlights 43cm lang geworden. Aan weerskanten heb ik M4 gaatjes geboord waar de verlengde m4 boutjes rechtstreeks in een groot model kroonsteen eindigen. Bij de pluspool van de AA’s zit in het midden een moertje opgedraaid voor het contact (+). Aan de andere kant heb ik een spiraalveertje langs het boutje op spanning in-geschroefd (-).
Hoewel dit mijn complete verzameling Enelope's is bieden losse batterijen het voordeel dat je snel kunt vaststellen of er een zwakkere broeder tussen zit…
Ten slotte een tip voor de ambachtelijke zelfbouwer: Er zijn nu Werckmann metaalborensetjes (2 t/m 8mm) te koop voor 1 euro 79. Daarmee heb ik tot nog toe probleemloos in aluminium en PVC geboord.
Volgens het opschrift bij de Action zijn ze ook geschikt voor het boren in ‘Kruppstahl ‘ aber…

9 opmerkingen:

  1. Hoi Mick
    Ik heb hem nog gevonden
    http://vmquest78.blogspot.nl/2011/12/power-to-vm.html

    Groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt André!
    Ziet er netter uit dan dat van mij, toegeven. Ik kan me ook de afbeelding niet meer herinneren, die wat aan Quemo's constructie doet denken.
    Ga 't nog n's op m'n gemak over lezen.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Mick,
    Ik rij al 2 jaar met een soort gelijke pvc pijp, met 5 (dikke) oplaadbare batterijen. De veer (tevens - pool) komt van een ouwe fietspomp, en de dop bevat een boutje waar ook de plus draad aan zit. Heel simpel en deze heeft minimaal 2x meer energie dan de huidige accu. Totale kosten toen 10 €. Mvg Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt min-of-meer-traditionele VM-jongens, voor de reacties!
    Voor die 3/4duims electrapijp bestaan ook echt geen doppen (alleen maar contactdozen), dus met het plagiaat van mijn idee valt het dan ook wel weer mee :).
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Mick,

    je schrijft:
    "Met éen dag roetsen en éen keer bankdrukfietsen daar in. Maar dat interesseert de gevestigde velomobielwereld geen bal."

    Ehhh..., maar je schrijft toch niet uitsluitend voor die V-emmers???

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Wijnandt,
    Nee ik heb m'n zinnen gezet op die 'zo veelzijdig mogelijke spiertraining van de berijder' hé ;) ?
    Maar ik vond die uitspraak op Wim Schermer's blog ivm het Velotilt-project. En eigenlijk wel heel catchy voor een inleiding... !
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mick, ik ondervond ook al dat die batterijhouders niet zoveel kunnen hebben. Als de stroomsterkte teveel wordt, loopt de temperatuur op (veertjes zijn van te dunne draad) en dan smelt de boel. Ik ben nog maar aan de tweede op ruim een jaar tijd. Hier is dan weer een ersats-Eneloop (Top Craft, Aldi) gesneuveld: gat in celwand.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah ja, die ken ik Jan! Zo'n batterijke van hetzelfde merk gebruik ik in den dect-telefoon: Eén ervan is er krom getrokken :) !
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen