donderdag 14 februari 2013

Condensatiekern in de Mask

Hoewel ik numeriek redelijk wat berichten gegenereerd heb al deze maand loop ik toch wat achter. Zo heb ik al de vorige –en ‘echte’- vorstperiode de voetengaten dicht gemaakt met Lycra.
Nu is dat ook weer niet zo nieuw en bijzonder natuurlijk. En de lycra heb ik al een tijdje in huis.
Toch, toen de ductape weer los kwam van de rekstof moest ik eerst weer eens terug kijken bij Wim Schermer hoe híj dat ook al weer gedaan had. Met nieten dus. Voor een man die zichzelf ooit als "niet erg technisch" omschreef vind ik dat toch vindingrijke, en prettig eenvoudige oplossingen!
Die mij dus ook geholpen heeft. Hoewel, ik geef toe wat minder netjes uitgevoerd. Ook heeft de Limit het nadeel dat niet de hele bodem in kleur is afgewerkt zodat de tape op het zwarte grovere deel nog een extra breedte nodig bleek te hebben.
Ook op de snelheid lijkt het effect te hebben en tegen koude voeten dus.
Maar het vizier van de Mask raakt er eerder door beslagen.
Daartoe heb ik teruggekeken in de 'Hall of Fame' wat ik daar eerder op verzonnen heb.
En dan liefst zonder accu's voor een ventilator of aansteekrituelen tbv een verwarmingselement! Dan kom ik op het 'Eindeloze Ruitje' wat de condens met het verdraaien ook werkelijk afvoerde. Alleen hield het regen, sneeuw en kou wel uit m'n gezicht maar niet uit de fiets...
Kortgeleden heb ik alle ruiten van mijn benedenwoning voorzien van voorzetramen. Daardoor weet ik dat polycarbonaat ('Lexan' )tamelijk goed warmte isoleert. Met andere woorden "het heeft een lage warmte geleidingscoëfficiënt".
Door de rijwind koelt het echter toch zoveel af dat de waterdamp uit je mond en van je lichaam er tegen kunnen condenseren. Je kunt je adem enigszins afbuigen van het raampje en dan heb je dus Wim's 'deflector'. Maar Lexan is hier eigenlijk geen ideaal materiaal voor omdat het snel opwarmt en dus zelf niet veel vocht uit de binnenlucht zal halen. Itt het 'Eindeloze Raampje'...
Koper en aluminium hebben die hoge geleidingscoëfficiënt wel en dus heb ik van een heel dunne en zachte plaat alu een soort halsband geknipt en rond gepopt. Hierop zou mijn adem dan onder de windkap kunnen condenseren was de gedachte.
Maar er komt GEEN komisch aandoende foto van mijn hoofd daar doorheen. Want 't ding zat heel oncomfortabel tegen de hoofdleuning van het stoeltje id C-AW. Bovendien kijk ik zelf ook liever ergens anders naar :). Wat wél goed werkt is een soort 'condenserende deflector' dat ik daarna uit de halsband knipte. Die hing ik met 2 schroefjes in de stemmig groene Mask-slang.
Dat alu plaatje blijft gedurende de hele rit vocht afvangen en ijskoud aanvoelen!

3 opmerkingen:

  1. Hoi Mick, da's slim gedacht! Ik vraag mij af of de deflector van Wim S. ook beter zou werken als-ie van goed geleidend materiaal zou zijn, bijv. dun koper, en zodanig uitgevoerd dat die deflector onderaan naar voren gaat, onder het vizier door en daar voorbij, plat op de bovenkant van de VM. Dan wordt het koelelement voortdurend gekoeld door de buitenlucht die 's winters veel kouder is dan onder de racekap.
    Of zie ik dat verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Wijnandt,
    Ik moet bekennen dat ik gelijk met een aluminium versie van start gegaan ben vanuit mijn kennis als verwarmingsmonteur. Zo heb ik nog wel eens (koperen) koudwaterleidingen moeten isoleren omdat er condenswater af liep. Omdat dan in dezelfde ruimte een wasdroger stond!
    Ik wil niet uitsluiten dat een Lexan afbuigplaatje al genoeg kan zijn als de adem er mee naar buiten, weg van het vizier, kan worden geleid.
    Maar hoe koeler het oppervlak waarmee vochtrijke lucht wordt onderschept hoe beter het is alvorens die lucht het vizier bereikt. Daar ben ik absoluut van overtuigd!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mijn vizier bevindt zich trouwens een luchtspleet tussen het deksel en de voorkant vh Lexan. Zodat rijwind het plaatje bereiken kan. Mogelijk werkt het mede daarom ook zo goed !.

    BeantwoordenVerwijderen