Omdat mijn voorlicht gisterenochtend al niet meer werkte bekeek ik eerst de batterijenhouder maar eens…Zie foto.
Ach, slecht nieuws scoort altijd het best!
Er in zitten een stel spiksplinternieuwe Eneloop penlighs die 1.3V afgaven, net uit de brievenbus (van NKon.nl, tip van
Wim ).
Daar was nog maar 1,16V per staafje van over. Eigenlijk al een aanwijzing van kortsluiting. Die kon ik alleen door meting (op dat moment) niet vaststellen.
Omdat daarom de gedachte opkwam dat ik de knipper-schakeling misschien beter niet zondermeer uit het hoofdlampje had kunnen verwijderen heb ik
‘Cookie Strada’ gebeld. Gelukkig heb ik zijn 06 telefoonnumer nog van een ontmoeting op het Cyclevision-terrein van afgelopen jaar. Waarbij ik trouwens in een rolstoel zat. Maar wel een SPORT-rolstoel! :)
Hij vertelde me ‘live on-line’ wat het amperage (verbruik) ongeveer zou moeten zijn en welke voorschakelweerstandjes ik zou kunnen gebruiken (8 of 12 Ohm). Daarbij zei hij NIET dat ik hem desnoods uit bed zou kunnen bellen voor zo iets :)
Nader onderzoek hedenochtend heeft toch een nog plausibeler oorzaak voor de oververhitte AA-bak opgeleverd: Een losliggend achterlicht-snoertje dat ik niet meer gebruik. Met gestripte, niet afgeschermde uiteinden 0: !
Mijns inziens is dát de boosdoener geweest. Een te hoge spanning naar de LEDjes zou waarschijnlijk eerder die laatsten hebben doen uitdoven…En die werken nog.
Dus zo maar even (onverlicht) terug naar de Ceintuurbaan om bij Hecke een nieuw exemplaar van hun thermoplastische doosjes te kopen. En gelijk een reserve-exemplaar!
Die is wel behoorlijk doorgesmolten! Kortsluiting lijkt me inderdaad een aannemelijke oorzaak...
BeantwoordenVerwijderenGroetjes,
Erwin