maandag 5 maart 2012

schuiven en draaien

Minder droog weer en mogelijk weer een keertje nachtvorst Dinsdagochtend hebben mijn aandacht verlegd van vloerisolatie naar de Limit. Daar heb ik sinds mijn mislukte aftocht naar CycleVision afgelopen jaar niets meer mee gedaan. Jammer natuurlijk.
Ook omdat Ymte Sybrandy van VM.nl een kap met een al groter gemaakt hoofdgat voor me zou hebben!

Ik ben maar eens begonnen een sterkere spankooi te maken voor aan de primaire ketting.
Het ding dat mbv een elastiek de ketting op spanning moest houden was van zulk slap en dun aluminium dat het nauwelijks recht meer te krijgen was.
Ik heb daarvoor hetzelfde maleable gebruikt als de driehoekjes tbv de bagagedrager op de Hafa.
Daarvan heb ik één deel zelfs omgezet vanwege de grotere sterkte hiervan met een hoek er in.

Aanvankelijk zelfs een hoek in beide delen. Maar door een te optimistisch ingeschatte afstand leek het me uiteindelijk toch beter dat maar weer te rechten!
Het (gewitte)spul is van zichzelf al steviger dan de dunne plaat die ik in de Limit vond.
Het lijkt me trouwens weinig waarschijnlijk dat er ooit een derailleur-spanhuis is gebruikt zoals op de doorsnee tekening!
Bij het wisselen der voortandwielen moet het spanhuis namelijk wat mee bewegen. Een derailleurveertje zou daarbij los schieten uit de zijwand.
Ik heb mijn spanhuis voorzien van een PE-lagerblokje. Die zelfsmerende oplossing maakt het mogelijk dat het spanmechanisme heel licht over het ophangasje heen- en weer kan schuiven. En draaien natuurlijk, zelfs iets kantelen. Door vrij ruim te boren. De ketting gaat naar een geleidebuisje met vaste ophanging namelijk terwijl het afkomt van wisselende tandwielen.
Maar niet zo ruim geboord als in het metaal want alu op staal glijdt veel minder...

Tenslotte bleek een van de ophanggaatjes in de carbontunnel uitgelubberd. Daarom heb ik 4 ophangplaatjes met polymerenkit geplakt in- en aan de traptunnel. Zoals ik ook het stoeltje vastmaakte dus.
Want de niet door mij vervaardigde trapasophanging versteviging van alu met popnagels vind ik een verschrikking om naar te kijken!

Ik heb de plaatjes vastgeklemd met draadeind om ze in lijn te krijgen.
Gaat rustig een paar daagjes uitharden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten