woensdag 14 maart 2012

De botte bijl

Hoewel het nooit leuk is een ooit zelf gespaakt wiel te ontmantelen is dat precies wat ik vanmorgen gedaan heb. De manier om dat te doen en de velg recht te houden heb ik wel n’s eerder beschreven. Ook de zelfgefabriceerde kettingschijf is zijn werk tot de laatste meters goed blijven doen. Er is niet één boutje uitgekomen! Dingen die de eigenbouwer moed geven.

Verder is de tussenas er uit. Met het nodige geweld, ik kon mijn ‘hyperglide’ cassette-afnemer namelijk niet over de as –dat een buisje bleek te zijn- schuiven. Dus heb ik ‘m maar door geslepen!
Deze as zal ik toch niet meer kunnen gebruiken als ik de Mango-achtige tussenasophanging er ingebouwd heb.
Ook de kans dat ik een ander er nog een plezier mee kan doen is niet groot: Het is waarschijnlijk het sterkste onderdeel vd limit en eigenlijk als een vd weinige vd transmissiedelen niet aan slijtage onderhevig.

Na het doorslijpen kon ik m’n sluitringafnemer alsnog gebruiken en het cassette-huis plunderen!
Het alu secundaire tandwiel heeft dezelfde 5-punts ophanging als dat aan de trapas en 30 tanden.

Dat is nog 2 meer dan het kleinste dat aan de trappers zit en reden dat er zo veel kracht op kwam dat ik de ketting er tussen de tandwielen in trekken kon. Een rare manier van doen…

2 opmerkingen:

  1. Haha, misschien dacht Theo indertijd dat deze limit als kruissnelheid 70 km/u kon halen?
    Nee dat is inderdaad vreemd, maar dat woord past wel bij de fiets :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "'t Is heel gewoon als is mien neus een bruine boon!" -boertje uit 'Tita Tovenaar'.
    Ik neem zondermeer aan dat de Mango grotere voortandwielen gebruikt.
    Maar groter dan 48t gaat niet passen id C. !
    De auto is idd sneller maar deze hoeft niet door de (altijd dubieus uitgevoerde) APK...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen