Het leven van een ligfietsend multi-instrumentalist gaat niet altijd over rozen. Ik doel dan niet op “… iets naars dat mij onderweg is overkomen…”, gelukkig niet!
Maar op regelmatig terugkerende ergernissen zoals aanlopende V-brakes. Ik heb dan ook drie tweewielers die dit systeem gebruiken. Wordt een mens wel eens zat.
Dit keer is het voorwiel van de budofiets (voorheen “bankdrukfiets”) aan de beurt om een trommelrem te krijgen.
Maar ook zie ik graag een stijgende lijn in mijn ‘produkties’. Want eigenlijk vind ik het remvermogen van de moderne SA 70mm trommelremnaaf in de Revolver wat tegenvallen. Ik was daar al voor gewaarschuwd door alternatieve fietsenmaker Rick.
Daarom decoreer ik mijn blogbericht dit keer graag met 'Indian Wallpaper’ van de Claw Boys Claw. Dat ik zo gezegd aan hem opdraag.
De oude stalen Sturmey Archer naven waren beter volgens hem. Op de foto is te zien waarom: De oude trommels maten 90mm ipv 70!
Nu heb ik ook nog een Shimano Rollerbrake-naaf liggen met goedremmende eigenschappen van ongeveer hetzelfde (zware) gewicht. Ongeveer 900gram! Het werd dus een keuze tussen die twee.
De Sturmey lijkt lichter te lopen dan het exemplaar van Shimano dat ik heb dus het is de oude naaf geworden. Eerst heb ik daar de kromme stalen 406 velg van ontmanteld en vervangen door een (smalle) alu. Die aan de Jan Eggens-trike zat. Inmiddels immers vervangen door brede (25mm) velgen met eenzijdige 90mm trommelremnaven dus had ik toch eigenlijk over.
Het wiel was kruis-over-twee gespaakt en ik hoopte dezelfde spaken weer te kunnen gebruiken tbv de alu velg. Helaas daar liep het spaak want één vd 18 kortste wou niet meer opdraaien. Het verkrijgen van 16 cm korte ‘14’ spaken bleek weer een ramp id omgeving. Zelfs bij een gespecialiseerde transportfietswinkel, die toch ook dezelfde 20” voorwielen gebruikt: Maar dan weer met dikkere ‘13’ spaken…
Dus heb ik weer n’s iets heel anders gedaan. Bij "Hollandbikeshop.com" 18 kortere spaakjes besteld en de brede trommelkant van de naaf radiaal ipv gekruist gespaakt. Nooit eerder gedaan dit maar erg tevreden over het resultaat.
Om het 'eieren' van het wiel er uit te krijgen heb ik de plaats binnen de velg waar die aanliep gemarkeerd met (rood) isolatieband. Daar heb ik vervolgens rekening mee gehouden bij het eruit schroeven van de slingering. Waar geen band zit door nippels te ontspannen, waar rood zit door ze juist aan te spannen.
De spaakjes kosten de kop niet (25ct.) maar wel irri dat ze alleen voor 4,5 euro verzenden. Terwijl het kleiner verpakt zo door de brievenbus zou kunnen!
Ik hoop alleen dat een (half) radiaal gespaakt wiel sterk genoeg is om door de naaf af te laten remmen. Eerlijk gezegd heb ik daar niet goed bij stil gestaan. Een bestelling is wel griezelig snel geplaatst...
Ook de voorwielen van de Thys 209 hebben sinds de schijfremmen namelijk een kruispatroon…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten