maandag 19 maart 2012

Naaf klaar voor inbouw

Ik begrijp nu waarom er in de Lage Landen geen ‘Velomobielgarage’ meer bestaat: De moeite die het gekost heeft om de eerder door mij gemodificeerde Sachs 3x7 naaf klaar te maken voor inbouw in de Limit… is nauwelijks in geld uit te drukken!
Maar ik zal dan wel in het bezit komen van een uniek schakelend velomobieltje. Een die zowel rijdend als vanuit stilstand kan kiezen tussen 2x3x7=42 versnellingen!


Omdat de naaf gemaakt is voor gebruik met een velgrem en dus geen bevestigingsgaten heeft voor een schijfrem of tandwiel aan het naafhuis heb ik hiervoor in de spaakgaten dus M3 draad getapt.


Zoals uit de foto blijkt was ik er daarmee nog lang niet. De 5-punts steek van het tandwiel overlapt namelijk heel ongunstig de spaakgaten!
Omdat me er toch veel aan gelegen is juist déze naaf –die immers niet meer geproduceerd wordt- als tussenas in de Limit te gaan toepassen heb ik met hobbygereedschap een adaptorschijf gemaakt.
Ik gebruikte daarvoor een dikke plaat geprofileerd
aluminium. De dikte dient niet alleen om sterk genoeg te zijn voor de krachten op het secundaire aandrijf-tandwiel, maar herbergt ook een groot deel van de M8 ophangbouten. De vorm van de verzonken koppen daarvan heb ik namelijk met soevereinen uit het materiaal gefreesd.

Omdat ik zelfs zó nog maar 12 ipv 18 M3 boutjes aanbrengen kon heb ik de plaat ook nog tegen de naaf gepolymaxeerd
Om de spaakgaten zo goed mogelijk op hun plaats te kunnen boren heb ik eerst de naaf door een stuk karton gestoken. Met een losse spaak stak ik vanaf de tegenoverliggende flens als ‘Ezeltje Prik’ bwv boormal.
De kritische observator zal bij de foto opmerken dat de spaak daarbij scheef kwam te staan…
Mijn eigengereide gedachte daarbij was dat dat immers toch niet uit zou maken maar de praktijk was weerbarstiger. Zelfs ondanks centeren en boren van uit een standaard moest ik de ‘spaakgaten’ veelal nog wat verplaatsen…
Ook de plaats van de vijfsteek, precies gecentreerd tov de as was niet makkelijk en vroeg veel nabewerking. En ik ben er dan ook 3 vakantiedagen mee bezig geweest.

Maar als je ter nauwer nood de 30 euro voor 2 dagen kamperen kunt opbrengen buit je al je creativiteit uit!

5 opmerkingen:

  1. Hee Mick,

    Weer een heel gaaf stukkie huisvlijt! Je zal straks aan de secundaire kettingspanning kunnen zien of al je moeite het juiste effect heeft gehad, maar die ketting wordt ook met een veerspanner strak gehouden neem ik aan, en dan komt dat centreren ook niet zo heel nauw.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Cor,
    Jij bent (in werkelijkheid) een van de weinigen die ik ook in staat acht het geduld op te brengen voor zo'n klusje!
    Wat een ellende dat je lamineerwerk nu weer zo teniet is gedaan zeg...
    Ik heb vaak kritiek gekregen op mijn boegspriet-vlag idee. Maar dát en haast continu geluid uit je vm laten klinken kunnen als enige je manuren het langst mee laten gaan lijkt het.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat met die scheve spaak zou ook mijn werkwijze zijn geweest. De maat overzetten met een passer kan iedereen. ;-)
    Toch vind ik het knap dat je met beperkte middelen en alleen gezond verstand en durf aan zo'n project durft te beginnen...en afmaakt.
    Dat filmpje aan het eind is je beloning. Een fraai werkende, door jezelf aangepaste naaf. Dat moet grote voldoening geven.
    Waarom zie ik je nog niet op http://www.ligfiets.net/homebuild?

    Ooit heb ik mij eens geworpen op mijn 20 jaar oude Bromton naaf. Meeneem palletjes versleten. Ik werd gillend gek. Een expert moest mijn rotzooi weer in elkaar zetten.
    Nu hou ik met angst en beven de minstens zo antieke naaf van mijn roeiert in de gaten. Hoelang gaat die die nog mee? Ik draai hem niet netjes rond, maar begin steeds met een klap opnieuw met 'trappen' door de roeibeweging. Daar is hij oorspronkelijk niet op ontworpen. Misschien heb jij daar een mening over?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Theo,
    Die zelfbouwhoek is wel aardig als je geen zin hebt om te bloggen -en deed ik voorheen ook. Maar een (oud)punker, eenmaal een blog begonnen met zoekfunctie op onderwerp, houdt er niet zo van om in een hoekje te worden gezet...Kijk bijvoorbeeld 't OUDE logo maar 's rechts bovenin!
    Ja,ik heb zeker ook een mening over de te gebruiken naven voor je roeiert. Jij hebt ongetwijfeld een centrische achtervork, zeg nu maar "ja".
    Dan kun je dus geen Thys 'rollerramp'-naaf kwijt.
    Dan moet je veel liever ook niet met 'n 3v naaf verder (met pallen) maar een Nexus 8, bvk Red Edition gebruiken. Daar zitten nl ook sperlagers in en is nog makkelijker te schakelen dan een Revolver! Eventueel 'n Nexus 4 (maar veel ongunstiger)géén Nexus 3 (pallen/nokken). En fin je kunt het zelf gelijk voelen door even een tandwiel of trapper heen & weer te halen...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zinvolle opmerkingen Mick. Nexus mmm....daar moeten we nog eens een boom over opzet. Volgens mij heb ik een shimano met gefixeerde 2e versnelling. Door de rollerbreaks heb is 14 cm ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen