maandag 11 juli 2011

Thys-press noodgreep

Op een gegeven moment heb ik de Bergerblock- aangedreven bankdrukfiets zelfs bij m’n moeder achter gelaten vanwege teveel last in m’n rechtervoet om er nog op terug te gaan. Ik heb toen ’n oud model racefiets gepakt die ik daar pleeg te stallen.
Normaal eigenlijk alleen voor in geval van technische sores…
Toen kwam Cyclevision (Limit & FAW) er overheen en voelde ik me in toenemende mate ontevreden over gebrek aan training waar ik me goed bij voel.
Ook nu onspoort het dynema van de drukker me nog net even te vaak van het geleidewiel om er mee naar ’t werk te rijden.


Hier voor Watersport Oost dat zich met 2euro55 de meter voor 3mm dynema uit de markt begint te prijzen trouwens...

Toen ik de Revolver kocht had de vorige eigenaar daar van oud retourelastiek een soort ‘paardenstaart’ gevlochten tussen stoelophanging en stuur. Ik heb daar jammer genoeg geen foto van gemaakt.
Die manier van rijden beviel me namelijk al gelijk niet. En had ik nav een tip op het roeifietsforum zelf op de 222 pré CVT al n’s uitgeprobeerd.
Toch heb ik die constructie nu met een trekveer en ’n stukje dynema opnieuw (en tijdelijk) hersteld.
Om de achterstallige triceps- en pectoralisschade weer wat in te halen.
Dat lukt maar gedeeltelijk.
Het fietsen ermee vind ik namelijk verre van aangenaam.
Bij het roeien heb je een arbeidsslag en een backstroke of ontspannende beweging, net als in de fitnesszaal. Door die backstroke echter ook te belasten wordt het moeilijk om je longspieren vrijuit hun werk te kunnen laten doen en dat zal de oorzaak zijn van de benauwdheid die ik daarbij ondervind…
Je zou dus kunnen zeggen dat Derk zo mijn Bankdrukfiets in een kwaad daglicht stelt ;-)
Met de inversieconstructie bestaat dat probleem helemaal niet.

Daarbij, maar wat mij betreft niet zò belangrijk, merk ik dat de snelheid afneemt (en de hartslag toe-). Dat zal komen doordat met een elastiek of veer naar het stoeltje de teruggaande beweging alleen maar langzamer uitgevoerd kan worden.

Wel merk ik dan dat ik al gauw op het uiterste verzet van de snek zit geholpen door de extra trekkracht. Maar dat resulteert niet in een hogere snelheid.
Omdat het uitblijven van de werkslag te lang uitbleef en/of eerdergenoemde fysiologische reden.

Ook in mijn functie als 'baanwachter' bij de roets-race heb ik niemand meer op het gebruik van de ‘Thys-press’ betrapt !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten