maandag 20 juni 2011

modificatie stuurinrichting FAW

Cyclevision is dit jaar in Biddinghuizen en aangezien ik toch geen races rijd zou ik er dus weinig te zoeken hebben was de gedachte. Omdat ik vorig jaar echter in Sloten op bescheiden wijze hielp als vrijwilliger blijk ik op een lijst te staan en wordt me verzocht dat weer te doen.
Dat verandert de zaak natuurlijk en wil ik wel een paar dagen kamperen gaan.
Liefst met een velomobiel natuurlijk maar welke?
De Limit is nog niet getest maar is waarschijnliijk wel inzetbaar en 6kg lichter dan de Alleweder. Dat lijkt aantrekkelijk maar de bijgeleverde kap gaat me m’n voortanden kosten, zelfs zónder races!
Ik denk dus dat het toch de Alleweder weer gaat worden en die stond vanochtend lek.
Het linker wiel leek bovendien speling te vertonen. Nadere beschouwing brachten twee plaatsen aan het licht met torsie: Het stuurdraaipunt en het bovenste scharnier van de kruiskoppeling.
Ik heb het balhoofd uitgebouwd en de gekooide lagertjes vervangen voor losse kogels. Die had ik niet en omdat ik voor zo iets met geen stok een fietsenwinkel in ben te jagen trok ik die eenvoudig uit de ringen.

Waar bewaar ik anders die troep voor? Door losse kogels te gebruiken krijgt het korte balhoofd een groter draagoppervlak.
De speling is nu helemaal weg, het was wel een beetje raden naar het aantal benodigde kogels…



Het tussendeel van de gefreesde aluminium kruiskoppeling bestaat uit nylon. Ook niet zo gek eigenlijk want dit is een soort glad lagermateriaal.
De bovenste m5 boring vertoonde nogal wat speling evenwel en daar heb ik draad in getapt om dit door een m6 boutje te vervangen. Ook in de alu-U van de bovenbuis dit draad aangebracht natuurlijk. Het voordeel van gebruik van een tapje is dat dit zelfcentrerend is. Een boor gaat vaak scheef en neemt dan teveel uit, dat wil ik natuurlijk niet.

Een irritant aspect bij het uitlijnen van een Alleweder vond ik altijd dat je het onder gewichtsbelasting moest doen. Dat komt omdat de stuurkogels bij het balhoofd verhoogd zijn aangebracht zodat de ketting onder de (rechter) stuurstang door kan. Maar dat is bij mijn FAW niet meer nodig omdat die niet meer door de laadvloer maar erover heen gaat (het zwarte kettingbuisje bovenaan).
Ik heb de plaat dan ook gerecht en twee nieuwe gaten geboord in het RVS. Waarbij ik het afgezaagde deeltje (alles moet binnen de 9cm brede goot blijven) met de oude gaten met een griptang op de ingekorte plaat klemde als boormal.

Moeilijk te boren trouwens RVS! Na verscheidene malen mijn boortjes bijgeslepen te hebben (die rood gloeiend werden, zelfs met olie/water als koeling) bleek het beter te gaan met een andere machine. Waarvan de boorkop rechter draait.
Gelukt! De stuurstangen leken aanvankelijk te lang geworden maar na het nodige verdraaien van de kogelkopjes is alles weer uitgelijnd.

En waarlijk; Of ik nu wel of niet 60kg aan schijfgewichten op het stoeltje pleur, de uitlijning blijft hetzelfde!

5 opmerkingen:

  1. Mooi werk, LMick, ik sta er versteld van dat je dat allemaal zo handig kan oplossen. ik krijg ook alles gemaakt, maar dan wel op een veel minder mooie manier dan jou :-)
    Veel plezier op CV!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet alles gaat altijd even goed, of soms kom ik terug op iets. Maar daar bericht ik dan wel over (ieg voor zover het m'n eigen 'produkties' betreft). Maar gisteren was ik niet ontevreden nee.
    Alleen m'n band staat links weer leeg, LOL!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slim! De verbeterde wieluitlijning zorgt er ook voor dat in bochten minder word afgeremd door niet correcte sporing. Wanneer je en bocht neemt, veert immers het ene wiel verder in dan het andere, en dat zorgde eerder voor toe/uitspoor.

    Om in RVS te boren moet je een laag toerental gebruiken. De boor moet echt snijden door het materiaal. Als het spul heet word, gebeurt er iets waardoor je er bijna niet meer doorheen komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hij gaat als een mes door de boter nu en hard...
    Ik kwam in feite verzet te kort op de terugweg (nadat ik op 't werk de banden op spanning bracht).
    Ik moet alleen weer goed oppassen met het remmen.
    Natuurlijk ga ik het verzet niet groter kiezen vlak voor een camping-tocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor het boren van hard rvs kun je speciaal boorvet gebruiken. Het toerental is kritisch, maar zoals eerder gezegt niet te snel en met de juiste druk zodat de boor "snijt"

    BeantwoordenVerwijderen