maandag 13 juni 2011

voet is geen zuigerstang

Ik begin eindelijk wat meer zicht te krijgen in de 'zere voet materie'. Restanten van gesprongen haarvaten zijn daar schuldig aan. Volgens de arts in Heerhugowaard. Gebeurd tijdens het roetsongeluk waarbij ik mijn heup brak?
Hij benadrukt nogal eens dat ik de kracht over m'n voet moet verdelen. Maar met fietsschoenen doe je dat automatisch al: Ik ga natuurlijk nooit met blote voeten rijden!
Het komt waarschijnlijk dus niet helemaal goed meer . Ook zijn cortisol injekties deden geen wonderen. Daarbij ben ik door een medisch onderlegd familielid gewaarschuwd dat deze het kraakbeen kunnen oplossen...Tel uit je winst!
Hoewel de calcium door de voetspier mij wel zal blijven plagen blijkt het me dat de laatste opstelling (met het zgn. 'Berger-block') van de bankdrukfiets daar de hoofdschuldige aan is.
Vooral een brug op ram ik het stuur kordaat naar boven. Via het op en neer gaande katrol bij de achtervork trekt dat op een agressieve wijze aan de rechterkant van de voetenslede. Dan heb ik daarna 'snachts steeds de last...Dat moet anders, snelheid is secundair in deze.
Vanwege het luwere plantenverkoopseizoen beginnen we zwz een half uur later vanaf 6 Juni. Dus als ik daarvoor 10 minuten eerder van huis moet so what?
Bij de 'gewone' roets helpen de armspieren de (rechterkant vd) voetenslede juist mee, en dat was ook nog zo bij mijn voorgaande bankdrukopstelling.
Helaas ben ik een beetje door mijn technische inventiviteit heen op dit gebied.
Ik heb gisteren -met de 222 in de fietstrainer- nog wat geƫxperimenteerd met een andere mogelijke oplossing voor het verschil in voorwaartse arm- en beenslaglengte. Door een elastiekverlenging uit te proberen in het koord van de inversie-opstelling.
Maar dat resulteerde in een niet meer goed terugkomen van de voetenslede en daar weet ik al van dat het niet prettig roetst!
Aangezien het idee de Cruzbike na te bouwen (bij wijze van experiment, bmw is deze nergens te huur...) al had post gevat bij me als extra alternatief -weer een fiets erbij!- ga ik de bankdrukker terugbouwen naar de versie met het extra katrol in de inversie.

Daarbij wordt het voetengebeuren dan dus weer daadwerkelijk ‘ondersteund’ !

2 opmerkingen:

  1. Das wel jammer om horen Mick, dat dat niet meer goed komt. En spijtig dat je werk aan de bankdrukfiets voor niets is geweest. Maar zoals je zelf zegt, is snelheid secundair aan gezondheid en het plezier van het fietsen. Beterschap en succes met de ombouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Teun,

    Toen ik meekeek op de monitor van de echoscanner zag ik een soort 'witte slierten' door m'n voet heen (het voelt ook aan of daar 'n soort eelt onder zit, maar het kan ook erg branden). Optisch een beetje zoals eiwit door gekookte soep zeg maar.
    Maar minder lekker :-(

    mvg Mick

    15 juni 2011 13:34

    BeantwoordenVerwijderen