dinsdag 18 mei 2010

Wat er gezegd wordt (2)

De min of meer rituele rubriek ‘Wat ze zeggen’ moet veelal het verschil aantonen tussen wat het publiek zegt en de ligfietser.
Omdat ik zelf niet op m’n mondje ben gevallen en er Zondag achter kwam dat wat een ligfietser zei precies hetzelfde is als wat je van het ‘grote publiek’ verwachten kunt een tweede ‘Wat er gezegd wordt’.
Om te voorkomen dat ik zélf in herhaling verval geef ik de overeenkomsten met een (~)aan..

Op de terugweg van Haarlem reed ik met een tweedehands 28”wiel achterop de JE-trike wat te hard over de Amstelbrug. Tijdens de neergang was de fiets eigenlijk niet meer te besturen (door gebrek aan camber vermoed ik) en eigenlijk het enige dat ik nog kon doen toen ik met veel te veel snelheid over het vrij krappe fietspad met de hoge stoeprand begon te slingeren was de fiets de klap laten opvangen...
Zelf had ik dit keer gelukkig niets als een schaafwondje in m’n zij.

De fiets vond dit duidelijk minder prettig en het rechterwiel stond in een totaal andere stand dan het linker, de fuseeverbindingsstang zwaar verbogen.
Het wiel was zonder gereedschap ook niet meer gangbaar te krijgen. Reden dat ik het rechterwiel maar optilde om het geheel zo goed en zo kwaad als dat ging op de 2 overgebleven wielen naar huis te slepen/sturen.
Ik moet erbij zeggen; m’n humeur was niet best.

Het ‘gewone’ publiek dat ik wat tegenkwam liet me –gelukkig- redelijk met rust. Mijn strategie om de ogen te sluiten om conversatie en oogcontact te voorkomen zonder de nek te hoeven verdraaien hielp daar aardig bij.
Toen moest daar echter een ligfietser op een of andere produktie-2wieler op het fietspad gaan stoppen en mijn richting op kijken.
Omdat er verder niets uit kwam (~) wierp ik hem (doorlopend natuurlijk) toe: “Ik wil ook wel eens met een tweewieler rijden!”
Of hij de grap(ik deed m'n best) begreep of niet weet ik niet want stereotieper dan de opmerking “Zo te zien zelf gebouwd hé?” kwam hij niet.
OK mijn al even stereotiepe antwoord dan maar: “Daar ben ik veel te stom voor!”.
Hij dacht eerst dat ‘ie me niet goed goed verstond (~), keek na herhaling boos zodat ik maar naar m’n eigen hoofd wees om uit te leggen dat ik het over míjn intelligentienivo had…
En was toen gelukkig van hem af: Hij reed door!

Wat heb je aan die gasten zo vraag ik u af?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten