zaterdag 30 oktober 2010

spaken zonder buigen

Vanwege de vele reacties na het vrijgeven van de foto van mijn rechtopstaande Jan Eggens trike -mag ik het even samenvatten?- “Waar zijn je velgremmen gebleven, aan die gele dingen?” het antwoord.Ik heb nu trommelremmen.
Daarvoor heb ik de grote modellen gebruikt die ik –gelijk met de Jagwire remkabels- van VM.nl gekocht heb tijdens CycleVision.
Dat werkt prima maar daar ging nog iets aan vooraf en kom ik nog op.

De bijgeleverde spaken waren voor de sterkste spaakmethode: kruis over 3.
Dat deed ik dit keer net even anders dan hiervoor waardoor het niet meer nodig is de laatste 17 spaken zelfs maar een ietsje te buigen.

Ik begon –als gebruikelijk- met door de naaf 9 spaken van buiten naar binnen te steken, telkens ’n gaatje overslaande. Vastzetten met de nippels in de velg en idem dito de andere kant.
Hiermee heb je dus alle spaken aangebracht die 1 en dezelfde richting op komen te staan, nu komt het…
In plaats van met de eerste van de andere helft van de spaken (18) te beginnen en alle eerste spaken een hoek te geven leg ik die vast goed (dus gekruist met 2 spaken, omgehaald met de laatste in het 3’ kruis v.a. de naaf) zoals te zien op de foto. Ik merkte dat het daarvoor wel nodig is de nippels er tijdelijk even op te draaien omdat het zaakje anders uit elkaar gaat vallen…
Daarna is het dus niet meer nodig nog iets te buigen !

Wel als nadeel kan gelden dat het enige kracht kost de eerste spaak nu vast te zetten (wel iets meer dan als dat er verder nog niets gekruist zou liggen).
Dat valt echter best te doen door op de spaak even een griptangetje te zetten. Je kunt dan je hele hand gebruiken om de spaak mee te trekken naar het velggat.

Een absoluut recht spaakpatroon werd mijn deel!

2 opmerkingen:

  1. Het is me nog niet geheel duidelijk hoe je het gedaan hebt. Goed, de eerste 9, dan de volgende 9 aan de andere kant en al die 18 spaken voorzien van nippels. Helder tot dusver.
    Maar dan. Op de foto zie ik alle 36 spaken met allemaal nippels erop en de eerste 18 door de velg heen en de overige 18 'voorgevlochten'.
    Draai je daarna het wiel met de eerste 18 spaken strak waarbij je de andere spaken daarna door de velg drukt?

    Ik denk toch maar dat ik blijf bij het buigen van de laatste 9 spaken. Zo heftig gaat dat ook niet. In ieder geval niet in vergelijking met de spaken die ik voorheen heb moeten vervangen wegens spaakbreuk. Die spaken moest ik een bocht geven waarbij hij zo'n 45 graden buigt (vantevoren de bocht erin buigen en daarna pas door de naaf drukken etc.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is ook de reden dat ik er 'n artikeltje over 'gevlochten' heb, lastig uit te leggen, al helemaal zonder foto!
    De spaken die tegen de klok in wijzen zitten al in de velg, de andere zitten alleen al gekruist.
    Het maakt nu niet meer uit welke van die los liggende spaken je 't eerst pakt en door de velg trekt...Of welke kant van het wiel (voor- of achterkant). Wel zal de eerste spaak 't zwaarste gaan en de andere daarna geleidelijk steeds makkelijker.
    Mij persoonlijk stoort het nogal dat je gloednieuwe spullen al moet gaan buigen om ze daarna pas weer recht te spannen...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen