zaterdag 9 oktober 2021

Zoekplaatje


 Nee, maakt u zich geen zorgen, u hoeft niet te raden. Ook ik verveel me zelden zozeer dat  ik raden of puzzelen wil!

Deze foto is inderdaad genomen vanuit mijn velomobiel DF,- want dat is ook de enige die ik heb. 

Nadat de bodemherstel met de 'zandzak-methode' zo goed gelukt is (hoewel ik er nog wel een elektrische deken onder gelegd heb omdat het zand kennelijk toch niet helemaal droog was.). Zag ik er juist nog meer op tegen het uitzagen van de vrij omvangrijke voetensleuven (in verhouding tot de smalle neus van de DF)  namelijk.

Ik kan daar hooguit 1,5 cm hoogte mee winnen maar verruil eigenlijk alleen maar het gevaar van vernieling door een verkeersheuvel door dat van mijn eigen hakken. En dat heb ik al zien gebeuren bij zowel de FAW als de Limit!

Terwijl ik met 35mm banden voor, 42 achter ook de neusspeling al tot 8,5 cm kan optrekken. Door de veerpoten maximaal door de de wielkast te steken. Gemeten met 70 kg heavy metal in het ding!

Met latten en een skate-wieltje onder m'n fietskarretje kon ik zien dat dan de kettinggoot ruimschoots en de neus in de meeste gevallen gespaard zou gaan blijven. Zoals in mijn eigen straat, zelfs zonder te zig-zaggen. 


Gemene heuvels blijven wel een probleem aan de voorkant. Veroorzaakt door onze vriendelijke 'vrienden' in de auto. 

Remmende automobilisten vlak voor veel heuvels zorgen voor die kuilen.

Maar door verstelling van de achterveer en/of bredere voorbanden zou ik in principe nog wat hoogte winnen kunnen.

Aanpassing aan (alleen) de onderkant van de wielkasten (nodig tegen aanlopen) zal hooguit een inbreuk zijn van enige vierkante centimeters. Uitzagen van voetensleuven zeker vierkante decimeters!

Er komen dan wel de lelijke halve manen boven het wiel die je vaak bij DF's ziet met smalle banden. Maar die wil ik met dezelfde methode (polystyreenkorrels  / epoxyplamuur) wegwerken.

Want OK zal u zeggen, waar is die eerste foto nou van?

Om de verbreding mogelijk te maken heb ik polystyreen-knutselklei uit speelgoedwinkels, de Action en zelfs Pipoos gehaald ;-)

Dat past best in het kader van mijn blog vind ik. Om daar de nieuwe binnenversteviging van koolstofweefsel overheen te lamineren.

Het doet me deugd dat het opplakken van fijnere korrels (de blauwe) de grove roze niet alleen vlakken maar ook stevigte toevoegt. Zozeer zelfs dat ik overweeg de slijper op de buitenkant al te gaan hanteren nog voor het lamineren met carbon. Dat over de korrels moet komen.

Zolang ik er niet in ga zitten is alles in principe namelijk nog nagenoeg spanningsvrij.


Een aanpassing is nu nog vrij eenvoudig uit te voeren, dat wordt anders na het lamineren! 

17 opmerkingen:

  1. De eerste keer voor mij dat een versteviging op deze manier gemaakt zie......Blijkbaar is een mens nooit klaar met leren.....Ik volg het graag mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het werken met de (dure) schuimplaat zoals Piet beschreef beviel me voor de DF helemaal niet zo. De wielkasten hiervan zijn veel te grillig om daar mee op te schieten want alleen de allerdunste plaat is enigszins buigbaar.
      Ik dacht toen aan de manier van bolletjes met lijm zoals ze die door boringen in de buitengevel in de spouw pompen als isolatie.
      Blijkt dat spul bijna overal in frisse kleurtjes verkocht te worden als kinderspeelgoed! Voor weinig geld en precies in de kleine hoeveelheden die ik nodig heb!

      Verwijderen
  2. Onder de voetenbulten van de Milan zaten vroeger van die glijplaten.

    Is dat niet een veel simpelere oplossing?

    Ik heb een keer naast zo'n Milan gereden. Bij elke steile bult schraapten die platen over het wegdek, maar de body mankeerde niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,
      Fred heeft die zelf aangebracht onder zijn DF, het spul is afkomstig uit watersportwinkels en wordt gebruikt onder boten en/of surfplanken (weet ik niet letterlijk meer).
      Ik ervaar een aanrijding met een verkeersheuvel altijd als een doffe klap, dus geloof niet zo dat dat voor mij genoeg zal zijn...

      Verwijderen
  3. Hoi Mick, je ben lekker creatief bezig. Als je schuimplaat met een föhn verwarm, kan je het buigen, maar in jouw geval (de voet van de wielkast) is jou slimme oplossing, veel beter. Die polystyreen bolletjes, die je heb gebruikt heb, zit daar al lijm op ? Of moet je dat later toevoegen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,
      Goede vragen, waarover ik niets geschreven heb om de tekst niet te overdadig te maken (-:
      Sommige merken vind ik niet prettig kneedbaar of plakken niet goed. Het helpt om die 'op gang' te brengen met behanglijm. Die maakte ik zelf aan van de poeder die daarvoor verkocht wordt en bewaar hem in een potje met afsluitdeksel.
      De fiets schuur ik eerst wat en smeer ik eerst in met wat houtlijm. Die twee lijmsoorten zijn ook zo'n beetje de enigen die het schuim niet aantasten.
      Maar dat probleem had ik in feite ook met de secondenlijm. Een net even te grote druppel daarvan en er bleef van de plaatjes niet veel meer over...Op de bolletjes komt geen spanning dus de lijm heeft dan alle kans om op te drogen!

      Verwijderen
  4. Interessante aanpassingen! Ik ben ook aan het kijken hoe ik de aerodynamica van de open wielkasten van mijn DF kan verbeteren zonder in te leveren qua draaicirkel. Bedoel je met de halve manen zoiets als een stuk tape aan de bovenkant van de wielkast (bijvoorbeeld deze: https://1.bp.blogspot.com/-ilhh0i8VSk8/XylXtw5j29I/AAAAAAAAZGU/hfzbpdyMtqYzWP60WADtT2ZAA88LP8cBwCPcBGAsYHg/s1600/DSC_0074.JPG)? Ik zat zelf ook te denken om de opening aan de onderkant kleiner te maken (ik begreep dat er veel instroom is aan de onderkant) door iets dat mee draait bij sturen aan de wielophanging te bevestigen; dan kan de opening heel klein worden. Ik ben benieuwd naar jouw gedachten hierover.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, kijk Mark, dat is nu wat ik bedoel met een goed onderbouwde reactie (van die andere bleek namelijk niets te kloppen)!
      Ja precies die plaats van de link, aan de bovenkant. Maar dan dus niet OVER het koetswerk maar IN de wielkast (-:
      Je hoeft dan eigenlijk helemaal niet met carbonweefsel te werken omdat de bestaande constructie al sterk genoeg is.
      Je zou de bolletjes daar al af kunnen strijken met lichtgewicht microballoons-plamuur dat je zelf kunt aanmaken met epoxyhars en glasbubbelpoeder van de Polyservice.
      De onderkant (bodem) zou ik zelf juist niets aan doen (behalve ruimer maken als je dikkere banden gebruiken wil)
      want dat kan juist je draaicirkel negatief aantasten.
      Door die GROTER te maken kun je het wiel meer naar beneden afstellen (maar dat beperkt wel je bochtensnelheid wat natuurlijk, eerder omslaan). Een gescheiden remsysteem zoals ik dat gebruik (links-rechts) stelt je echter in staat nog wat in te grijpen in de bocht zelf (zonder de besturing daarmee in z'n rechtuit te zetten zoals met een gekoppelde).

      Verwijderen
    2. Ja ik begrijp wat je bedoelt met iets aan de onderkant om de luchtstroom te beperken. Maar dat heeft DF in feite al gedaan met de vorm van het koetswerk!
      Ik zou daar geen opflapperende constructies aan gaan bevestigen, de wielophanging. Het effect is minimaal naar mijn mening en de kans dat het je besturing gaat hinderen zou ik niet nemen!

      Verwijderen
    3. Voor de zijkanten lijkt me dit wel een aardige inspiratie qua vorm: https://www.thingiverse.com/thing:1004012
      Iets meesturends aan de onderkant heb ik nog geen voorbeeld van kunnen vinden, dus wellicht zegt dat inderdaad iets over de haalbaarheid. ;)
      Het moet inderdaad zeker niet flapperen. Daarom dacht ik aan een vaste plastic plaat voor de wielkast aan de body en een meesturende, flexibele plaat aan de wielophanging, die dan tussen de eerste plaat en de body schuift.

      Verwijderen
    4. Voor de onderkant moet je beginnen de DF-wielen ook aan de achterkant dicht te maken. Als je dat lukt zonder dat het ventiel onbereikbaar wordt ben je pas een eindje op weg...

      Verwijderen
    5. De opening van de wielkast van het achterwiel verkleinen schijnt volgens het Duitse forum (zie: https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/umruesten-auf-hosen.54188/page-6#post-1163287 en https://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/umruesten-auf-hosen.54188/page-7#post-1219465) eenvoudig te kunnen met tape en zo'n 5 watt op te leveren, dus zeker de moeite waard. Vooralsnog heb ik dit zelf nog niet uitgeprobeerd, maar zeker wel voornemens dit te doen.

      Verwijderen
  5. Hoi Mick, ik heb de onderzijde van de wielkasten van mijn "Super Mango" al in 2013 afgedicht met meedraaiende (maar niet mee verende) afdekplaten. Het werkt probleemloos. Ik zou Mark van Driel graag foto's willen sturen, maar ik heb geen mailadres van hem. Als jij die wel heb, wil je hem, dan mijn email adres geven, zodat hij (als hij dat wil) contact met me kan zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht dat ik hem geschreven had maar lees net dat de berichten naar een 'no-reply' adres gegaan zijn..
      Heb het dus (kennelijk) ook niet!

      Verwijderen
    2. Dank, heren. Als het Quicknet-adres nog actueel is, heb ik Piet een mailtje gestuurd

      Verwijderen
  6. Heel even dacht ik dat er een zak engelse drop was opengebarsten in je fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zijn ook bont gekleurd ja (-:
      Nee het zijn geboorte-muisjes omdat een nieuwe methode van composietvormgeving het licht ziet!

      Verwijderen