maandag 26 juli 2021

L.T.E. Orion snelle ligfiets (?) -2

 Ik heb de in mijn vorige bericht aangekondigde ligracer vorige weekend opgehaald uit Alkmaar. Omdat ik geen auto meer heb deed ik dat met de trein. Vanwege werkzaamheden aan het spoor moest ik daarvoor vanaf Zaandam verder met de bus.

Even schrikken wel dat de dag voor vertrek te lezen maar eenvoudigweg een andere oplossing gevonden. Ermee naar huis fietsen leek me nog geen goed idee want ik krijg de neuspijp niet handmatig op de lengte voor mijn kortere benen. Zoals je kunt lezen op fora een veel vaker voorkomend probleem.

Met de fiets aan de hand heb ik via het spoorwegnet een rondje Noord-Holland gemaakt door via de kust (Hoorn) de trein terug naar het Zuiden te vinden, via Purmerend.

Hoewel ik nog bezig ben een technische constructie te maken om het traphuis op lengte te stellen (met een kettingtakel)  kan ik wel wat  over mijn eerste indrukken zeggen.

De fiets spoort naar mijn mening goed hoewel ik wat speling op het (1 duims) balhoofd eerst met aandraaien met de hand verhelpen moest. Dat kon ik zelfs met de nog lang niet helemaal op druk gebrachte Kojaks al wel vaststellen. De stoel heeft een sterk lumbale ondersteuning die mijn getergde rug erg prettig vindt bovendien. En die ook nog eens wat instelbaar is  in zithoek!



De kettingoverbrenging voelt wat 'sponzig' aan en het zou me niet verbazen als men daardoor eerder al tot de conclusie kwam dat dit geen al te snelle fiets is. Mijn mening is dat zeker nog niet.

De kettingloop geeft me ondanks de lagere (snellere) zithouding toch een kleinere draaicirkel dan ik met de Cheetah tot m'n beschikking heb door een net ketting geleidewieltje van het onderste kettingdeel boven het voorwiel die ik erg waarderen kan.

Jammer genoeg zit er geen zijstandaard onder, maar dat zal wel wennen of ik maak dat zelf.



Wat het sponzige pedaalgevoel verklaart is denk ik dat het trekkende deel van de ketting  over een veel te kleine rol geleid wordt met rubber o-ring (net als de Optima had). Bovendien gaat hij onder de vork ook nog eens over een n.m.m. volkomen overbodig tweede geleidewiel.  Vergelijkbare fietsen als de Fujin hebben dat immers ook niet. 

Het simpele (dus onderhoudsvrije!) veerelement heeft volgens mij precies de goede stand, verticaal...

Het overbodige geleidewiel weg laten en vervanging van de te kleine door een 25 tands Alligt rol onder de stoel. Gaat wonderen  doen naar mijn vaste overtuiging!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten