Je hebt velomobielen met open wielkasten en velomobielen met open wielkasten...
De 'klassieke' velomobiel als de Alleweder van Verhees had voor de voorwielen eigenlijk het simpelste ontwerp. Halve cirkels waardoor het wiel er zowel naar onderen als zijdelings uitgenomen worden kan. Handig want dan kan je enigszins zelf de bodemspeling instellen. De eerste modellen van Velomobiel.nl hadden die dan ook.
Het nadeel daarvan is wel dat ze eigenlijk het beste werken als de fiets wat hoger op de wielen staat (en met de dan dikst mogelijke banden). Op die manier is de windvang zowel zijdelings (Strada, Mango) als van onder het minst. Nadeel is natuurlijk dat het hogere zwaartepunt ten opzichte van de DF, Milan of Snoek die de te behalen bochtensnelheid wat beperkt.
Maar door de grotere breedte het camber en het feit dat ze toch wat minder snel zijn door een groter frontaal oppervlak aangevuld met onderdruk achter de dikte van de kont geeft dat niet echt.
Velomobielen met open druppelvormige wielkasten maken het plaatsen van broekstukken mogelijk en beperkt de windvang via de onderkant. De Leiba is daar ook een mooi voorbeeld van. Zelf heb ik echter liever een wat smallere fiets en een met een kijksleuf aan de voorkant zoals nu ook VM.nl weer kan leveren.
Wat naar mijn mening niet mee geëvalueerd is is het ontwerp van de schokbrekers die ik in de DF heb zitten, afkomstig van Velomobiel.nl. De demper is van een indrukbaar materiaal waardoor als de driewieler los komt van de weg een wiel verder uitveert dan wenselijk is (namelijk verder dan de lengte van de drukveer). Ettelijke centimeters!
Hij drukt dan zijn eigen dempingsmateriaal in en beschadigt daarmee de onder-binnenkant van de gelcoat. Wat bovendien het nog draaiende wiel afremt natuurlijk dus nog rijweerstand toevoegt ook!
Ik hoop dat te kunnen ondervangen door het aan beide kanten plaatsen van een nylon touwtje en een (licht) trekveerje. Omdat ik wat twijfels heb aan de treksterkte van de veertjes (en misschien ook wel het touwtje) heb ik het koordje een keer om een boutje aan de bovenkant gedraaid.
Mocht het koordje dan erg gaan rekken of zelfs breken dan zou ik dat op een makkelijk te inspecteren plaats aan de onderkant zien. Ook in dat geval is de situatie niet slechter dan het daarvoor was (is het touwtje s-w-s niet sterk genoeg voor denk ik om echt schade aan te richten).
Ik denk dat het veertje niks doet. Ik schat in dat uitrekken daarvan enkele tientallen grammen tegenkracht oplevert.
BeantwoordenVerwijderenWil je echt iets doen dan moet de tegenkracht enkele tientallen kilo's bedragen.
Goed idee Mick, hoewel ik er niet iets van merk, tijdens het rijden, weet ik wel dat het gebeurd.
BeantwoordenVerwijderenEh, het gebeurT Piet, maar toch hoop ik dat je gelijk hebt over het touwtje. Maar ik kan nu ten minste met iets experimenteren. Bijvoorbeeld met een dubbel touwtje waarvan de tweede ook een keer om het andere boutje gedraaid zit.
BeantwoordenVerwijderenWim, liever zou ik de veerpoot open maken en de demper in de lengterichting versterken (met een heel ander materiaal erbij of zo). Ik krijg hem helaas niet open en een polsblessure helpt daar ook niet echt bij...-*