Omdat ik me toch vandaag niet op straat mag begeven om tegen de klimaatverkrachting te protesteren (de limiet van 500 mensen is bereikt) hier weer wat knutselwerkjes.De Jan Eggens trike zowel als de roets hadden nog geen spiegeltje. Of erger eigenlijk, door verlies van een tas mis ik de eerder gemaakte opvouwbare brilspiegel. Die bevond zich dan ook als vast item in die tas maar dat nam toch allemaal maar ruimte in.
Terwijl dat niet nodig is als er al een zit op je fiets zelf.
De trike heeft er dan nu ook een gekregen op de plaats waar Jan ooit de velgremmen af steunde.
Alleen maakt dat het passeren van een deurpost lastig. Dus gebruikte ik als bout voor de kogelkop die het dode-hoek spiegeltje afstelbaar ophangt een snelspanner.
Daardoor kan de spiegel in de hal naar binnen worden gedraaid.
Minder breed en kwetsbaar zolang ik 'm toch niet gebruik!
Zo'n zelfde goedkope spiegel is het ook voor de roets geworden maar dan een die ook zonder bril of juist zelfs met een zonnebril werkt; een petklep-bril!
Die laatste met een autoped-spaakje, een klemmetje van de Action en remkabelboutjes. Te gebruiken op verschillende petten heb ik uitgevonden (vermits uitgerust met een stevige klep). Daar word je vast even stil van...Laatste foto
Wims bandencompressortje heb ik nu al verscheidende maanden met veel plezier in gebruik. Omdat ik zelden zeker weet welke fiets ik ga pakken 's ochtends is het prettig en minder werk dat pas te doen als de fiets al de straat uit is.
Ook omdat deze flats nogal gehorig zijn.
Nu ik er over nadenk hebben sommigen van jullie dat elektrische pompje van mij misschien al gezien tijdens de Fortenroute afgelopen jaar!
Onafhankelijk van Wim ben ook ik tot de conclusie gekomen dat het korte bijgeleverde slangetje verbetering
behoeft. Met de momenteel door mij gebruikte open fietsen is niet alleen de lengte (kort) lastig maar ook het vele wisselen van vntielverloopjes kan beter. Dat zijn namelijk allemaal draai-systeempjes )-:
Met een universele klemkop met slang van SKS gaat dat nu een stuk sneller!
Omdat het me wat tegenstond het bijgeleverde slangetje door te snijden heb ik dat los gedraaid. Het bleek de bekende schroefdraad te zijn van auto- en hollandse ventielen.
Daarom heb ik 1 van de twee door mij bestelde kop/slang setjes doorgesneden (met de andere een voetpomp gerepareerd) en er een doorgezaagd ventielbuisje in gedraaid.
Om te voorkomen dat de slang (die geen lucht blijkt te verliezen) er per ongeluk uit zou kunnen draaien heb ik die rondom met secondenlijm op het kastje vastgezet. Dat zou natuurlijk ook met Loctite kunnen...
Als aan/uit knop (hoewel hij ook op tijd vanzelf uit gaat) het restant van de SKS met de aansluiting voor op een (grote) compressor (links bovenop, grote foto).
Adri Manhave schreef: "Weer fijn creatief bezig geweest Mick!" -heb ik per ongeluk gewist...
BeantwoordenVerwijderenMijn reactie: Dan is het ten minste niet voor de kraaien geweest, bedankt Adri!