zondag 2 februari 2020

Genoeg van Sram derailleur!

Goed ik heb nog nooit eerder een achterwiel gehad met zoveel versnellingen (10) dus mag ik dat misschien niet zo maar met voorgaande systemen vergelijken. En op zich, zolang er niets kapot gaat, schakelt het ook wel goed.
Maar toen de titanium veer van het parallellogram al na een paar duizend kilometer brak (evenals bij twee andere bloggers) besloot ik al van derailleur te wisselen. Een goedkopere (en zwaardere) Sram met een 'ouderwetse' stalen veer op die plek.
Maar ook breken bij die Sram achterderailleurs irritant vaak de bedieningskabels af. Op altijd hetzelfde punt.
Het meest gebruik ik de DF van al mijn fietsen en juist met de velomobiel kun je dat niet snel eventjes verhelpen als je naar je werk moet!
Het mooist kan ik het op foto laten zien bij de Cheetah door zo'n Sram derailleur in de meest ongunstigste stand voor de kabel te zetten, het zwaarste verzet!


Dat vreten van versnellingskabels heb ik aanvankelijk in de klauw proberen te houden door een kortere tweede buitenkabel (direct onder het stoeltje door naar achteren) aan te brengen. Waardoor een afgebroken binnenkabel uit de originele doorvoer toch nog een keer te gebruiken is. In de shortcut.
Maar ook daarmee ben je niet echt geholpen als je op tijd ergens moet zijn!
Overwogen heb ik een dikkere remkabel, misschien zelfs een Jagwire te gebruiken. Maar daarvan past het loden tonnetje natuurlijk niet in de versteller op het stuur.
Ik heb zelfs bedacht om dun (maar glad en stug) dyneema vislijn i.p.v. staalkabel te proberen. Maar kun je daar klein genoeg knoopjes in leggen voor de versteller?
Voorwaar het moet niet gekker worden zeg! Met bijvoorbeeld een Sachs-Hurret of een Shimano derailleur had ik deze problematiek nooit! Die braken voor de verandering nog wel eens bij de versteller af en/maar naar mijn idee veel minder vaak!
Daar komt bij dat de goedkopere (dan de XO) derailleur SX de laatste tijd nog wel eens het 37 tands kransje niet mee wil pakken. Maakt dat ik exclameer genoeg is genoeg en in naam van Urine doe open de poort! Want ik krijg hier een baard van.
Laat maar komen het hopenlijk duurzamer schakelende derailleursysteem van SunRace..
Een producent die mij al eerder verraste met zijn goedkope maar goed werkende Shimano-compatible rapidfire stuurverstellers.
Sunrace maakt zo weinig reclame voor haar producten dat ik niet eens een filmpje  kon vinden over de werking er van!



Maar wel een van een 'Roy Soy' die aantoont dat ik mijn Sram shifter waarschijlijk niet eens hoef te vervangen en Peter met ovaal kan blijven rijden:



De geleiding van de bedieningskabel vindt plaats door een loopwieltje dat me nooit weg lijkt tegen slijtage. Het bewijst in elk geval al dat zij (Sunrace) het pijnpunt van Sram kennelijk ook gezien heeft!
Maar minstens zo belangrijk tegen breuk zal de flauwere bocht blijken van die binnenader.  Waarvan ik nog geen bewegende beelden heb omdat ik hem nog niet binnen heb.
                                       Dat hoop ik dus ten minste ;-)


5 opmerkingen:

  1. Goed punt Mick! Klopt helemaal dat kabelverhaal, had ik bij de Strada XO derailleur ook een paar keer, en begon toen maar jaarlijks preventief te vervangen, dan werd je tenminste onderweg niet verrast.... Bij de SRAM 10 speed GX derailleurs die eerst op de QV's gemonteerd zaten regende het klachten bij Velomobiel.nl. Die "vraten" kabels als waren het koekjes, sommige rijders moesten om de 3000 km een nieuwe kabel steken.....Daarom was mijn QV de eerste die door Allert werd omgebouwd naar 11 speed, want die derailleur, ook een GX trouwens, zou daar minder gevoelig voor zijn. Klopt tot nu toe, hoewel de achterbrug er natuurlijk al 2 keer is uit geweest, en je dan bijna altijd een nieuwe kabel steekt bij hermontage.....
    Maar wat je nu in bestelling hebt ziet er werkelijk prima uit! Dat gaat zeker geen kabelbreuken meer geven op de plaats waar SRAM dat wel heeft....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je op de link klikt zie je ook wat hij kost (incl. verzendkosten). Het gewicht is nog een beetje de verassing want kan ik niet achterhalen. Maar er is ook een half carbonversie van die ongeveer het dubbele kost. Hopelijk past ook de (middelgrote) kooi want de kettingwieltjes zijn groter (13 tands). Op zich niet verkeerd natuurlijk (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig, ik ben toch niet de enige met dit probleem. Had het internet al afgespeurd naar vergelijkbare klachten, maar kreeg niet het idee dat dit algemeen voorkomend was. Ook bij Intercitybike kijken ze me wat glazig aan als ik zeg dat ik elke 3000km mijn derailleurkabel moet vervangen omdat hij steeds weer op het 'bruggetje' doorslijt. Ik vind dit toch echt wel een constructiefout aan de X0. Denk dat ze dat bij Sram ook wel weten, want veel latere Sram derailleurs hebben een geleidewieltje ipv een bruggetje om de kabel de bocht te laten maken.
    Succes met de nieuwe derailleur, ben benieuwd of dat het probleem van overmatige kabelslijtage verhelpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zal je op de hoogte houden Johan, ik verwacht de nieuwe vanmiddag binnen te krijgen.
    En helemaal met je eens, het moet maar eens uit zijn met die doofpotcultuur! De XO en de XS worden nog steeds verkocht (!) maar b.m.w. ook nog steeds gemonteerd in Dronten (pas nog een ontvangen!). De GX heeft dat niet meer inderdaad.
    Alle 10,11,12v derailleurs van SunRace zijn er mee uitgevoerd (en die van mij is zo'n 3 tientjes goedkoper dan de GX, maar dat terzijde).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lukt me helaas niet de RDMS30 te monteren.
    De kabelinvoer zit te dicht op het carbon van de achtervork. Dat zou ik misschien nog op een andere manier op kunnen lossen.
    Maar in het hoogste verzet wijst de kooi (ook met ontspannen stelschroef) niet naar de kleinste krans. Enkele meer naar binnen zelfs!

    BeantwoordenVerwijderen