zondag 23 februari 2020

Vrij laten die kooi!


De verwarde exclamatie van een gestresste dierenactivist?
Ik heb inderdaad sympathie voor de partij van de dieren en twee vegetarisch etende cavia's. Maar in het kader van mijn blog gaat het om de functie van de achterderailleur in de DF.
Verward was ik eerder toen ik die fiets ophaalde bij Intercitybike en mij liet vertellen dat ik op een gegeven moment eerst moest gaan zitten in mijn nieuwe velomobiel zodat tijdens het schakelen de kooi over de onderkant van het koetswerk kon draaien (!).
Dat is natuurlijk een uiterst ongewenste situatie voor zowel het composiet als de integriteit van de derailleur.
Want die zouden dan in deze 'verboden stand' bij het uitstappen zeker kunnen beschadigen. Of zelfs met je hele lichaamsgewicht er in kan de achterveer ontspannen tijdens het (bijna) loskomen van de weg in een kuil of na een verkeersheuvel!
Nu denk ik niet dat dat de oorzaak is geweest van het breken van de titanium veer van de Sram XO derailleur achter. De twee andere bloggers die het overkwam reden namelijk in een fiets van Velomobiel.nl (een Quest en een Strada). En bij de Quest i.e.g. kun je ook goed de extra bult rechts achter zien die voor de kooi de ruimte verschaft.
De vervangende derailleur die ik van ICB opgestuurd kreeg was zelfs een Sram X0 met Large kooi! Maar die heb ik dan ook nooit gebruikt behalve op de Cheetah ligfiets.
Dat is natuurlijk wat jammer voor zo'n dure op een cassette met maar acht kransjes dus afgelopen weekend via Marktplaats omgeruild voor een Shimano XT Deore (onderste op de foto)..


In de tussentijd ging het forenzen in de DF goed met de veel goedkopere Sram X5  (en niet 'XS' zoals ik abusievelijk schreef). Met een kleinere kooi dan zelfs de medium X0.
En die schakelt eigelijk prima met dezelfde shifter.
De kooi kan daarmee helemaal vrij oponeren zoals het hoort. Maar de 'brug' van de Sram derrie (bedankt voor de mooie omschrijving Johan) bleek een kabelvreter!
Daarom heb ik de Sram Large gerolen (stelen-gestolen, ruilen-...) voor de Shimano.
Zoals op de foto te zien een behoorlijk verschil in grootte van de kooi. En ik had er dan ook een hard hoofd in of het zou gaan passen...
Maar ik heb zo'n grote kooi toch eigenlijk wel nodig omdat als de kabel van de Sram brak (en dat gebeurde...) ik noodgedwongen op het kleine voorblad verder moest. Maar de kettingspanning dan zo laag werd dat bij de kleinste oneffenheid de ketting er helemaal afkwam zodat ook het voorluik er nog af moest! Dan is de lol er wel af.
Maar het goede nieuws is dat de XT inderdaad te monteren is. Ik kwam er achter dat de achterveer op twee manieren te verkorten is. Niet alleen door de M6 kogelop aan de onderkant (want dat was nog niet voldoende) maar door de hele onderkant in te draaien!
De spanning op de veer neemt daardoor wel toe waardoor de vering nu stugger aanvoelt jammer genoeg...Zou ik nog gebruik kunnen maken van Ymte's aanbod van een zachtere demper?
Zelf heb ik ook wel boter op het hoofd namelijk. De vermeende mogelijkheid een Vredesteijn  HPV als voorband te gebruiken door hem vrij van de onderkant van de wielkast te maken door in te stappen was van korte duur. Zowel de gelcoat in de wielkast als het loopvlak van de band moesten het al snel ontgelden.
Namens mij en het hele kluppie dus Mea Culpa (cheers)!



2 opmerkingen: