zondag 26 mei 2019

Voorbereidingen Bartels Leimuiden

Multidisciplinaire ligfietsers die tevens bij de tijd zijn weten het natuurlijk al. Dat 15 Juni de Jaarlijkse Roeifietstochten in Leimuiden, onder de bries van Aalsmeer, zullen plaatsvinden. Om mijn deels herbouwde 222 te vertroetelen heb ik nog wat kleine verbeteringen aangebracht. Eh, en daarmee ook mezelf natuurlijk ;-)    
Sleutelen aan mijn Weider katrollenkast om minder omslagpunten van de koorden te bewerkstelligen had me een fors gelagerd geleidewiel opgeleverd. Zo groot als de grootste van de Thys roeifiets ( 9 cm doorsnee). Dit heb ik met zijn bredere sleuf gebruikt voor het elastiek waarbij ik en passant de scheefstand om de Revolverring te passeren wat verkleind heb. Om niet ongewild de hak van de fietsschoen te raken wat voorheen nog wel eens gebeurde...
Er is daardoor geen noodzaak meer het kleinste (7 cm) Thys geleidewiel nog voor de armslagkabel te gebruiken. Beiden hebben daardoor nu een zo groot mogelijke omvang gekregen.


Omdat mijn versie van de versnellingsversteller op het stuur de ingelegde staalkabeltjes dwong een 90 graden knik te maken had ik nogal eens breuk op die plaats. Door het aanbrengen van een stukje geperforeerd montageband kan ik nu de revolver- en grendelkabel in het verlengde van de inlegsleuf van het verstellertje aanbrengen. Ze moeten zo zeker langer mee gaan.



Het indrukken van deze duimknop vond ik ook hierna nog veel te zwaar gaan.
Daar bleek vooral de door mij gebruikte veer in de sperinrichting van het freewheel de oorzaak van (op het achterwiel).
Hoewel ik toegeef dat de nu door mij gebruikte pompeus oogt is de feitelijke resulterende spanning een feest geworden voor mijn geteisterde duim!



De veer heeft alleen twee ogen wat het aanbrengen van m3 schroefdraad in het tandwielhaakje en een m3 boutje nodig maakte.
Maar ik ben erg tevreden over het resultaat en ik zie na missen van het Treffen afgelopen jaar (in Frankrijk) erg uit naar het gebeuren vanaf  Kampeerboerderij De Straat-hof!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten