zondag 9 september 2018

Blik naar achteren van kunststof


Waar ik erg tevreden over ben aan mijn DF is ook het kleine maar zeer veelzeggende retrovisie spiegeltje van Zefal. Het past goed bij het kleine frontale oppervlak van de velomobiel en geeft door het gebolde spiegeloppervlak een grote zichtshoek naar achteren.
Dat is precies wat ik ook wil bereiken op mijn ligfietsen en een bijzonder goedkope oplossing daarvoor biedt een auto-dodehoeksspiegeltje.

Na de sluiting van Halfords zijn die gelukkig nog steeds te koop bij de Gamma (2,19 euro).
Daar koop je bijvoorbeeld echt nog geen (kunststof) kogelkopje voor bij de modelbouwwinkel.








Door mijn manier van werken met de boorstandaard
heb ik die ook niet nodig!

 











Zo dicht op het stuur maakt de constructie al per definitie stevig en ik kan er enorm veel mee zien over mijn linker schouder naar achteren.




Wel wil ik het handgrijpdeel van het stuur nog vervangen door iets smallers en het stuur misschien nog iets laten zakken. Daarom laat ik het kromme m5 boutje nog even door de remgreep uitsteken.
Die kan dan bij vervanging ook als ophanging voor het spiegeltje dienen.

Omdat ik het dubbelzijdig plakband (voor kleven tegen een auto-zijspiegel) niet gebruikt heb kan ik dat in de toekomst eventueel nog benutten voor aanhechting van een stroomlijn vormpje.


De proefrit leidde al gelijk tot een opmerkelijk verschil en enige consternatie. 

Ik kwam op de kanaalweg (tegenover de Jaagweg) het zelfde racefietsduo tegen als de laatste keer nog zonder het spiegeltje; Nadat ik de vrienden met gering snelheidsverschil had ingehaald en een tijdje achter me gelaten had vergat ik toen de snelheid hoog te houden en wisten ze me verrassen. Het kostte me toen de nodige moeite om ze opnieuw in te halen.
Maar dat lukte me wel nog net voor onze wegen zich scheidden..
Ik herkende ze een paar uur geleden opnieuw en groette bij het inhalen de grootste van de 2 vriendelijk met "goedemiddag!". 
Naar de kleinste en voorste rijder stak ik een hand op en wuifde even. In het spiegeltje kon ik nu gestaag de afstand tot hen zien toenemen.
Maar bij de hoge bruggen langs het Noord-Hollands kanaal bleef het in de klim wel degelijk moeilijk om de kleine in het rood geklede bukker voor te blijven. Eenmaal over de glooiing denderde ik dan weer in de voorsprong, waarna het spel hervat werd.
De kleine probeerde nog éen keer een uitval waarbij hij me iets toeriep (ik denk onaardigs) maar ik zag hem op tijd en trok weer op ;-)
Ik had het nu wel warm gekregen met het lange mouwen hemd (waar ik in de DF gelijk na de eerste herkenning niet meer herinnerd zou worden aan hEn). Maar besloot nog even te wachten met dit in de tas te stoppen tot ik van de dijk af reed die zij zouden vervolgen was mijn verwachting.
Onder het viaduct bevindt zich een brede stoep goed geschikt om bijvoorbeeld kleding te wisselen..
Dat doende  hoorde ik achter me ineens verwijtend boos "Leuk hé?!"
Ik stond nu in mijn singlet en vond dit een goede uitgangspositie om me om te draaien. Of dit voor mij bedoeld was (ik ben wat hardhorend)?
Het kereltje in het (dubbel) rood was echter al afgestapt om zijn fiets te draaien het viaduct weer uit en Goedemiddag (de grote) in het zwart stond rustig te kijken wat zijn vriend toch aan het doen was?
"Alles goed?"' was mijn reactie. Maar meneer vermeed verder oog- of stemcontact om terug te keren op zijn schreden ;-)



Oh, ja en ik had de eerste lekke Tryker band. Waarvan het loopvlak al flink wat scheurtjes vertoont...

Verwisselen van de voorband was tamelijk makkelijk doordat de fiets nog geen spatbord heeft. Zodat 'ie op de patten blijft staan / uitvalnaaf / Tectro rem, simpel gevalletje eigenlijk!


4 opmerkingen:

  1. Hoi Mick, grappig. Wel nog een taaldingetje: verassen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, in een crematie oven toch? Nee nou begrijp ik waarom er geen correctie gegeven werd maar ik bedoel uiteraard verRassen (-:

      Verwijderen
  2. Toch naar als medefietsers je dat proberen aan te doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Achteraf twijfel ik toch aan mijn idee van die inhaalgrage racefietser: Ik mis mijn portemonnee!
      Hoewel ik me dan nog steeds afvraag waarom hij 'm dan niet teruggaf onder het viaduct (als hij die gevonden zou hebben)?

      Verwijderen