donderdag 6 september 2018

Stoelherstel (2.0): Het Schuurblokje


Met de nodige tegenzin heb ik me toch weer aan de epoxyherstel van het polyester stoeltje overgegeven.
De grotere carbonweefsellappen aan de voor/bovenkant zijn namelijk wél goed blijven zitten, het breukvlak tussen de benedengaten zit op een nieuwe plaats.
Ook zorg ik er dit keer voor niet de hars te gebruiken die de Polyservice voorschrijft voor uitharding bij lage temperaturen (Poly-Pox 355) maar de 455. De 355 harder laat een wasachig laagje achter dat de hechting kan bemoeilijken. Ten slotte kan ik  op de site van Mr. Boat  lezen dat hechting op polyester wel degelijk mogelijk is!
Ik heb wel andere stoeltjes waarin ik comfortabel en in een goede rughouding zit maar aanpassing aan de Cheetah ophanging daarvan is in het ene geval meer werk. In het andere geval heb ik er een ander projekt mee in gedachte.
Waarschijnlijk omdat ik er zo tegenop zag is de bovenkant eigenlijk erg mee gevallen. Met de lamellenschijf heb ik los carbon en gebroken polyester/glasweefsel weggeslepen op mijn nieuw gelegde tuinstoep.
Door glasvezel fijn te knippen en met hars te mengen een vulpasta gemengd en daar gelijk unidirectionaal weefsel op. Loodrecht tegen het breukvlak in aan de voor/boven-kant.
Door een spoedoplossing kan ik ondertussen de Cheetah nog even blijven gebruiken met het originele stoeltje er op (ik moet ook de onderkant nog versterken met uithardingstijd). Maar erg comfortabel zit dat niet.. .

Ik heb een kurken schuurblokje met zelfklevend klittenband onder de mat vastgezet bij de lumbale welving (-:
Het stoeltje is te kort aan de voorkant voor een fijnzinniger uitvoering. Dus een definitieve uitvoering hiervan is in principe wel mogelijk (er blijft wat ruimte vrij tot de gele framebuis aan de voorkant) maar is onzeker en lijkt me nog meer werk...

Het vervangende (gerepareerde) stoeltje geeft meer lumbaalsteun maar door de andere vorm past hij maar gedeeltelijk tegen de ondersteun.


Daarom kit ik die in eerste instantie dicht met polymerenkit van Centrum:








Ook aan de voorkant lijkt het me verstandig nog een derde steunpunt tegen de framebuis te maken.
Over de buis plak ik eerst plakrubber dat bij een hoofdlamp kwam.
Daarna vergroot ik het raakvlak nog wat met dezelfde kit.



Maar omdat ik het toch ook in de details beter wil doen dan de vorige keer bedenk ik mij en ga de kit vervangen door (zelf geknipt) glasvezel-epoxyplamuur. Waarbij ik alleen hechting aan de stoel wil bereiken door de framebuis met een zelfde soort van stickerrubber voor te bewerken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten