zaterdag 29 september 2018

Phone-houders

Mijn refurbished 3,5 inch Iphone voldoet nog prima als fototoestel en navigatie-apparaat. Door het kleine formaat heeft hij een lager stroomverbruik en vangt hij minder wind. Ik vind hem makkelijker af te lezen dan bijvoorbeeld de Garmin Vista of Legend HCX.
Met een oordopje in kun je met Google Maps en de Fietsersbond app naar gesproken aanwijzingen luisteren zodat de lading veel langer mee gaat maar anders heb ik ook nog twee powerbanks. Waarvan ik de WakaWaka zelfs met zonlicht weer kan opladen!
Het apparaat is simlock-vrij en ik gebruik prepaid. Dus bij voorkeur stippel ik de route uit via de LAN-verbinding thuis of op het werk. Dan is Naviki een handig navigatieprogramma omdat de route ook zichtbaar blijft voor de terugreis. Google Maps laat de hele route weer verdwijnen na aankomst dus moet ik dan alsnog beltegoed spenderen als ik de weg terug niet meer weet!

Omdat ik ze bij de Action niet meer zie kocht ik bij de Lidl een fietstasje voor die dingen met zo'n transparante bovenkant en bevestigingsspul voor aan een fietsstuur. Dat tasje is op maat gemaakt voor nieuwere smartphones en valt daarom nogal ruim. Dat zou niet goed voor de stroomlijn zijn (hoewel wel waterdicht) dus fröbelde ik een ophanging aan de achteruitkijkspiegel van de DF.





Een zuignap-bevestiging  vind ik toch het summum van onbetrouwbaarheid dus die moest er aan geloven.
De witte kunststof is nylon want licht en per definitie nooit scherp. Daarmee deed ik een boodschap in Hoofddorp en dat werkte goed.














Voor de ligfiets wil ik echt gebruik maken van de grootte van het toestel zelf en daarvoor had ik nog een selfie-stick klem liggen.


Maar omdat zoals meestal bij die dingen alleen de zijkanten ervan geklemd worden....Maakte ik van een plantenbak uit de goede oude tijd boven- en ondersteunen:



Die d.m.v. een m4 boutje en aangebrachte sleuf wijder of vast tegen de smartphone zijn te zetten.





Het vond een plaats aan het stuur van de Cheetah en ik heb er zojuist iets mee weggebracht naar een adres in Amstelveen.


Prima de Luxe!

2 opmerkingen:

  1. Zelf gebruik ik osmand om te navigeren. Kan je volledig offline gebruiken ook voor navigatie. De gratis versie is beperkt in kaart-downloads maar je geraakt er al een heel eind mee weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip, misschien dat ik die ook eens probeer. Heeft die ook zo'n snelheids weergave in de bovenhoek als Naviki?
      Waar ik helaas nog niet aan toegekomen ben is het rijden (en uploaden) van tracks. Dat zou binnenkort wel van pas gaan komen voor de Meewind-tour...

      Verwijderen