woensdag 28 juni 2017

energie zuiniger velomobiel-alarm


Ik heb nu sinds enige weken een goedkoop Chinees fietsalarm met afstandbediening in gebruik.
Het toestelletje werkt niet onverdienstelijk maar het negen volts blokbatterijtje houdt het nog geen twee weken vol!
Nu had ik me al voor aanschaf wat ingelezen over de materie en wist dus af bij dit soort systeempjes van het gebruik van de blokbatterijtjes. Toen ik bij de Lidl een oplaadbare zag liggen van dit type schafte ik deze op voorhand aan.
Het verhoudingsgewijs hoge voltage gaat bij deze types jammer genoeg ten koste van de stroom die ze leveren, maar 0,8 ampère voor de oplaadbare versie. Maar zelfs een weggooi batterij is bij gebruik geen lang leven toe beschoren.
Terwijl de veel kleinere afstandbedienings-batterij die nog veel kleiner is en wel twaalf volt levert, toch veel langer mee gaat (nog niet leeg geweest is). Hoe kan dat?
Het sleutelhanger zendertje spreekt de voeding alleen aan als er op een knopje wordt gedrukt. Terwijl het grote bewakingsdeel met de bewegingssensor en het luidsprekertje continu als een radio-ontvanger aan blijft staan, dag en nacht!
Maar dat is in mijn geval althans volkomen overbodig want alleen in de fietsenstalling op het werk of voor een winkel gebruik ik hem bedacht ik me.

Als je het stickertje met het blauwe symbooltje voor draadloze ontvangst wegtrekt komt daar een heel bruikbare uitsparing onder te voorschijn.
Die heb ik benut om een schakelaartje in te bouwen dat in serie staat met de batterij aansluiting.
Na gebruik kan ik de stroom dus nu volledig uitschakelen (na het 'slotje open knopje' op de a.b. geactiveerd te hebben natuurlijk).
En hoef daardoor geen ongewenste kunstgrepen uit te voeren zoals de claxon / verlichtingsbatterij van de velomobiel DF voor dat doel te misbruiken.


Die laatste zijn namelijk wel wat belangrijker dan die van het lang geen 120 decibel producerende sirenetje dat bovendien met iedere andere afstandbediening van dit type fietsalarm te bedienen is. Dus waarbij ik altijd de fiets ook nog op slot moet zetten... 




4 opmerkingen:

  1. Dat is dan weer netjes opgelost Mick! Je inventiviteit blijft me verbazen! En is nog leerzaan ook.....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Reduceren en deduceren" was dat niet van Sherlock Holmes ;-) ?
      Zoals je begrijpt heb ik aansluiting aan de boordaccu wel overwogen maar verworpen. Door het creëren van een lekstroom spoel je juist het kind met het badwater weg!
      Mvg Mick

      Verwijderen
  2. na zo een ingreep kan je het slot wel niet meer gebruiken op een open fiets. anders is het eenvoudig uit te schakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 't apparaatje z.w.z. in een positie hangen die je aan een open fiets niet moet doen (als het regent): met de zoemer naar boven.
      Maar dat maakt aan het stuur van een vm geen verschil en het maakt meer lawaai!

      Verwijderen