vrijdag 7 april 2017

modificatie kettingloop DF

Waarschuwing vooraf: Dit bericht bevat enkele donkere en minder scherpe beelden. Mensen met aangeboren somberheid en twijfel aan het eigen kunnen doen er misschien beter aan de mooiweers-verhalen op andere blogsites te blijven bezoeken.
Voor wie toch verder leest maar nooit in het vooronder van de DF gekeken heeft zal ik de foto en film opnamen voorzien van begeleidende teksten. Voor de opnamen is mijn Nikon Coolpix niet echt geschikt omdat hij vreselijke flitsfoto's maakt. Ik gebruikte de dashcam met infrarood-nachtopname instelling. Zowel de belichting tussen het zwarte carbon als de posities in het vooronder zouden anders een haast ondoenlijke operatie worden naast het uitvoeren van de werkzaamheden an sich. Door ook te filmen hoop ik u een ruimtelijke voorstelling van de bestaande kettingloop van de DF voor ogen te kunnen toveren.



Natuurlijk zal de kettingbuis rechts van de rol in de meeste gevallen geen kwaad kunnen. De vraag is echter "Wil ik met mijn rappe DF iedere keer behoedzaam en met samengeknepen billen over een vluchtheuvel rijden?".  
Mijn antwoord is dus "nee". Ik vind dat mijn full carbon bike mijn bescheiden gewicht (67 kg) en bepaald geen paardenkrachten in de benen aan zou moet kunnen en enige bravoure in de rijstijl daarbij vergeven moet.. Zelfs als dat ten koste gaat van de bij aankoop geleverde uitvoering.
Vergeet namelijk ook niet dat de fiets aanvankelijk ontworpen is voor gebruik van een bredere 'standaard' Shimano trapas. De kettingsleuf zou toen nog ruimte geboden hebben voor plaatsing van de kettingbuis ter LINKER zijde. Dus richting het kleine voorblad waarbij aflopen van de ketting gemakkelijker gecorrigeerd kan worden dan er helemaal via de crank vanaf en daarna vast komen te zitten, met alle mogelijke schade van dien (bekijk mijn eerste 165 mm cranks maar eens!)..
Wel heeft ook mijn oplossing, het retourdeel van de ketting ONDER de aandrijfrol door geleiden consequenties.



'Baby be good' dus.
De rol heb ik met 5 stukjes geperforeerd montageband 2 centimeter omhoog moeten brengen. Voor de sterkte gewoon enkele strippen meer, 3 rechts en 2 links.
Om de kettingbuis van de retour onder de rol te houden heb ik een aluminium geval verbonden hieraan. Naar het oorspronkelijke m6 gat van de asophanging van de geleiderol. Waar de lagers van met loctite door ICB op een as (precies op de goed plaats voor het grote blad) zijn vastgezet.
U verkiest waarschijnlijk de fiets origineel te laten i.v.m. de verkoopwaarde aan de volgende koper. Ik ben zo tevreden verder over de fiets dat ik gewoon nooit meer een andere wil!
 Wel wil ik natuurlijk graag voorkomen dat ik door inslijping met de dremel op de plaats van de gleuf voor de ketting in het bovendeksel (de 'voetenbalk') een zwakke plek creëer praktisch midden in de bodem.
Daarom heb ik daar zaterdag eerst 3 laagjes koolstofband overheen gelamineerd.
De twee dicht bij elkaar gelegen moertjes zijn die der boutjes van het balhoofd. Daarvan zaten de sluitringen enigszins in de weg van mijn epoxy verrichtingen. Vandaar dat ik ze tijdelijk vervangen heb door verlengmoeren.
Om geen hars aan de schroefdraden te kleven en te voorkomen dat ik ze er per ongeluk uit zou duwen. Op deze zelfs ondanks het afneembare deksel nog wat lastige plek om te filmen!
Maar zonder dit montageluik had ik er helemaal niet aan moeten denken!.



Om eventuele lucht tussen de carbonlaagjes te elimineren heb ik er handmatig een weinig Paclanfolie tegenaan gedrukt. Het kartonnetje dat ik gebruikte om geen hars aan de ketting of in de goot te krijgen was eigenlijk minder goed gekozen.
Het heeft dat gedaan maar ik moest het er wel met een vijl af schrapen (-:



Feitelijk is de kettinggoot wel diep genoeg om de kettingbuisjes boven elkaar te laten lopen. Daarom heb ik met het doel het aflopen van het achterste geleidewiel de retourbuis te voorkomen op zijn plaats gezet met twee rolletjes van een verfroller (foto).


Alleen de goot van de DF eindigt aan de voorkant te vroeg om hetzelfde zonder de gemaakte aanpassingen te bereiken!.



Tenzij met een kleinere geleiderol natuurlijk maar dat komt het rendement niet ten goede.



Dus aanvoer netjes boven de retour immer gerade aus, precies zoals ik dat geleerd heb destijds bij de installatietechniek GaWaLo!
Maar kijk naar de kilometerstand zonder afgelopen ketting die ik sinds dinsdag bij houd en overtuig u zelf (op moment van schrijven 160 km). En dat is dan stuiterend over verkeersheuvels en hevig trappend tegen trekkerhellingen op mijn werk,  zonder me een moment in te houden!


6 opmerkingen:

  1. Mooi dat je het voor alle liefhebbers opgeschreven en gefilmd hebt. Zelf heb ik nog nooit problemen ondervonden van een afgelopen ketting, maar ik gebruik mijn kleine blad nagenoeg nooit. Ik schat hooguit 5 keer in het afgelopen jaar. Mogelijk heb ik ook geen problemen omdat mijn trapas relatief ver weg staat, ik heb lange benen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Reinier,
      Ik gebruik het kleine kettingblad iedere werkdag om op de gewenste etage te komen. Maar vooral het aflopen van de ketting na lancering door een kuil of heuvel laat zich goed verklaren door de voormalige plaays rechts vd looprol m.i.
      Je opmerking over je grotere beenlengte demonstreert goed dat je dat begrijpt. Dan is de invloed van de uit lijn geplaatste mantelpijp ook inderdaad kleiner. Dat zou logisch zijn.
      Bij mij begint de angst voor een aflopende ketting voor al wat te verdwijnen (-:
      Maar dat is ook echt een rot klus waarbij je volkomen af gaat voor iedereen die je aan het klungelen ziet en waar je vingers echt niet beter van worden!

      Verwijderen
  2. Hoi Mick, net als bij Reinier is ook in mijn DF de ketting er nog niet afgelopen in de 10.000 aangename kilometers die ik er nu mee gefietst heb. Bij andere fietsen - open liggers - is dat wel eens gebeurd. Het viel me daarbij op dat het gebeurde als ik aanzette terwijl de ketting tussen de rol(len) en het blad wat aan het zwabberen was omdat ik een kuil of heuvel passeerde. Als ik wachtte met aanzetten, of juist doortrapte, gebeurde dat juist niet. In mijn ervaring had het aflopen dus te maken met kettingspanning in combinatie met (horizontaal) heen en weer bewegen. Groet, Marc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij dat het bij jou nog nooit gebeurd is Marc, want bij mij begon het in een paar weken tijd al een behoorlijke nachtmerrie te worden! Nog niet eens zo zeer vanwege het aantal keer (iets van 4X) maar vooral vanwege het soms extreem moeilijke losmaken van de ketting hierdoor.
      Ik heb de kettingloop rechter gemaakt en dus verbeterd en heb sindsdien (nu 300km) geen last meer gehad!
      Het verhogen van de kettingspanning bij met een kettingbuis die uit lijn staat lijkt me niet alleen voor de achterderailleur fnuikend maar ook weerstand verhogend werken.
      Dus ten principale de verkeerde methode!

      Verwijderen
    2. Met 'kettingspanning' bedoelde ik niet de spanning van de ketting in ruste, maar de spanning die ontstaat door het aanzetten van de trapbeweging. Als dan de trekkende ketting wat scheef staat (door het zwabberen), is de kans groot dat die van het blad valt. Zo bedoelde ik het. Ik ben het met je eens dat een altijd te gespannen ketting niet goed werkt. Daarom fiets ik ook het liefst niet tegelijk op het grootste blad vóór en het grootste kransje achter.

      Verwijderen
    3. Dan zijn we het eens Marc!
      Maar ik heb nu al zoveel keer gelezen dat alles zich zou moeten oplossen met een "hogere kettingspanning" dat ik het nog maar weer eens herhalen wilde :-)
      Een andere extra voorziening die ik nog in petto heb staan is een kettingrand (van een verfemmerdeksel ;-).
      Maar of die sterk genoeg is om een ketting in bedwang te houden?
      Zou wel m'n broek kunnen sparen als ik mijn favoriete Kroon olie ter ketting heb gebracht...
      Mvg Mick

      Verwijderen