zaterdag 1 april 2017

Beschouwing velomobiel(en)

Eigenlijk is het grote acceleratievermogen van de DF best vreemd. In de regel zijn namelijk ketting-geleidebuizen en geleidewielen te vermijden dingen, zeker in het voorwaarts bewegende 'bovenste' deel van de ketting. Net als de WAW heeft de DF dit beide, zelfs nog een geleidewiel meer dan de Quest en Strada en toch het sterk optrekkende vermogen. Dat moet wel komen van de grotere rompintegriteit van het ontwerp van Daniël Fenn. En het verschijnsel dat geleidewielen de ketting in bedwang houden (de krachten richten) en zo de weerstand door de kettingbuizen verminderen.
Een andere mogelijkheid dan het gebruik van kettingbuizen in een stroomlijn (die past als een handschoen) zie ik ook niet. Want de stalen schakels aangedreven door de benen hebben een vernietigingskracht waar niet tegenop te lamineren is. Feitelijk is de aandrijflijn daarmee wel nog steeds dezelfde als die van de allereerste Alleweder van Bart Verhees!
Ik rijd heerlijk in de DF achter het minivizier. Dat scheelt ook heel veel aan windgeruis en de door Wim Schermer waargenomen snelheidsvoordelen bij de Quest moeten dan ook minstens gelden voor de DF !
Omdat de vorm van het koetswerk de luchtstroom aan de voorkant na de sleuf voor het verbeterde uitzicht op de weg vlak voor je al opwaarts beweegt in dezelfde richting als het minivizier.
Het kortere instapgat moet de luchtstroom ook nog beter buiten de fiets kunnen houden is mijn indruk. Het huidige persoonlijk snelheidsrecord op de Amsterdamse weg in Amstelveen (waar ik 's morgens de weg deel met het autoverkeer) ligt dan ook op 51 km per uur momenteel.


Op het werk stal ik de fiets in een fietsenkooi onder een schuin dakdeel van het veilinggebouw. Aluminium luchtbehandelingspijpen die daar aan hangen zorgen nog voor een extra natuurlijke barrière tegen ongewenste instappers tijdens mijn afwezigheid (-:








Toch stel ik mijn voorgenomen bezoek aan de LOL-fietstocht in Zutphen nog even uit. Er zijn namelijk behalve deze beschouwing ook aan de DF nog wel wat punten die ik eigenlijk verbeteren wil.
Soms loopt de ketting van het grootste voorblad af richting pedaal. Wat erg onaangenaam te verhelpen is onderweg. Zelfs ondanks de aanwezigheid van het montagedeksel voor.
Omdat de ketting daarbij in de (on)mogelijkste hoeken komt klem te zitten tussen crank en tandwielen.
En soms als ik lekker rauw rij zelfs van het achterste geleidewiel. Waarbij de ketting een slag kan maken en daardoor helemaal getordeerd kan komen te staan.
Met andere woorden Mick mag weer aan de slag als hij de door hemzelf beoogde bedrijfszekerheid werkelijk wil halen.
Toegegeven, ik ben ook nogal ambitieus op dat gebied. Maar wil daar ook over berichten met het doel om anderen te inspireren tot verbetering. Want de fiets verdient dat zeker!  


13 opmerkingen:

  1. Tot binnenkort in Zutphen met een dan vlekkeloos werkende DF....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naar Zutphen zou waarschijnlijk wel weer goed gaan want een route die ik niet bijster goed ken zal ik wat voorzichtiger rijden misschien. Maar op de trekkerhelling ging het gisteren toch nog even helemaal mis aan de voorkant. Echt mee moeten worstelen daarna ):
      Hasta la vista!

      Verwijderen
  2. Hehe dat is toch vreemd Mick ik heb het net afgeklopt op onbehandeld hout maar dat heb ik dus nog geeneen keer gehad. Op het Duitse ligfietsforum lees je het wel vaker maar de DF70 nada nou ben ik wel een pietje precies met schakelen en aanzetten, dat doe ik op tijd en met gevoel maar het kan ook een afstelfoutje zijn de hoek die de kooi van de voorderailleur maakt is cruciaal evenals de de maximum slag. Als dat maar een halve milimeter te ver staat afgesteld heb je soms al een probleem. Ook het klapperen op slecht wegdek van de achterderailleur kan ketting-afloop veroorzaken. Bij Stromer hebben ze nu achterderailleurs ontwikkeld die bij Shimano gemaakt worden die te blokkeren zijn zodat er van veerspanning geen sprake meer is maar een meer "starre" kettingloop ontstaat om dit probleem op te lossen. Dit gaat dan om de ongeveerde high speed ST2 modellen (elektrisch schakelend) Ik weet uit eigen ervaring (twee Questen waarvan de laatste af en toe de ketting voor eraf had) en van Daniël (hij heeft mijn DF klaargemaakt) dat de kettingspanning vaak te laag is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem,
      Ik hoopte dat ik na de afstelling van Frank geen problemen meer zou hebben maar helaas. Ongein met de achterderailleur heb ik trouwens ook nooit maar voor. En ik meen ondertussen te weten wat de oorzaak van i.e.g. een deel van het aflopen is en ligt niet aan de derailleur.
      Maar dat is dan voor jou niet interessant hé? ;-)
      Ben bezig met een oplossing maar zal daar een apart bericht van maken.

      Verwijderen
    2. Moeilijkheid is vaak de oorzaak op te sporen en te simuleren zodat je kan zien wat er gebeurd op het moment dat die ketting er naast vliegt.
      Het laatste half jaar dat ik met de Q reed had ik er een nieuw 62t voorkettingwiel op gezet en dit heeft geen seconde lekker gelopen. Soms leek het alsof het bleef plakken (stikking) alsof de tandmodus verkeerd was oid. Een enkele keer "stond" de ketting zelfs op de tanden ik werd er chagrijnig van uiteindelijk heb ik het uitgebouwd en ben eens nauwkeurig gaan meten: bleek dat de tandbreedte op een paar plekken 0.25 mm breder was dan andere plekken er waren geen andere kettingwielen meer voorradig dus ik heb de bredere stukjes er met een luchtslijpertje vanaf gefreesd, daarna nooit weer een probleem gehad.

      Verwijderen
    3. Nou vooruit, omdat je zo aandringt! :)
      Het teruglopende deel van de ketting wordt rechts van het kettingblad weggeleid. Als ik hard over een drempel rijd vliegt de ketting (i.d.d. door gebrek aan spanning v.d. achterderailleur) omhoog maar de lijn van de ketting is dus niet recht met die van het grote blad maar er vanaf...
      De goot is er nog ingepland voor een normaal (breder) traphuis zodat die nu feitelijk wat te veel rechts is gekoemn. Wat ik ga proberen is de retour ONDER de kettingrol door te leiden. De kettinglijn is daarmee optimaal t.o.v. het problemenblad.

      Verwijderen
    4. Ik ben benieuwd naar je bevindingen Mick, zodat ik je misschien kan na-apen;) Ik ervaar soms ook dat de ketting valt als ik schakel tussen de voorste 2 bladen. Is toch een zwak punt van de df(xl)

      Verwijderen
    5. Dag Marc,
      Kwaad kan het in principe eigenlijk nooit de kettingloop rechter maken. Maar de goot is daarvoor niet diep genoeg.
      Ik heb het geleidewiel al 2cm hoger opgehangen maar de ketting raakt daardoor de 'omgekeerde bak' erboven. Die wil ik daarom eerst versterken met koolstofband alvorens er de dremel op te zetten...

      Verwijderen
  3. Snap wat je bedoelt ik zou alleen eerst de voorspanning van de achterderailleur verhogen (indraaien voorspaningboutje), dan twee schalmen uit de ketting trekken, of zoveel inkorten als mogelijk is, en dan pas positie van looprollen of kettingpijp aanpassen omdat er ook veel rondrijden zonder dit fenomeen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik deel je visie niet in deze Willem. De kettinglengte was goed bekeken door een specialist als Frank van ICB. Wim Schermer heeft al te maken gehad met een gesprongen veer in zijn Sram derailleur las ik. Het lijkt me volkomen logisch dat een derailleur ontworpen voor een racefiets moeite heeft met een bijna 3X zo lange ketting. Ik begin dus met het optimaliseren van de kettinglijn.

      Verwijderen
    2. Omdat ik het probleemloos functioneren belangrijk vind zal ik het aantal kilometers bijhouden gereden met de renovatie.
      Naar ik meen ben ik ook de enige die met een gescheiden remsysteem rond rij. En toch echt geen spijt van. Het ONTLAST de stuurinrichting n.m.m. namelijk eerder in de bocht! En uiteraard kan ik ook (met een hand) dubbel tegelijk aantrekken...
      Als het gaat om getalsmatige meerderheid; kijk naar D. Trump, Erdogan, Bouterse, need I go on?

      Verwijderen
  4. Hoi Mick, Wellicht ben je momenteel de enige met gescheiden remsysteem, maar ik reed er elf jaar geleden ook al mee rond. De voordelen zijn duidelijk, zoals je zelf weet. De nadelen zitten in de lange duur stabiliteit voor de remhendels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar weet ik van Kees prima, ik bedoelde de enige DF rijder. Enig intellectueel verschil met de 'gewone' NVHPV-leden moet er zijn hé (-; Ik heb een GaWaLo opleiding.
      Problemen zijn er om opgelost te worden vind ik. Mogelijk zal er wat (te veel) speling ontstaan in de greepjes / toekomst.
      Nu heb ik daar nog geen last van i.e.g.!
      Mvg Mick

      Verwijderen